Hej!
Kära hustrun är intresserad av keramik och har nu fått möjlighet att köpa en begagnad eldriven keramikugn som vi funderar på att köpa och ställa i vårt uthus.
Jag är dock för okunnig om hur vi ska veta om vårt elsystem klarar av en sådan här ugn och vad som krävs.

Den verkar vara 380v och ha effekt 5kw.
Vår fastighet är säkrad på 20A.
Uthuset sitt på samma huvudsäkring men har ett eget säkringsskåp.
Vi har en del elgolvvärme och en luftvärmepump i bostadshuset.

Klarar vi oss med detta om vi även ska ha ugnen på samma installation?
Hur får man ett 380v uttag och vad kostar det att installera?
Kommer förstås att konsultera en elektriker men tänkte att det kunde vara intressant att höra med medlemmarna här också :).

Tack på förhand för svar!
 
Det borde gå bra, 5 kW motsvarar väl, öhhh, runt 8 ampere.

Låt bli att köra de stora andra konsumenterna samtidigt. Kanske behöver du en egen grupp och ny fräsch kabel.

Beroende på var det sitter i förhållande till central, från någon tusenlapp och uppåt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
5kW är mindre än hälften av vad en normal trefas-spis kan dra som max så det är nog inget problem.

T T68 skrev:
Hur får man ett 380v uttag och vad kostar det att installera?
En elektriker sätter in säkringar och drar en trefaskabel från lämplig elcentral till ett trefasuttag.
Vad det kostar beror på hur komplicerat det är, jag har ingen aning.
 
  • Gilla
T68
  • Laddar…
N
T T68 skrev:
Hej!
Kära hustrun är intresserad av keramik och har nu fått möjlighet att köpa en begagnad eldriven keramikugn som vi funderar på att köpa och ställa i vårt uthus.
Jag är dock för okunnig om hur vi ska veta om vårt elsystem klarar av en sådan här ugn och vad som krävs.

Den verkar vara 380v och ha effekt 5kw.
Vår fastighet är säkrad på 20A.
Uthuset sitt på samma huvudsäkring men har ett eget säkringsskåp.
Vi har en del elgolvvärme och en luftvärmepump i bostadshuset.

Klarar vi oss med detta om vi även ska ha ugnen på samma installation?
Hur får man ett 380v uttag och vad kostar det att installera?
Kommer förstås att konsultera en elektriker men tänkte att det kunde vara intressant att höra med medlemmarna här också :).

Tack på förhand för svar!
Med en huvudsäkring på 20 A kan du ta ut 4 600 W (4,6 kW) per fas.
Om förbrukarna på de tre faserna är jämt fördelad borde det gå.

Vi hade också en keramikugn under en period men för att ha lite marginal valde vi att ha 25 A huvudsäkring då.
När ugnen försvann gick vi ner till 16 A igen.
 
  • Gilla
T68
  • Laddar…
På vintern när det är kallt och värmen i huset går för fullt får man nog välja på att köra keramikugnen eller om man vill laga mat på spisen och använda den ugnen. Men med lite planering kanske det går att lösa? Keramikugnen kan behöva vara igång många timmar om jag förstått det rätt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Tack för all bra input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.