T
Jag ska låta slipa om min fiskbensparkett framöver och funderar på om jag ska lacka eller olja golvet därefter? Finns det någon här som orkar förklara fördelarna/nackdelarna med respektive alternativ?
 
Jag tycker nog lackat är bättre. Det är rätt mycket jobb med oljat golv -- jag oljade mitt tre gånger under loppet av ett par månader efter att golvsliparen hade slipat och oljat det första gången innan golvet blev mättat. Med lack slipper du allt detta. Dock har du bättre möjligheter att leka med pigment med olja. Jag har inte hört om några bra resultat med lasyrer på golv.

Eller var lite crazy och lägg på en högblank alkydfärg. Kan bli supersnyggt -- trästrukturen kommer fortfarande synas genom färgen.
 
Och jag gillar oljat, kör du med lack kan du lika gärna ha laminat (nästan i alla fall).
Jag hade lackat parkett golv i mitt vardags rum när vi flyttade in, när jag rev väggen mellan vardags rummet och köket, slipade och oljade jag parketten i vardags rummet och la in ett liknande nytt oljat golv i köket.
Detta var 4 år sedan och jag har inte gjort ett skit med golvet efter detta.
Du får ett golv som lever, när du lackar "dör" ytan på golvet.

Tycker jag!!
 
Nu till din fråga om för och nackdelar.
En lackad yta är mer tålig för vatten och smuts och det är inte så noga om du inte torkar upp ev.fukta som kommer på golvet direkt, det går inte in i parketten så fort.
Nakdelen är om du tappar något får du ett märke i lacken som är svårare att fixa och ev, revor från bland annat damsugaren syns väldigt typligt på en lackad yta.
Nu finns det även matta lacker som kanske är mer förlåtande.

En oljad yta är mer oskyddad och om man spiller något så kan detta göra att golvet blir missfärjat, ungefär som på ett obehandlat bord med ett fuktigt glas, det blir vita ringar.
Men tappar du något går det att slipa och fixa till utan större jobb ( om man nu vill/orkar det)
Jag mättade mitt golv direkt efter slippningen (4-gånger) och jag körde även över det nya golvet en gång eftersom det skulle vara i köket, men det var helt onödigt (sög inte in).
Många tyckte det var vanskligt att lägga in ek-parkett i köket, inkluderat killen som sålde golvet, men jag ångrar inte en sekund, skönt med riktigt träkänsla att gå på (överdriver lite, men du fattar)
Jag har som sagt haft detta i nu 4 år med diverse spill etc. på golvet och jag har inga större märke eller vita fläckar.
Olja kanske jag gör igen om 4-5år
 
T
Perfekt! Ni lyckades övertala mig att satsa på olja :) Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.