I ett av våra källarrum ser innertaket ut som på bild. Det håller tyvärr inte tätt utan släpper ifrån sig småsten. Rummet är tänkt att användas som träningsrum med div maskiner så vill gärna behålla så mycket takhöjd som möjligt.

Vad hade ni gjort med taket för att få det snyggt och tätt? Innertak är snyggt med bygger på en del. Gipsbruk? Har putsat väggarna men är verkligen ingenting proffs dock. Har förstått att det är svårare med tak.

Hjälp och tips mottages tacksamt.
 
  • Ett källarrum med flagnande och ojämnt innertak samt putsade väggar och mörkt klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet källartak med skadad yta och småstenar som släpper ifrån sig, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat källartak med lossnande småsten och ojämn yta nära ett nymålat grått väggparti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med skadat och grovt innertak som släpper småsten, med putsade väggar och träningsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadat källartak med småsten som faller från sprickor och hålor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nästan ut som såna där asbestplattor de hade i taken i skolan när man var liten..

När är huset byggt och vad har det varit i rummet innan?
 
Huset är byggt 1961. Användes som något slags hobby rum innan vi flyttade in för ett år sedan. Jag slipade väggar och tak pga misstanke om plastfärg, putsade sedan väggarna med diffusionsöppet bruk.
 
Jag är inte speciellt "harig" vad det gäller asbest, men jag hade definitivt skickat in ett prov på det där..
 
Puts på Träulit, helt ofarligt, spackla och måla.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Träullit skivor har du i taket de går bra att putsa.

Ps. Hoppas du har en fungerande dränering om du använt gipsputs på källarväggarna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H HSP skrev:
Träullit skivor har du i taket de går bra att putsa.

Ps. Hoppas du har en fungerande dränering om du använt gipsputs på källarväggarna.
Vilket slags puts rekommenderar du? Hört av någon att gipsputs är lättare att jobba med? Är det meckigt att putsa tak eller kan en amatör fixa det?

Källarväggarna är inte putsade med gipsputs, utan diffusionsöppen puts.
 
Gipsputs är som du skriver lätt att arbeta med. I taket ska det inte vara någon fuktbelastning så det ska fungera.

Jag har dock aldrig putsat tak så jag kan inte ge några tips på metoder mm. Väggar har jag putsat åtskilliga både med traditionell puts och med gipsputs. Min erfarenhet är att gipsputsen är mer förlåtande och hänger kvar bra, när man är ovan är det en fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.