M
Fråga till forumet om jag tänker rätt gällande dimensioneringen av mitt kommande altanbygge. Förutsättningarna är följande
- maxhöjd från plint är 210-220 mm
- altanen ska stå pall för kommande uterumsbygge eller ivf limträstomme med tillhörande råspont o plåttak.

Bifogad bild är regelstomme som blir med försänkt regelstomme.

Röda är dubbla skruvlimmade 45x170 cc 2500 mm
Blåa är 45x170 cc 600 mm infästa i balkskor
Totalt 12 plintar med 3 st under varje röd regel, ingen regel skruvad i husstomme.

Altanen komma hålla måtten
Bredd 7600 mm
Djup 4200 mm

Tror ni det blir för mkt spännvidd mellan de röda reglarna med 2500 mm? Behövs ytterligare en plintrad? Kunde fått med cc till 1900 mm isf.

Trallvirket blir 34x145 mm vilket säkerligen styvar upp det skapligt. Men bygger hellre rejält än riskerar svaj 🙂
 
  • Schematisk illustration av altanens regelstomme med röda och blåa linjer representerar reglar och gröna cirklar visar plintarnas placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
En tumregel jag lärt mig är max 2m mellan plintar år vardera håll. Skulle jag definitivt tillämpa här. För mittupplag används i regel ”alltid” dubbla bärlinor men yttre bärlinor behöver oftast inte det. Då ger en extra rad med plintar betydligt bättre bärkraft än dubbla yttre bärlinor.

Förstår inte din maxhöjd från plint, 220mm? Med 170 som både bärlinor och skruvreglar och trall blir det ju 374mm?! Och varför inte gräva ner dom djupare i så fall kan man ju undra.

Har du använt dig av
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Har svårt att se att dina dimensioner med tilltänkt utformning klarar lasten du specar.
 
M
K kniv skrev:
Förstår inte din maxhöjd från plint, 220mm? Med 170 som både bärlinor och skruvreglar och trall blir det ju 374mm?! Och varför inte gräva ner dom djupare i så fall kan man ju undra.

Har du använt dig av
[länk]
Har svårt att se att dina dimensioner med tilltänkt utformning klarar lasten du specar.
Regelstommen är 170 för regel+34 för trall=204 mm. Som jag nämnde tidigare ämnade jag använda mig av försänkt regelverk (skruvreglar i samma nivå som bärlinor).

Skruvlimmade 45x170 avses i bredd.
 
Redigerat:
K
M MBZV skrev:
Regelstommen är 170 för regel+34 för trall=204 mm. Som jag nämnde tidigare ämnade jag använda mig av försänkt regelverk (skruvreglar i samma nivå som bärlinor).

Skruvlimmade 45x170 avses i bredd.
Ah missade att du skrivit försänkt regelstomme och hur du menade med det.
I så fall tror jag tyvärr verkligen ännu mindre på din konstruktion givet den last du ämnar belasta den med.

Du svarade inte på om du använd dig av Svenskt Träs dimensioneringshjälp. Sannolikt kommer du där få det klart för dig att det är för klent.
 
M
Jo jag har kollat på den hemsidan men tyvärr så kan jag inte använda mig av försänkt regelverk.
Adderar jag en plintrad till så borde det funka eller vad säger du/ni? Förutsättningarna tillåter mig dessvärre inte att ha skruvreglar ovanpå bärlinor.
 
K
Dina dimensioner är för klena och dina upplag alldeles för utspridda för att klara den belastning du tänker ställa ovanpå.

Hur hade du tänkt att fästa dina bärlinor i dina skruvreglar? 3-4 random skruv rakt in i ändträt..?!
 
M
Balkskor. Läs första inlägget
 
godmorgon, punktlasten per plint blir för stor om du inte gjuter enorma plint själv, ganska säkert så kommer några att sätta sig (sjunka) i en framtid. jag har din konstruktion men med 24st plint på en yta av 20m2, definitivt extra i ytter periferin som skall bära glaspartier och tak i framtiden.
skruvreglarna måste skruvas fast med balkskor, ej i ändträdet. min altan har stått stabil sedan 1992.
 
M
T teuvo tainio skrev:
godmorgon, punktlasten per plint blir för stor om du inte gjuter enorma plint själv, ganska säkert så kommer några att sätta sig (sjunka) i en framtid. jag har din konstruktion men med 24st plint på en yta av 20m2, definitivt extra i ytter periferin som skall bära glaspartier och tak i framtiden.
skruvreglarna måste skruvas fast med balkskor, ej i ändträdet. min altan har stått stabil sedan 1992.
Tack för ett konstruktivt svar 🙂
Tanken är att gjuta plintar själv. Adderar jag 2 st rader så blir cc mellan bärlinor 1520 mm. Jag tänker som så att det är främst vid ytterkanterna där lasterna för ett framtida tak och uterum blir som störst. Där kan man dimensionera upp mängden plintar.
 
K
M MBZV skrev:
Balkskor. Läs första inlägget
Vad bra. Lagom drygt sådär när man vill ha hjälp. Det är nog rätt väg framåt.
 
K kniv skrev:
En tumregel jag lärt mig är max 2m mellan plintar år vardera håll. Skulle jag definitivt tillämpa här. För mittupplag används i regel ”alltid” dubbla bärlinor men yttre bärlinor behöver oftast inte det. Då ger en extra rad med plintar betydligt bättre bärkraft än dubbla yttre bärlinor.

Förstår inte din maxhöjd från plint, 220mm? Med 170 som både bärlinor och skruvreglar och trall blir det ju 374mm?! Och varför inte gräva ner dom djupare i så fall kan man ju undra.

Har du använt dig av
[länk]
Har svårt att se att dina dimensioner med tilltänkt utformning klarar lasten du specar.
Hej Kniv! Vet du vad anledningen är att man har dubbla bärlinor på mittupplagen? Borde det inte bli mer stabilt med endast en bärlina fast lite högre? Jag är inne på svenskt trä nu och försöker dimensionera och de föreslår precis som du angett dubbla mittre bärlinor.
Sorry för trådkap MBZV😬
 
  • 3D-illustration av ett träbjälklag med etiketter och mått, lyfter fram dubbla mittbärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.