Jag har bytt några fönster i huset. Nu ska jag montera smygar mm. Men då måste jag dreva/täta korrekt först. Det här verkar ju vara riktigt hokuspokus. Bottningslister och mjukfog och plastat drev. Det verkar finnas massa olika varianter. I mitt fall varierar spalterna väldigt mkt. Från ca5mm till 20mm. Hur tusan mjukfogar man en 20mm spalt? Duger det med plastat drev längst in. Och sedan vanligt drev utifrån? Ev kan jag gå med vindduken ut på karmen på utsidan.
 
Jag bumpar och ser om det kommer in någon användbar info.
 
MultiMan
Jag skummade. Enkelt, fyller ut överallt och tätar mycket bra. Snart 20 år sedan. Inte märkt några problem alls. Skulle aldrig hålla på med andra metoder om det inte är någon historisk byggnad som kräver andra metoder pga K-märkning t ex.

Alltså, satte foder på utsidan så noga jag kunde. Sedan skummade jag runt om fönstret inifrån med öppen spalt så skummet kunde expandera. Efter torkning så skar jag bort det som stack ut. Klart! 100% vindtätt trots gammalt hus med plankväggar. Inga problem med fukt.
 
O Olf Oggler skrev:
Duger det med plastat drev längst in. Och sedan vanligt drev utifrån? Ev kan jag gå med vindduken ut på karmen på utsidan.
Ja
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Först måste vi reda ut hur din vägg är uppbyggd då det är lite olika beroende på om du har trä eller tex tegel fasad.
 
regelstommen med mexifasad. Fast just där fönstrens sitter ska det vara träpanel.
 
K
Du lär väl fästa karmarna i stommen oavsett vilken fasadbeklädnad du har..?
 
Helt korrekt. Fönsterna sitter fast med karmskruv i regelstommen.
 
Då hade jag tätat på utsidan med t ex wigluv mellan karm och vindskydd å kört vanligt drev. Bottningslist å utefog i nederkant samt upp ca 10 cm på var sida.
Insida med byggfolietejp om du har plast i övriga väggar.
 
Finns det expanderande drev som också är diffusionstäta? Så man kan sätta sådant drev innerst och på så sätt få ångtätt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.