ska på något sätt ta av ca 25 mm på höjden på golvbjälkar som troligtvis är av ek och som har legat i ca 100 år i ett hus som vi renoverar , bjälkarna är ca 140 mm breda

vi tänkte först med handöverfräs men det är nog rätt många meter man måste fräsa innan vi blir klara .

rummet är ca 12 x 6 m och bjälkarna ligger på ca 600 cc


någon som har några tips ??
 
Vet inte hur proffsen gör, men jag tänker cirkelsåg med parallellanslag, hade du kommit åt med det?
 
Några tankar;

1. Plocka bort dom och jacka ur 25 mm på undersidan vid upplaget i varje ände?
2. Såga 25 mm djupa spår med jämna, ganska täta, mellanrum och sedan hugga bort med ett brett stämjärn?
3. Grovkapa med kedjesåg och sedan finjustera med elhyvel?
4. Kapa 25-30 mm med motorsåg och sedan spika på en ny regel i rätt höjd på sidan om varje bjälke?
5. Vad ska ni lägga för golv? Krävs det ett spångolv underst så kan ni kanske sänka ner det mellan bjälkarna?

Oavsett metod så lär det bli ett drygt arbete som kommer att slita ut otaliga sågkedjor/ hyvelstål/ klingor om bjälkarna är av ek.
 
En hyfsad motorsåg dvs mer än 50 cc och Logosols timmerjigg så är det rätt snabbt löst.
140 mm ek är noll problem med en skarp klyvslipad kedja och som sagt... en bra motorsåg. Glöm elkedjesågarna, de klarar inte av det.
Lite vana lär krävas och skyddsutrustning förstås, man vill inte såga sig med dessa.

/Kent
 
snickarboden skrev:
En hyfsad motorsåg dvs mer än 50 cc och Logosols timmerjigg
Javisst, det där är ju modellen!
Hur grovt virke (furu) skulle man klara av att såga med en 2kW elsåg tror du?
 
Ytterligare en möjlighet om man ändå tänker sig ta bort bjälkarna är ju att ta med dem till bondsågen och få dem precis rätt. . En nödlösningsvariant kunde ju också vara att endera hitta en jättestor cirkelsåg av typen som visades i en länk till YouTube nyligen, (en Makita med 16"-klinga) eller att såga från två håll med en Festool TS75 och skena, så man får linjen. Annars är ju ACME:s förslag om att sätta ett ev. spånskivelager mellan bjälkarna och slippa göra våld på det gamla virket tilltalande.

Men timmerjiggen låter kanske trots allt som det smidigaste.
 
Förresten, om ni kör bensinmotorsåg inne, glöm inte ventilationen! Det blir fort förgiftande tät rök.
 
ACME>Jag hade inte ens försökt med en elsåg, de är enligt min mening alldeles för slöa för att orka med detta. Dessutom har många av dem inte två bultar för att fästa svärdet (vilket Timmerjiggen kräver) utan en bult.
Jag har en hyfsad elsåg liggande (Norton) som jag aldrig använder, tanken var att ha den just för innejobb men det känns meningslöst att stå och gnaga med den då jag även har bensinsågar.

Jag vet att man tycker att effekten på en elsåg borde fungera men jag upplever det inte så, en bensinare varvar betydligt mer och jag anar att vridmomentskurvan mellan dessa typer skiljer med.

/Kent
 
Kör motorsågen på alkylatsoppa. Den ger snällare avgaser, man slipper att blanda med olja, och alkylatsoppan åldras inte på samma sätt som vanlig motorbensin. Många upplever att man får mer kraft ur maskinerna när de körs på alkylatbensin. Min snöslunga drar bara hälften när man kör på alkylatbensin. Det kanske kan vara idé att skanna bjälkarna med metalldetektor.
 
att ta bort bjälkarna är uteslutet men det har löst sig , vi rev upp det gamla golvet och dom har spikat på en bräda på bjäljkarna som är ca 25 mm så nu kan vi byta ut golvet och lägga spångolv

tack för alla svar
 
Rörande kommentaren om aklylatsoppa (t ex Aspen) så måste den vara färdigblandat med olja!!!!
Sen så skall man aldrig skifta mellan vanlig och alkylatbensin, packningar mm mår inte så bra av det nämligen.
Åldringsbeständigheten stämmer, den är suverän även om man får huvudvärk av den med.

Bara så ingen häller i icke oljeblandad soppa i motorsågen....

/Kent
 
Men Fredrik, kan du inte berätta hur ni gjorde och varför? Man blir ju nyfiken! Först skulle ni ta bort 25mm och så lägger ni på 25mm istället. Hade ni tänkt att lägga på 50mm först?
 
ACME skrev:
Några tankar;
...
5. Vad ska ni lägga för golv? Krävs det ett spångolv underst så kan ni kanske sänka ner det mellan bjälkarna?
...
Visst blir man nyfiken, men jag gissar på att de följde (mer eller mindre vetandes ACMEs tips) råd nummer 5.
 
där ligger ett bräd golv på 25 mm och under där så ligger en bräda (25 mm) på bjä'lkarna , vi ska ersätta understa brädan med ett spångolv 22mm och sedan brädgolvet med fiskbensparkett 22 mm kunden vill inte ha nivå skillnad mot befintliga golv

dom överiga 6 mm som blir över får man väl lägga på en tunn plyfa eller liknade . där är även svackor som ska rättas upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.