Man bör välja den bästa konstruktionen som är 2+1, alltså en kopplad konstruktion med enkklruta i ytterbågen och en 2-glas kasett i innerbågen. I den konstruktionen sitter glaskasetten skyddad mot väder och yttre påverkan så risken för läckage i kasetten är minimal. Yttre båge och utsida av karm bör naturligtvis vara av underhållsfritt material typ aluminium.

Dina fönster från 1937 är tillverkade av kärnfuru, dagens fönster har inte den virkeskvalitén.
 
Den största orsaken till den korta livslängden på isolerglas beror på längdutvidgningen i Isolerrutans Stålprofil alt Aluminiumprofil, Dessa material har ju tyvärr egenskapen att förändras beroende på väder, temperaturer osv.
Det lim eller Polysulfid som hermetiskt tillsluter Isolerglaset runt om blir gamalt o torkar o det i kombination med längdutvidningen på stålprofilen punkterar isolerglaset. Då uppkommer kondens mellan glasen.
Standardgarantin för Isolerglas är 5år idag men hos fönstertillverkare osv brukar man garantera upp till 10 år.
Om jag inte missminner sig så får inte det totala u-värdet på glas inkl karm överstiga 1,2 om man skall söka energibidrag.
Ett fönster som du anger ovan med ett totalt u-värde kring 1,3 bör glaset ligga kring 0,9-1,0 i u-värde för att det skall uppnås.
Det kräver ett 3-glas med energisparglas o argon, I det andra fallet där du anger u-värde 1,8 så undersök att det är fönstret det u-värdet avser o inte bara glaset. Har för mig att ett standard 3-glas ligger runt 1,8 i u-värde o detta har man producerat sedan 70-talet. Säger inte att det är fel men ska du ändå köpa eller bygga nytt skulle jag nog satsat dom pengarna extra på Energisparglas. Enda nackdelen med Isolerglas med så lågt u-värde är att man kan få utvändig kondens på sina glas vid hög luftfuktighet. Men då ska man vara glad o faktiskt förstå att glasen du har monterat isolerar bra o släpper inte ut värmen i huset.

Ds. Det finns alternativ idag till Stålprofiler osv som faktiskt förbättar u-värdet på hela glaset o förlänger livslängden på glaset nämnligen Varm Kant list, Istället för Stålprofil så har man en kompositlist eller termoplastiskt profil mellan glasen som har 0 längdutvidgning o leder inte kyla som ger kallras
 
Det finns alternativ idag till Stålprofiler osv som faktiskt förbättar u-värdet på hela glaset o förlänger livslängden på glaset nämnligen Varm Kant list, Istället för Stålprofil så har man en kompositlist eller termoplastiskt profil mellan glasen som har 0 längdutvidgning o leder inte kyla som ger kallras
De PVC-fönster jag sett (se tråd PVC-fönster??? i detta forum) har u-värde 0,5 på glaskassetten (argon, två isolerglas och ett standardglas), 0,9 på PVC-karmen, och har som standard "särskilda värmelister" för att minska värmeförluster och eliminera argonläckage, etc pga ståls/aluminiums expansion/värmeförluster i glaskassettens ram. Detta verkar vara standard på glaskassetterna i flera PVC-fönsterleverantörers argonfyllda PVC-fönster i Polen.

Payoff-tiden för dessa högisolerade PVC-fönster halveras mot de exempel som angetts här, då halverat u-värde (från 1,8 via 1,2 till mina 0,6) gör att energibesparingen fördubblas.
 
Fogarbo skrev:
De PVC-fönster jag sett (se tråd PVC-fönster??? i detta forum) har u-värde 0,5 på glaskassetten (argon, två isolerglas och ett standardglas), 0,9 på PVC-karmen, och har som standard "särskilda värmelister" för att minska värmeförluster och eliminera argonläckage, etc pga ståls/aluminiums expansion/värmeförluster i glaskassettens ram. Detta verkar vara standard på glaskassetterna i flera PVC-fönsterleverantörers argonfyllda PVC-fönster i Polen.

Payoff-tiden för dessa högisolerade PVC-fönster halveras mot de exempel som angetts här, då halverat u-värde (från 1,8 via 1,2 till mina 0,6) gör att energibesparingen fördubblas.
Hej!

Är det någon som känner till om någon hustillverkare använder dessa fönster? Eller PVC-fönster överhuvudtaget?

Min känsla är att kunskapen hos husförsäljarna om PVC-fönster är extremt låg, vad beror det på?
Är vi möjligen lite konservativa i sverige?

/Henrik
 
Ett nybyggt hus i mitt område ser ut att ha PVC-fönster installerade. Huset är byggt med färdiga vägg-element av trä, vet dock inte vilken hustillverkare. Kan dock ta reda på det. (Huset är för övrigt ett snyggt bygge med förskjutet sadeltak (kan det heta så tro))

Edit: Nej det heter visst "Mötande pulpettak"
 
Mellanbarn skrev:
Årsmedeltemperatur kan man inte räkna med.

Man har nämligen inte någon nytta av de dagar då temperaturen ute ligger över inomhustemperaturen men
dom påverkar årsmedeltemperaturen. 25 eller 30 grader ute, värmen är ändå avstängd.
Normalt sett så använder man tabeller där man tagit bort alla gradtimmar över 11°C. för att hitta i dessa tabeller så går man in med årsmedeltemperaturen för att hitta den korigerade gradtimmes mängden.
Växsjö har en årsmedeltemperatur på ca 6,5 °C och drifttimmarna i värmesystemet är då ca 5700 h då temperaturen är under 11°C gradtimmarna är ca 112 000 vid 21°C innomhus.

Med dagens hus så kanske antalet gradtimmar kan sänkas ytterligare något tack vare bättre klimatskal så kan uppvärmningen starta senare.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.