Jag ska lägga golvplattor (se bild) på vår altan, ca 13 kvm. Altanen är taket på en betongkropp, dvs golvet är svartmålad (tjärmålad?) betong.

Jag tänkte bara fråga om det bara är att helt sonika lägga plattorna direkt på golvet, eller om det finns nåt smart underlag man bör lägga på först, typ plast? Idag ligger det nämligen stora trätrallar med plast under (se bild).

OBS!
Jag vill understryka att vi inte är ute efter en permanent lösning här.
Altanen är direkt utsatt för väder och vind, så jag vet inte hur länge de här plattorna kommer hålla, men tanken är en snabb lösning i några år, tills vi gör om altanen på riktigt.
 
  • Trägolvplattor av akaciaträ staplade i 5-pack för altanbeläggning, 30x30 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med nedbrutna trätrallar och plastfilm på svartmålad betongyta, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ren betong är absolut inte tät utan kommer kapillärt suga igenom vatten. Kanske en primär eller liknande först? Det beror ju även vad ni använder utrymmet under till. Googla "Betsil" kanske kan vara nått?
 
  • Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ren betong är absolut inte tät utan kommer kapillärt suga igenom vatten. Kanske en primär eller liknande först? Det beror ju även vad ni använder utrymmet under till. Googla "Betsil" kanske kan vara nått?
Utrymmet undertill är bara ett utrymme med jordgolv där vi förvarar ved. Det är som en liten bunker med en dörr.

Det kanske är svårt att se på bilden, men det ser ut att vara målat med nån svart färg, antagligen sådan man har/hade på husgrunder. Det kanske räcker?

Jag googlade betsil och det låter väl vettigt. Jag tar väl det beslutet efter vi dragit upp allt gammalt golv och ser hur allt ser ut.
 
J Jagheterinteolof skrev:
Utrymmet undertill är bara ett utrymme med jordgolv där vi förvarar ved. Det är som en liten bunker med en dörr.

Det kanske är svårt att se på bilden, men det ser ut att vara målat med nån svart färg, antagligen sådan man har/hade på husgrunder. Det kanske räcker?

Jag googlade betsil och det låter väl vettigt. Jag tar väl det beslutet efter vi dragit upp allt gammalt golv och ser hur allt ser ut.
Det låter som en bra idé, lycka till 😉
 
  • Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Jag la såna plattor i mitt pannrum när vi byggde om det till förråd. Gjuten oisolerad platta från 50-talet, men torrt och väldränerat... Dock en annan modell, med 5 st brädor. Köpta på jula tror jag.

Jag vet inte om det är ojämnt, eller för torrt, eller bara otur, men efter ett par år har hela undersidan i plats gått i tusen bitar. Så jag undrar hur de klarar väder och vind...

Trasiga träplattor med metallklämmor spridda på ett svart underlag i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Jag la såna plattor i mitt pannrum när vi byggde om det till förråd. Gjuten oisolerad platta från 50-talet, men torrt och väldränerat... Dock en annan modell, med 5 st brädor. Köpta på jula tror jag.

Jag vet inte om det är ojämnt, eller för torrt, eller bara otur, men efter ett par år har hela undersidan i plats gått i tusen bitar. Så jag undrar hur de klarar väder och vind...

[bild]
Nej, jag är lite rädd för det här också. Jag har inga större förväntningar på det här golvet. Recensionerna verkar ju dock vara bra, men det kanske är mest från folk som lägger det på lägenhetsbalkongen...

Haha, fanken också, nu är jag supertveksam 😂

Tack för input!
 
Dom plattorna har som små piggar under sig och då går det inte med plast eller kallasfalt som underlag. Piggarna kommer att punktera underlaget om du vill ha något som ska stoppa väta. Det måste vara en slät botten.
 
J jonaserik skrev:
Dom plattorna har som små piggar under sig och då går det inte med plast eller kallasfalt som underlag. Piggarna kommer att punktera underlaget om du vill ha något som ska stoppa väta. Det måste vara en slät botten.
Aha, vad skulle det kunna vara för underlag man kan smäcka på ett betonggolv innan man lägger på plattorna, utan att det blir för jobbigt/dyrt? Eller det kanske krävs lite investering för detta? Det gör ju inget om det kostar lite faktiskt, om det kan ligga kvar sen när vi gör om altanen "på riktigt" om några år.
 
Det med något svart som ser målat ut, är troligen kallasfalt som ska vara som tätning. Det rinner eller svettas inte i taket under nu. Göra om, om ett par år, tja det går ju att ha dessa men kan penetrera tätskihtet så det går igenom betongen. Kan plattan där frysa tro, om det blir för mycket vatten i den så kan den få sprickor, mest i ytterkanterna och bitar ramla loss. Det finns liknade plattor som inte har piggar under,utan är plana, Ev regnvatten kommer att rinna ut mot lägsta sidan i alla fall.
 
J jonaserik skrev:
Det med något svart som ser målat ut, är troligen kallasfalt som ska vara som tätning. Det rinner eller svettas inte i taket under nu. Göra om, om ett par år, tja det går ju att ha dessa men kan penetrera tätskihtet så det går igenom betongen. Kan plattan där frysa tro, om det blir för mycket vatten i den så kan den få sprickor, mest i ytterkanterna och bitar ramla loss. Det finns liknade plattor som inte har piggar under,utan är plana, Ev regnvatten kommer att rinna ut mot lägsta sidan i alla fall.
Jepp, är helt med på att det är en dålig idé att lägga något på detta golvet som kan bryta "tätskiktet".

Alternativen är väl i så fall att
1. Ha kvar skiten och sen lägga riktig trall på plast (som det är gjort idag) sen om några år när vi bygger om hela altandelen.
Eller
2. Lägga plattorna direkt på befintligt golv. Men då tror jag det blir ostabilt.

Låter lite som att jag är stuck between a rock and a hard place här, om ingen har nån bra idé, men tack för varningen i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.