Claes Sörmland
M M.Peterson skrev:
Det stämmer allmän väg. Får kolla på ritning var vår tomtgräns börjar, Kanske inne i vardagsrummet:)
Men trots det tycker jag att de borde varit lite mer varsamma. Sen är ju nästa fråga vad jag som tomtägare kan göra för att undvika lera på väggarna igen. Kanske får ta bort gräs själv och lägga sten...tack för informativt svar.
OK allmän väg, då gäller väglagens vägrätt. Vad din fastighetsgräns går är då inte relevant för vem som bestämmer över marken. Istället är det vägområdet som avgör vilken markyta kommunen bestämmer över.

Vägområdet definieras i 3 § väglagen av "den mark eller det utrymme som har tagits i anspråk för väganordning." Vad är då väganordning? Ja det ges av 2 § väglagen ger att "till väg hör vägbana och övriga väganordningar. Anordning, som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande och som kommit till stånd genom väghållarens försorg eller övertagits av denne, är väganordning."

D v s förutom den asfalterade körbanan så ingår vägbanans kantremsor i den mark som du saknar rådighet över och som ingår i kommunens vägrätt. Detta innebär att kommunen bestämmer över markens eller utrymmets användning och kan tillgodogöra sig alster och andra tillgångar som kan utvinnas ur marken eller utrymmet (30 § väglagen). D v s kommunen får gräva bort gräset där.
 
  • Gilla
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
S
Vägområdet går nog ända till din husgrund så de har rätt att göra underhållsjobb på ”din” gräsmatta.
Jag skulle kontakta Trafikverket och be att få kontakt med den som ansvarar för din vä och föra dialog om problemet med nedstänkt fasad.
 
  • Gilla
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
O
Du skulle nästan gräva bort lite till! Man tar bort svålen utanför vägen för att vattnet ska rinna ut från vägen och ner genom marken. Hade man inte tagit bort grässvålen hade det blivit vatten stående på vägen längst kanten och sen hade du haft ännu större problem.

Risken om du sätter upp något är att om någon skulle köra in i det är det ditt fel.

Bästa skyddet skulle kanske vara en låg häck som skyddar mot det värsta stänket!
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fortsätt på grannens upplägg med bokhäck så är problemet löst.
 
  • Gilla
Pettman och 6 till
  • Laddar…
M M.Peterson skrev:
Hej
Jag har kollat lite tidigare diskussioner om liknande tema.
Vårt hus på Österlen (Komstad) ligger ca två meter från väg (hastighet 70). Vi har under vintrarna bekymmer med att lastbilar kör upp på vår gräsmatta och stänker upp lera på fasaden. Återkommande bekymmer, som lett till att jag börjar våren med att måla om fasaden. Men när vi nu kom ut till huset så hade kommunen skyfflat bort gräs. Och inte på ett så bra/fint sätt. Enligt grannar handlar det om avrinning från väg.

Jag har två frågor till er kunniga:
Kan jag sätta upp staket, lägga större sten eller gräva dike för att förhindra att lastbilar kör upp på gräset?
Kan kommunen ta bort del av gräsmatta utan att först informera, och om de nu utför detta bör det inte göras på ett bättre sätt?

Biforgar bilder.
Mycket tacksam för input.
Mvh
Marcus
Är du 100 % säker på att det är kommunen?
 
O
  • Gilla
Blomla och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fortsätt på grannens upplägg med bokhäck så är problemet löst.
Hum, en bokhäck i vägområdet kan se tråkigt ut efter en slyrensning.
Säger inte att det är fel men innan jag skulle göra något eget vill jag veta vilken lösning som fungerar.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Enligt NVDB är det statlig väg. Så det troliga är att Trafikverket underhåller vägen genom entreprenören Svevia.

[länk]
Tack, är precis det som är viktigt att veta förutsättningar.
 
  • Gilla
Robalv
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Hum, en bokhäck i vägområdet kan se tråkigt ut efter en slyrensning.
Säger inte att det är fel men innan jag skulle göra något eget vill jag veta vilken lösning som fungerar.
Jag äger ett liknande hus och min erfarenhet är att Trafikverkers entreprenörer tar hänsyn till häck om den inte hindrar vägens skötsel. D v s om man klipper den varje år. De vill liksom inte jävlas, utan sköta sitt jobb med minimalt med interaktion och klagomål från markägarna.
 
  • Gilla
Blomla och 8 till
  • Laddar…
wildeside
Förra huset så stanna Trafikverkets entreprenörer och fråga om han skulle trimma häcken med slyröjaren eller om jag ville klippa den själv.😮
Han fick göra best han kunde eftersom jag hade brutit fotleden och va gipsad.
Han trimma till den ganska snyggt och bad om ursäkt att det inte blev helt jämnt klippt.😂
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
TickyNucker och 15 till
  • Laddar…
Lättaste är att sätta upp ett litet enkelt staket, då håller man automatiskt avstånd så man inte kör upp på din tomt.

Blir det sönderkört ersätts det via förarens trafikförsäkring, ha enklare förankring för att undvika större skador än nödvändigt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns massor av sådana här hus som ligger nån meter från vägen, särskilt på landet.
TS har ju ändå gott om plats, kolla grannen längre fram, där kan vi snacka nära 😮
[bild]
Hej
Det stämmer. Vad dom två grannarna valt att göra är att sätta plåt på fasaden. Plus att de inte har så mycket gräs framför huset som tänker upp lera på vintrarna. Fördelar och nackdelar med att bo nära eller vääääldigt nära vägen. Vi får nog ta bort mer av gräset och lägga sten. Men jag ska först se vad kommunen svarar gällande staket. Samt om de anser att personen som tagit bort gräs för avrinning gjort ett bra jobb.
 
  • Gilla
Rila83
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så ser många skånska byar längs med gamla landsvägar ut, detta är exempelvis Böste:
Det stämmer. Men då är hastighetsgränsen många gånger 40 km/t. Men för vår del är det 70. Men håller annars med, så ser det ut på fler ställen på österlen:)
 
  • Gilla
nnyjen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sätt upp snöstakar så håller dom sig kanske på vägen?
Det är bättre att han i så fall målar 25mm kamjärn som snöstakar så smäller det bättre när de kör i...
Man kan spetsa dem och vibrera ner dem med en borrhammare.
 
  • Wow
Mörner
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK allmän väg, då gäller väglagens vägrätt. Vad din fastighetsgräns går är då inte relevant för vem som bestämmer över marken. Istället är det vägområdet som avgör vilken markyta kommunen bestämmer över.

Vägområdet definieras i 3 § väglagen av "den mark eller det utrymme som har tagits i anspråk för väganordning." Vad är då väganordning? Ja det ges av 2 § väglagen ger att "till väg hör vägbana och övriga väganordningar. Anordning, som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande och som kommit till stånd genom väghållarens försorg eller övertagits av denne, är väganordning."

D v s förutom den asfalterade körbanan så ingår vägbanans kantremsor i den mark som du saknar rådighet över och som ingår i kommunens vägrätt. Detta innebär att kommunen bestämmer över markens eller utrymmets användning och kan tillgodogöra sig alster och andra tillgångar som kan utvinnas ur marken eller utrymmet (30 § väglagen). D v s kommunen får gräva bort gräset där.
Tack:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.