D drömmenomlandet skrev:
Jag instämmer med att inte ha trä tätt intill en grill, varken gasol eller kol. Något dött material alla gånger.
Klart säkrast att ha något dött material under också men är man aktsam så tror jag man inte lyckas bränna upp trallen. Med aktsam är förutsättningen att man har en hel grill och använder den som är tänkt, dvs med fettuppsamlaren t ex.
Vet att brandkåren varnade för ett par år sen om nån som grillat på altanen, något hamnade under och låg och pyrde och började brinna när grillningen var över.

Jag håller med om att gasol förmodligen inte är någon fara, men principiellt bör man vara försiktig när man jobbar med heta arbeten. I ett kök eller vid en eldstad finns regler om avstånd och material, det är större avstånd vid tex gasspis tror jag...
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Brinner huset ner om träkonstruktionerna på bilden tar fyr? Jag skulle sätta plåt under kolgrillen, vikt mot väggen, om den ska stå på en trallträbank. Mest så att inte kol ramlar ner och tänder löv och liknande som är under konstruktionen. Då utgår jag ifrån att kolgrillen står på korta ben och inte blir särskilt varm under.
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Brinner huset ner om träkonstruktionerna på bilden tar fyr? Jag skulle sätta plåt under kolgrillen, vikt mot väggen, om den ska stå på en trallträbank. Mest så att inte kol ramlar ner och tänder löv och liknande som är under konstruktionen. Då utgår jag ifrån att kolgrillen står på korta ben och inte blir särskilt varm under.
Jag kommer faktiskt att byta grill till en ren gasolgrill då vi inte använder kol grill.
Sedan kommer den stå på plattorna det enda som kommer vara i trä är en bänkskiva, men den kommer ju sluta kanske 5cm ifrån grillen från bägge sidorna sedan planket bakom har klarat sig i 10 år enligt förra ägare 👍
 
Jag har byggt ett antal versioner av utekök genom åren, ibland pga flytt och ibland ren förbättring.
Jag har haft problem med bänkskivor i trä, inte värmerelaterat dock. Dom har helt enkelt inte klarat att övervintrat särskilt bra, dessutom inte helt idealiska att hålla rena.
I mitt nuvarande utekök kar jag valt klinkers som bänkyta. 60x60-plattor för utomhusbruk, monterade med lim på träreglar. Dessa reglar avslutas på lagom avstånd till värmekällorna På lodräta ytor har jag mineritskivor med ett par cm luftspalt. Hittills har jag inte haft några problem, dom är helt oskadda efter en kall vinter utomhus.
Är man nojig över värmeriskerna kan man till en början kolla med IR-termometer hur varma trädetaljerna blir under drift.
Min svärson sotarmästarens mantra "under 60 grader på brännbart är det ingen risk"
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
Jag kommer faktiskt att byta grill till en ren gasolgrill då vi inte använder kol grill.
Sedan kommer den stå på plattorna det enda som kommer vara i trä är en bänkskiva, men den kommer ju sluta kanske 5cm ifrån grillen från bägge sidorna sedan planket bakom har klarat sig i 10 år enligt förra ägare 👍
Jag skulle ffa se till att grillen lätt kan dras ut. Det kan ta fyr i fett och annat även i en gasolgrill så då är det rätt bra att kunna dra ut så att den får brinna slut på en harmlös plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Jag skulle ffa se till att grillen lätt kan dras ut. Det kan ta fyr i fett och annat även i en gasolgrill så då är det rätt bra att kunna dra ut så att den får brinna slut på en harmlös plats.
Ja men det kommer den att vara som sagt jag kommer släppa skivan 5cm ifrån och i dagsläget så har jag inga planer på att bygga in den utan mer bara ha en bänkskiva som slutar vid den 👍
 
