Torbjärn Torbjärn skrev:
Coolt hus! Gillade de stora symmetriska fönsterpartierna och de runda hörnen.

Men tragiskt att de blivit grundlurade med grunden. Också märkligt att inte ha riktig syllpapp eller liknande under syllen, det kan bli problem det där undrar vad deras KA sa om det.

Om tomten kostade 3M så kostade alltså huset 11M vilket ger 49kkr/kvm vilket är fruktansvärt mycket och det borde vara helt otroligt hög kvalitet på material och utförande.

Jag känner till området, skulle tippa att de kan få mellan 6-8M för huset med det läget och den tomten i dagens lågkonjunktur.

Fascinerande att de sitter och säger ”ja vi behöver skramla ihop några miljoner extra” och kommentaren från Anne blir ”vi får hoppas det går bra”. HUR skramlar man ihop några miljoner bara sådär? Varför ställs det inte följdfrågor? Antingen är det jag som inte lever i samma verklighet eller så är det något fuffens typ att det inte kostade 14M utan kanske 7M och att de lägger ut det för 11M för att man ska tro att man får en bra deal?

🤔🤔🤔
Har mycket svårt att tro att de inför TV-kamerorna skulle fabricera en extra hög byggkostnad med avsikten att nu kunna sälja med förtjänst. Det är mäklarens och sedan marknadens uppfattning om vad huset är värt i det faktiska skick som det nu står som gäller. Om byggkostnaden hittills varit 9, 10 eller 11 MSEK är väldigt sekundärt. De hade ju sitt drömhus på en tomt de själva tyckte om och som de lagt mycket tid och energi på att utforma efter just deras speciella förutsättningar och önskemål, men budgeten sprack rejält helt enkelt. Hade byggkostnaden exkl tomtinköp stannat på ca 7 - 8 MSEK hade allt varit frid och fröjd. Då hade de kunnat bo kvar och ta resten på mycket lång sikt. Det intressanta är vad andra nyare hus i den storleken och med ungefär motsvarande läge och skick säljs för idag. En utmaning är förstås att värdera det återstående arbetet och kostnaderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
largab
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ironi har ganska svårt att gå fram i textform. Man måste formulera sig väldigt noga och ibland det hjälper inte hur väl man än formulerar sig.
Det finns alldeles för många vidskepliga människor som på fullt allvar tror på övernaturliga fenomen för att den första reaktionen från de flesta som får något sådant berättat för sig är "aha! ironi".

Med bisatsen (dock som fristående mening) "Att det dock går att mäta upp energilinjer/currylinjer med slagruta har jag vetat länge".

Det är svårt att inte tolka det som att du tror att currylinjer finns men att de inte har någon inverkan på människor.

Jag vet inte om du backar nu pga alla invändningar och protester eller om du verkligen var ironisk från början. Det går helt enkelt inte att veta. Jag föreslår att du i fortsättningen använder ironiparenteser för att uttrycka ironi.
(. Det här är ironiskt .)
Jo, visst kan det vara så. Dock finns det gränser. Inte ens en schimpans hade svarat så dumt som jag gjorde. Ingen är så dum. Men, när jag även i ett senare inlägg sa att jag inte kunde låta bli att driva med de som inte förstod, fortsatte samma människor med arga ord om att jag trodde på dumheter.
Vidare har jag väldigt svårt att tro, att jag skulle vara helt okänd på detta forum. Bara på så vis borde man förstå om det verkar troligt, eller ej att jag skulle tro att det räckte med ett utfall för att bevisa en teori exempelvis.
 
  • Gilla
Martin1979
  • Laddar…
Det mest tragiska program jag sett. INGEN kommer betala 11 miljoner för det huset mitt ute i skogen, flera mil från stan och nere i en sänka.

Störde mig också på att kvinnan inte klarade av att ens besöka tomten när det sket sig med markarbetet. Det är ju hon som orsakat allt elände med sina curry linjer😂 hon lämnade sin undergivne man i sticket och han fick ta hela bördan själv. Fy fan säger jag bara. Den kvinnan hade jag sparkat ut direkt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Det mest tragiska program jag sett. INGEN kommer betala 11 miljoner för det huset mitt ute i skogen, flera mil från stan och nere i en sänka.

Störde mig också på att kvinnan inte klarade av att ens besöka tomten när det sket sig med markarbetet. Det är ju hon som orsakat allt elände med sina curry linjer😂 hon lämnade sin undergivne man i sticket och han fick ta hela bördan själv. Fy fan säger jag bara. Den kvinnan hade jag sparkat ut direkt.
Jag misstänkte det direkt var det skavde. Bra att du sa det.
 
