Hejsan!
Ska ljudisolera facken (3-4 m långa) mellan bjälkarna med c/c-mått 60 cm mellan nyinredd källare och våningen ovan. Målet är maximal ljudisolering på 10 cm.

Inte mycket att spela på, men syftet är att källaren inte ska kännas klaustrofobisk (ca 1,92 m från klinkergolv till botten av takbjälkarna). Dessutom finns kopparrörstammar för värme och tappvatten monterade längst ned på de 20 cm höga bjälkarna som bygger ca 10 cm i höjd.

Har läst in mig efter bästa förmåga och funderat en del. Tacksam för era synpunkter kring vad ni tror om följande, dvs finns det bättre alternativ (utan att lägga ut en förmögenhet):

1. För att i någon grad minska lite stegljud: Det skrå-spikade spåntade brädgolvet glipar en del i förhållande till bjälkarnas ovansida. Tänkte där trycka in EPDM-gummi som är ca 2 mm tjock (t.ex. Isover Vario, bättre förslag?). Där brädgolvet ligger dikt an mot bjälkarna tänkte jag lyfta det 2-3 mm (om möjligt) med stämp för att kunna peta in lite gummi. Risk finns att spikarna sitter för hårt och att bjälken följer med vid lyft. I så fall får jag slopa gummit på dessa platser om ingen har ett annat bra förslag 😉
2. 12,5 mm gipsskiva skruvad underifrån i brädgolvet, (skivor tätas med akrylfog i kant mot bjälke).
3. Läkt 25x38 mm skruvad in i bjälkarna från sidan.
4. Mineralullskivor 45 mm (t.ex. Rockwoll Flexibatts eller Isover Piano) inpressade mellan läkten.
5. Skivmaterial fästs i läkten med skruv och pressar upp isoleringen som därmed trycks ihop från 45 mm till ca 38 mm. Breddmåttet blir då ca 50 cm mellan yttersta skruvarna i skivan som fästs i läkten. Risk finns att vanlig gipsskiva kommer sagga/hänga några millimeter i mitten eftersom jag slopar glespanel. Kan något med bättre elasticitetsmodul så som golvgips, fiberförstärkt gipsskiva vara bättre? Kanske dra skruv genom skivan i mitten som går genom isoleringen och fästs i brädgolvet (kanske risk att stegljuden hörs mer eller att skivan flexar och knäcks)? Andra förslag?
6. Ett andra lager skivmaterial (vanlig gipsskiva) som skruvas i läkten och skivan i punkt 5.
7. 20x95 råspont med sågad yta neråt som innertak som betsas för att få ett "rustikt" intryck. Monteras med räfflad dyckert eller skrå-skruvning för dolt montage. Råsponten kommer förhoppningsvis även lyfta ev. nedsaggning från skivmaterialet.
8. Spotlights med låg bygghöjd (max 32,5 mm), dvs så att det räcker med att hålsåga råsponten och nedre gipsskivan.

Bygghöjden enl. ovan blir då 12,5 (vanlig gipsskiva)+ 38 (läkt)+ 12,5 (förstärkt gipsskiva) + 12,5 (vanlig gipsskiva) + 20 (råspont) = 95,5 mm

Stort tack på förhand för synpunkter/bättre förslag!
 
  • Sektionsdiagram som visar uppbyggnaden av ljudisolerat golv med skikt av gipsskivor, EPDM-gummi och mineralull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar och kopparrör i en källare med planer på ljudisolering och takhöjd på 1,92 m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inga svar 😉Har diskuterat planen med ett par civilingenjörer i släkten.

Planen om ingen annan har någon god idé är att köra på ovan med undantagen:
1. Byter nog EPDM-gummi till golvläggningsfoam på 2-3 mm.

2. Slopar översta gipsskivan (den som var tilltänkt att skruvas i brädgolvet). Detta pga risk för trumljud/skaller mellan brädgolv och översta gipsskivan om man inte fäster med ett mycket stort antal skruv.

Istället ett par lager golvläggningsfoam som limmas med ett par enstaka strängar PL400 eller silikon mot brädgolvet och mellan skikten, sedan 45 mm Flexibatts. Måste "komma ner" drygt 5 cm från brädgolvet med isoleringen eftersom att det finns några flexslangar dragna med avståndet ca 53 mm från botten av slangarna till brädgolvet. Isolerskivor med tjocklek 55-60 mm har jag inte hittat till ett överkomligt pris.
Med lite flyt kan jag ev. ha tre-dubbelt gips i längst ned istället för dubbelt. Den "röda" skivan i skissen blir Norgips golvgips då den "bara" är dubbelt så dyr som vanlig gipsskiva men betydligt styvare och har högre densitet, dessutom raka kanter vilket sparar en hel del jobb med kapningar.

Tänkte utföra varje enskilt moment i hela källaren innan nästa moment påbörjas. Kanske blir man tillräckligt nöjd med ljudet utan att behöva sätta dubbel/tredubbelt gips. Tänkte innan påbörjande av varje moment mäta upp ljudet med en simpel decibelmätare (kanske rent av två mobiltelefoner med app som placeras i mitten av varje rum och mäter ljudet kontinuerligt). Metoderna blir:

*En musiklåt med varierande frekvenser (Bohemian Rhapsody?) spelas från flyttbar högtalare som placeras i mitten av rummen 1 m ovan golvet på våningen ovan källaren.

*En glaskula som släpps från en bestämd höjd mot golvet på ovanvåningen på ett antal bestämda punkter i varje rum.

*"Grovmått" på stegljud: Barnen får utan att prata springa runt på övervåningen utan strumpor.

Återkommer när jag har resultatet 😅
 
Mja. Golvfoamen behöver du inte limma, den åker ingenstans. Jag skulle inte heller skippa golvgipset utan tvärtom köra dubbla lager med förskjutna skarvar.

Trumljud får man om där inte ligger isolering, men det ska du ju ha, så det klarar sig. Dessutom är gips såpass stumt att det inte är särskilt ”bra” som trummaterial.

Jag vet inte riktigt varför dessa skulle skruvas mer än vanligt heller för att inte låta. Golvfoamen är till för att ta upp just den sortens klapperljud.

En viss mängd ljud kommer du att få leva med. Stomljuden kommer du inte ifrån med den här konstruktionen tyvärr. Ska man slippa dem får man göra något i stil med gamla Polarstudion i Stockholm, som hade golvet på ett gäng stålfjädrar. Dessutom hade du fått byta bjälklag från trä till kompakt betong.

Utöver det är det även bara att konstatera att små barn som kutar runt på max energinivå brukar kunna åstadkomma chockvågor som går att mäta på Richterskalan. Jag vet att längtan efter en ointaglig mancave må kännas alldeles övervägande under småbarnsåren, men inför vissa saker kan man inte annat än resignera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.