Hej!

Jag har ett marmorbord som stått på balkongen ett par år. Nu har bordskivan lossnat från fästet (gjutjärn) som skruvas fast i underredet. Hur kan jag laga det?

Det gamla limmet (?) sitter fortfarande kvar på fästet och går inte att skrapa bort på något enkelt sätt.

Tacksam för hjälp!
 
  • Marmorbord med lossnad skiva och gjutjärnsfäste på en balkong. Restlim synligt på fästet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gjutjärnsfäste som lossnat ligger på en marmorskiva med gamla limrester och rostfläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Slipa bort allt gammalt lim.
Markera med en penna plattan så den hamnar i centrum vid limningen.
Köp tvåkomponet epoxilim.

Loctite Epoxylim Power Epoxy Universal 25 ml tub på en webbsida med pris och användarrecensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blanda limmet och stryk lim på bägge ytorna.
Lägg skivan på ett plant underlag och sätt dit den monterade foten så får du tryck på limningen

Vänta en timme sen kan du ta en kopp kaffe vid bordet!
Lycka till! 👍
Dag
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Tusen tack för tydligt och bra svar! Låter inte alltför komplicerat 😄 tänkte ge mig på limmet idag och så får vi se hur hårt det sitter. Resten borde gå enkelt 👍🏼
 
Bra tips du fick tycker jag!

Tänk bara på att vara försiktig när du slipar, om det är epoxi så vill man inte andas in slipdammet.

Det vill man iofs inte när man slipar något annat heller, men just epoxi är en av de saker man bör vara extra försiktig med.
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Slipa bort allt gammalt lim.
Markera med en penna plattan så den hamnar i centrum vid limningen.
Köp tvåkomponet epoxilim.

[bild]

Blanda limmet och stryk lim på bägge ytorna.
Lägg skivan på ett plant underlag och sätt dit den monterade foten så får du tryck på limningen

Vänta en timme sen kan du ta en kopp kaffe vid bordet!
Lycka till! 👍
Dag
Full styrka i limfogen efter ca 24 timmar, dvs 1 timme är för kort tid
 
Har ett likadant bord som lossnade på samma sätt, limmade ihop med gammal marinepoxy. Sitter fortfarande ihop men jag är lite mer försiktig med hur jag lyfter det 😆

Tar längre tid än man tänker för epoxi att härda ordentligt, men beror så klart på vilken produkt man använder. Jag brukar räkna med typ en vecka för marinepoxy.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.