Hej!

Jag är i färd med att bygga en liten studio i min gavelradhuskällare (Byggd 1974). Besiktningen visade inga spår av varken fult eller mögel, och ingen unken doft eller liknande kan kännas.
Från början var hela rummet tapetserat, vilket jag nu tagit bort helt och har nu fyra rena betongväggar. Tapeten satt bergfast överallt förutom i ett av hörnen där den släppte betydligt lättare och där det fanns vad jag gissar var spår av svartmögel.
Det befintliga golvet som består av nån plastmatta, filt, klickgolv (se bild) ska ersättas med heltäckningsmatta. Jag undrar nu, hur hade ni gjort detta på bästa sätt?
Bör jag ta bort allt golv och lägga mattan direkt mot betonggolvet eller gör jag smartare i att lägga den ovanpå det befintliga golvet?

Jag har frågat runt och läst som en galning, och varenda proffs säger emot varandra.
Vad är det som egentligen gäller här??
Kommer jag eventuellt skapa fler problem för mig om jag tar bort allt befintligt golv ända ned till betongen?

Tacksam för alla tips
/M
 
  • Delvis upplyft golvkonstruktion som avslöjar lager av plastmatta, filt och klickgolv i ett hörn av en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett golv där lager av plastmatta, filt och klickgolv delvis är avlägsnat, exponerar betong och möjligt svartmögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tagit bort det. Hyr en maskin för det, du vill bli av med limmet också.
 
Tack för svar! När jag fått bort allt lim och har ett rent betonggolv, ska jag då lägga någon slags ”fuktspärr” mellan betongen och heltäckningsmattan?
 
Nej - stalltipset är att ha något som andas. Du kommer ju ha obehandlad betong efter att du hyvlat bort mattan. Det kan vara lite svårt att hålla rent, kan lätt damma.

Jag målade med 2-komp epoxi som ytbehandling - det släpper igenom fukt och ger en tålig och rätt trevlig yta.

Jag har dålig koll på hur nålfiltsmattan fästs eller om den ligger löst på golvet .
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack! Vad har epoxyn för syfte i min situation? Är det för att få en fastare yta eller nåt i den stilen?
Rummets yta är ca 25m2 om det av någon anledning påverkar mina alternativ
 
Regenholz Regenholz skrev:
Okej, tack! Vad har epoxyn för syfte i min situation? Är det för att få en fastare yta eller nåt i den stilen?
Rummets yta är ca 25m2 om det av någon anledning påverkar mina alternativ
Ah sorry - var lite otydlig, jag tror inte det behövs någon behandling på golvet när du lägger matta. Men om det skulle "damma" mycket från betongen så kan epoxifärg vara ett bra sätt att få en bättre yta.
 
  • Gilla
Regenholz
  • Laddar…
Tack för svar!
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Behöver jag flytspackla när allt är borta? Om ja, är det isåfall något jag klarar av att göra själv?
 
Regenholz Regenholz skrev:
Behöver jag flytspackla när allt är borta? Om ja, är det isåfall något jag klarar av att göra själv?
Flytspackel används för att jämna av golvet - så är du nöjd med hur det är idag behöver du inte göra något mer.

Du kan säkert ha lite små skador / sprickor kanske någon mindre grop etc. det kan du spackla med t.ex. epoxispackel :)

Men ja du klarar av att flytspackla själv om det skulle behövas :)
 
M mrmlz skrev:
Flytspackel används för att jämna av golvet - så är du nöjd med hur det är idag behöver du inte göra något mer.

Du kan säkert ha lite små skador / sprickor kanske någon mindre grop etc. det kan du spackla med t.ex. epoxispackel :)

Men ja du klarar av att flytspackla själv om det skulle behövas :)
Tusen tack 😇
 
Riv betongrent
På med matta
 
  • Gilla
Regenholz
  • Laddar…
T

"Kan man lägga en heltäckningsmatta i en källare och/eller på ett betonggolv?​

Ja det kan man.

Heltäckningsmattor andas och gör på så vis att luft kan cirkulera igenom mattan. Dom enda mattor du inte ska lägga i en källare är heltäckningsmattor som har gummibaksida, men så länge mattan har en baksida som andas, tex filtbaksida eller actionback så kan luft cirkulera och då går det utmärkt att lägga mattan direkt på ett betonggolv i en källare.

Dom gånger vi inte rekommenderar att man lägger en heltäckningsmatta i en källare är om du vet om att du har uppenbara fuktproblem. Om det rent av är blött eller fuktigt på golvet och nere på väggarna bör du inte lägga in heltäckningsmatta."
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Toppen, tack för svar! Och då alltså direkt mot betongen utan något som helst emellan?
 
Skulle det kunna vara asbest i limmet? 😬 Huset är byggt 1974.
 
Som sagt, säg till att du har tänkt lägga mattan direkt på betonggolv så får du rätt typ av matta, det är inget problem. Har själv en heltäckningsmatta i en stor del av källaren efter att ha kämpat bort en gammal golvmatta i ett hus från 74.

Gissningsvis inte asbest i limmet, baserat på fär och ålder, men damm är onyttigt och otrevligt oavsett källa, så om det dammar mycket när du kör strippern så är det bra att använda munskydd.
Ska du ha facit behöver du skicka in en bit på prov.
74 var sista året man fick använda asbest i lim etc, men om det visar sig vara asbest i det så ska du ju i praktiken hantera det på samma vis som privatperson som om det inte är asbest.
Dvs andas inte in byggdamm...

Känns golvet plant nog efteråt vilket det nog är med tanke på att det var plant nog för en plastmatta så behöver du inte göra något mer än att lägga mattan efteråt.
Har du lyckats få loss lite klumpar, laga och lägg mattan.
Visar det sig vara hejkomochjälpmig-uselt golv under, eller att du vill höja det någon cm, flytspackla innan du lägger mattan.
 
  • Gilla
Regenholz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.