P
Hej

Jag kom till min sommarstuga förra helgen efter att har varit borta ca 3 månader under vintern. När jag skulle tvätta händerna så hostade vattenkranarna och spottade ut brunt vatten.
I källaren kan jag se att trycket ligger på 3 bar men sjunker till 0.5 bar så fort jag öppnar en kran.
Stänger jag kranen så går det upp till 3 bar snabbt igen.
Hydropressen värkar vara tom då den är lätt att flytta. (den är på 60 liter så de skulle vara svår att knuffa på..)

Min första tanke var att brunnen har sinat men den är på 120m och grundvatten nivåerna i området är över det vanliga.

Det kanske är slam och skit i röret som gör att pumpen inte får tag på tillräcklig med vatten.

Jag testade med att stänga av pumpen i ca 15 min och efter det så kom det mer vatten och det verkade som att faran var över. Dock var det brunt vatten till viss del.
Men efter ett tag så började den hosta igen.. precis som att pumpen inte får tillräckligt med vatten..


Har hört att man kanske behöver spola brunnen och rensa ut skiten men vad skulle detta kosta, flera miljarder? :)


Eller är det någon annan som har en annan ide på vad problemet kan vara?
 
Düsseldorff
P P.O. skrev:
Har hört att man kanske behöver spola brunnen och rensa ut skiten men vad skulle detta kosta, flera miljarder?
Ja precis, en spolning brukar kosta nånstans mellan 2 och 3 000 000 000 kronor.
 
P P.O. skrev:
I källaren kan jag se att trycket ligger på 3 bar men sjunker till 0.5 bar så fort jag öppnar en kran.
Att trycket sjunker direkt kan betyda på att kärlet inte arbetar som det ska. blir till att se om det är vatten i blåsan. Under en plastkopp sitter en bilventil, tryck lite lätt på den, ska pysa och inget vatten. Med tomt kärl ska det vara ca 1,5 - 2 bar med luft och tillslag ca 2,5 bar.
 
P
Att kolla trycket i hydropressen är något jag har läst om men jag har försökt hitta en manual för min hydropress (Global Water Solutions PWB 60V) men hittar ingen.

Men är det under den stora blåa plast pluppen på toppen vi pratar om?

Hydropress i källare med röranslutningar och en blå plastplupp på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp
 
P
Hej igen

Nu vet jag mer. Vatten pumpen är troligtvis inte trasig, inte heller hydropressen.
Jag testade att stänga av vatten pumpen under natten och nästa dag så var vatten strömmen normal samt att hydropressen fylldes på, dock var vattnet brunt i början.
Allt verkade vara som vanligt fram tills kvällen då det började hosta igen.
För mig så verkar det som att tillrinningen av vatten i hålet är väldigt liten.
Brunnen är 100m djup och flödet var 200l/timmen 2007, den ligger dessutom 300m bredvid en "stor" insjö.
Enligt SGU så är grundvatten nivån 'Ovanligt Hög' i mitt område...

Vad kan det då vara för fel på min brunn?
Har läst lite att ibland så kan borrade brunnar bli igenslammade om det finns mycket järn eller mangan i berget.
För att fixa detta så kan man spräcka berget med 150bar och på så sätt förhoppningsvis få fart på vattnet igen men detta kostar ju en del pengar..

Kan mina problem bero på något annat än en sinad brunn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.