A
S Sernando skrev:
Ja det är inget som helst problem. Vet du hur många gasolgrillar som leveraras med en träställning? En trall brinner inte heller upp.
Nej men den kan kola upp på natten och det är inte så jävla häftigt när man kikar ut på morgonen -lagat flera såna kolade hål i trall när jag gick på byggservice efter grillar/rökar som bara stått efter andvändning och det på nåt vis hamnat kol på trallen eller blivit för varmt .
gasol är nog bättre men trä brinner ja även blöt trall en bänkskiva nära värme är väl ändå bättre att göra Sten eller gjuta ?
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Som brukligt börjar svaren spreta iväg åt olika håll, frågan gällde ju specifikt om det är lämpligt med bänkskiva i trä nära en gasolgrill som står på stengolv.
Visst finns det mycket annat runt ett utekök som kan vara värt att beakta när man ska bygga om, men TS är nog inte så oroad över brandskydd för kolgrill på trädäck.
De problem jag har upplevt med gasolgrill och muurika i mitt utekök har inte varit att något bilvit för varmt, utan tvärtom. Jag har snarare haft svårt att få upp värmen när det blåser. Jag har alltså fått kombinera vind och brandskydd i min design. En takplåt bakom grillen och brandskyddsskivor på sidorna fixar båda önskemålen. En liten sidoeffekt har varit att gasolförbrukningen har minskat märkbart

Gasolgrill med sidobänk på stengolv och vindskydd, bredvid en terrakottakamin på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
Huvudet på spiken, det är den jag använder bl.a. mellan kamin och grill. Plåten i rygg gör samma jobb, dvs obrännbar, isolerande luftspalt, vindtät och lättstädad
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Huvudet på spiken, det är den jag använder bl.a. mellan kamin och grill. Plåten i rygg gör samma jobb, dvs obrännbar, isolerande luftspalt, vindtät och lättstädad
skulle man kunna lägga trall under sedan lägger man en sådan skiva jag länkade ovanpå ? eller den är så pass stabil att man kan använda bara skivan som en bänk ?
 
Ytan på fibercementskivan år inte speciellt tilltalande som bänkyta. Jag rekommenderar någon typ av klinkers istället. Dom är betydligt lättare att hålla rena och snygga.
Jag limmade fast dom på tryckta trallbrädor med konstruktionslim och dom sitter fast lika bra efter en tuff vinter ute i snön. Se bara till att skivorna är avsedda för utomhusbruk, annars riskerar dom att frysa sönder

edit: marmor? det är ju inga våldsamt stora ytor som ska täckas?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Finns hur många exempel som helst på när man misstänker att huset brann ner pga en grill. I vissa lägen är det uppenbart (tömt kolen i plasthink och ställt vid husknuten, sprutat tändvätska så grillen exploderar osv) och i andra mindre uppenbart (något kan ha trillat ner).

Det är också så att det för det mesta går bra. Går att hitta ännu fler exempel på folk som har helt vansinniga grillkonstruktioner men ändå inte fått huset slukat av lågorna.

Jag personligen hade sett till att ha någon form av stenmaterial runt om grillen.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
@
gustavholm gustavholm skrev:
Hejsan hade tänkt bygga ett L format utekök med tryckimpregnerad trall det ska bara bli en L formad skiva har även en AABBQ kol och gasolgrill som jag hade tänkt skulle stå mellan skivorna.
Det röda på bilden tänkte jag är trall som sluter vid grillen.
Kommer även kanske ha en pizza ugn från AABBQ stående på bänken.
Frågan är om man kan bygga detta med trall eller allt kommer brinna upp ? 😂
Beror väl på.....

”Utifrån de brandmönster och brandskador som iakttagits i förrådet finns starkt stöd för att den primära brandplatsen var på trallgolvet strax intill en eldkorg”, skriver Umeå tingsrätt i sin dom.

I januari i år, nio månader efter händelsen, Åtalades en man för att av oaktsamhet ha vållat branden i förrådet. Åklagare xxxxx xxxxx menade att brottet var att bedöma som grovt.

”Branden har inneburit stor fara för flera andra människors liv och hälsa samt stor risk för omfattande förstörelse av annans egendom med stora ekonomiska värden”, skrev hon i sin stämningsansökan till tingsrätten."

Vk.se
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
G
Jag kör gasgrill på trädäcket men skulle inte göra det med en kolgrill. Kan gå fel med gasgrillen också men mindre risk.

Vet många som gör det med kolgrill också men känns som ett onödigt risktagande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.