Jag målat terrassen med pigmenterad terraslasyr. Där färgen nu har lossnat på stora delar. Jag hade samma problem förra året. då slipade jag ner varje bräda trärent ner till 180papper sen målade jag med likadan färg som innan. Den ska tydligen inte ha någonting emot efter så kort tid som en timme. Men nu var det torrare längre än så.
Men nu till problemet det är samma problem som förra året. Dock tycker jag att färgen flagnar mer och lite rullar ihop sig den här gången.

Jag målade terrassen när den var ny
Med det som är intressant är att färgen flagnar på bara ett.

Terrass med lossnande pigmenterad lasyr som visar trä under flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träterrass med lossnande pigmenterad färg och synbara träytor, i solskugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske för mycket lasyr, så det inte sugits in i trät, blir som en hinna som knappt går att se. Det som strykes på ska vara som vatten och suga in, överflöd torkas bort. Själv ingen FAN av lasyrer utan bara plaskig olja för alltan. oavsett vad man smörjer med så grånar virket. Går inte att få en nästan vit trall konstant , kanske något år bara och sen kommer det gråa fram.
 
J jonaserik skrev:
Kanske för mycket lasyr, så det inte sugits in i trät, blir som en hinna som knappt går att se. Det som strykes på ska vara som vatten och suga in, överflöd torkas bort. Själv ingen FAN av lasyrer utan bara plaskig olja för alltan. oavsett vad man smörjer med så grånar virket. Går inte att få en nästan vit trall konstant , kanske något år bara och sen kommer det gråa fram.
Det är en tanke absolut.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag målat terrassen med pigmenterad terraslasyr. Där färgen nu har lossnat på stora delar. Jag hade samma problem förra året. då slipade jag ner varje bräda trärent ner till 180papper sen målade jag med likadan färg som innan. Den ska tydligen inte ha någonting emot efter så kort tid som en timme. Men nu var det torrare längre än så.
Men nu till problemet det är samma problem som förra året. Dock tycker jag att färgen flagnar mer och lite rullar ihop sig den här gången.

Jag målade terrassen när den var ny
Med det som är intressant är att färgen flagnar på bara ett.

[bild]
[bild]
Varför ? Räcker med tvätt och ev olja.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför ? Räcker med tvätt och ev olja.
jag vet. Men ibland blir man nedröstad....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag vet. Men ibland blir man nedröstad....
Näe, skärpning! Eller låt majoriteten ta hand om saken ;)
 
Du skrev att du målade den när den var ny så frågan är om detta kan ha inverkan som håller i sig för man bör ju alltid vänta ett år iaf sägs det... dock märkligt om du slipat ner det och det återkommer men oljan har kanske stängt in impregneringen så den fortsätter komma ut nu när det slipades ner och då flagnar det igen.

Bara en gissning. 🤔
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Näe, skärpning! Eller låt majoriteten ta hand om saken ;)
Risken finns att majoriteten ville. Frugan hade även min farsa på sin sida.😀
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du skrev att du målade den när den var ny så frågan är om detta kan ha inverkan som håller i sig för man bör ju alltid vänta ett år iaf sägs det... dock märkligt om du slipat ner det och det återkommer men oljan har kanske stängt in impregneringen så den fortsätter komma ut nu när det slipades ner och då flagnar det igen.

Bara en gissning. 🤔
Köper ditt resonemang med med blött virke.
Men som du säger, frågetecknet är varför den flagnar efter att man slipat trärent.
Intressant tanke med impregneringen. Jag tänker att den lika gärna kan ta andra sidan
...
 
Jag har lite trall jag la för 2-3år sedan. på motsatt sida huset. Där har det inte släppt.
Men där har jag använt pigmenterad träolja.
En helt annan modell. eftersom jag ändå måste slipa ner till trärent så kan jag byta till den fungerande modellen. men välja annan färg. Vad säg om det?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Köper ditt resonemang med med blött virke.
Men som du säger, frågetecknet är varför den flagnar efter att man slipat trärent.
Intressant tanke med impregneringen. Jag tänker att den lika gärna kan ta andra sidan
...
Min tanke var bara att där kanske är kvar impregneringsvätska som hållts inne p.g.a förra behandlingen och då är det ju samma sak andra behandingen som efter första... att det inte vill fästa ordentligt.

Men JAG VET INGENTING... jag är inte målare och spekulerar bara ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Min tanke var bara att där kanske är kvar impregneringsvätska som hållts inne p.g.a förra behandlingen och då är det ju samma sak andra behandingen som efter första... att det inte vill fästa ordentligt.

Men JAG VET INGENTING... jag är inte målare och spekulerar bara ;)
Jag vet ingenting heller😉 Jag är fastighetsskötare.
Jag uppskattar att du kommer med tankar och inputs. Det var intressant tanke som du hade med impregneringen.
Blött virke finns det en skola som säger att man inte ska måla första året. så därför gjorde jag det
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.