Sakligt: varför har man "grävt ner sig", känns som en bunker.
Personligt: currykors i all ära, men var är foliehatten?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Jo, visst kan det vara så. Dock finns det gränser. Inte ens en schimpans hade svarat så dumt som jag gjorde.
Du fortsatte ju i flera inlägg på samma spår, utan att det var tydligt att du ironiserade.
Ingen är så dum.
Satsa inte pengar på det …
Men, när jag även i ett senare inlägg sa att jag inte kunde låta bli att driva med de som inte förstod, fortsatte samma människor med arga ord om att jag trodde på dumheter.
Dina formuleringar gjorde att man kunde tro att du föraktar folk som ser på världen vetenskapligt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Det mest tragiska program jag sett. INGEN kommer betala 11 miljoner för det huset mitt ute i skogen, flera mil från stan och nere i en sänka.

Störde mig också på att kvinnan inte klarade av att ens besöka tomten när det sket sig med markarbetet. Det är ju hon som orsakat allt elände med sina curry linjer😂 hon lämnade sin undergivne man i sticket och han fick ta hela bördan själv. Fy fan säger jag bara. Den kvinnan hade jag sparkat ut direkt.
Det var väl till salu för 10miljoner nu. Men även det tycker jag är i överkant tyvärr.
Väldigt tragiskt för familjen ändå. Att, antagligen tvingas, sälja med en förlust på 4miljoner. Hur klarar man det ekonomisk?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om det stämmer att pantsättningen och lånen är max 5 MSEK så blir det ju bara en del av deras egna besparingar inkl vinster från tidigare bostadsaffärer som ryker.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det var väl till salu för 10miljoner nu
10 995 000:-
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Det mest tragiska program jag sett. INGEN kommer betala 11 miljoner för det huset mitt ute i skogen, flera mil från stan och nere i en sänka.

Störde mig också på att kvinnan inte klarade av att ens besöka tomten när det sket sig med markarbetet. Det är ju hon som orsakat allt elände med sina curry linjer😂 hon lämnade sin undergivne man i sticket och han fick ta hela bördan själv. Fy fan säger jag bara. Den kvinnan hade jag sparkat ut direkt.
Ja. Så är det. Det är bara naivt att tro att det är sånna priser som gäller där ute där det är 1,5 timme till stan i rusningstrafik

Nu när företag kräver minst 3 dagar arbete på kontor i veckan är det över med "vansinnighetspriserna på landet" (Jag vet. jag bor på landet 35 minuter från Sthlm....)

Är väl rätt klassiskt att man stoppar huvudet i sanden när man bara är den som har visioner och nån annan ska utföra och så blir det pannkaka av det man krävde.
Ingen kritik mot kvinnan i avsnittet utan snarare mänskligt beteende man ser i många sammanhang.
Är kanske bara mindre vanligt att man vaskar miljoner på det....

Satt igår och kollade lite mer noga på mäklarbilderna. Är ju ingen röd träd i bygget. Visst är det "runda" hörn. Men om det är "hemskt" med spetsar in mot rum så hittade jag 10 hörn till som borde varit avrundade. Inklusive köksön. Tillochmed min köksö är mer rundad än deras. Mest för att ungar inte ska spetsa skallen på en vass skiva.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå slagrutor och currylinjer, mitt hus är byggt 1914 och jag undrar om man kan använda sig av Anden i glaset för att få kontakt med tidigare ägare?
Arga snickaren är nog ett säkrare sätt att få kontakt med högre makter. Lämna bara lite slarvig el framme ;)
 
För övrigt i annonsen:

  • Komplementbyggnad är inte färdigställt. Vatten och el är indraget.
  • Isolerat garage om 30kvm, ytskikt behövs iordningställas.
  • Plus kommunalt VA ska in med allt markarbete och ev pumphus
  • Färdigställande utav tomten står köpare för.

Men ändå vill man ha 11 miljoner...
 
Redigerat:
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Här finns nyttig information om pågående utbyggnaden av kommunalt VA i området för de som eventuellt är spekulanter. Verkar tillkomma runt 400 tkr i avgifter för VA-anslutningen. Till detta kommer erforderlig grävning/sprängning/rördragning på den egna tomten plus kostnader för avloppspumpstation på den egna tomten om topografin hindrar självfall till förbindelsepunkten som normalt är i gatan. Vågar inte spekulera i den kostnaden men den kan bli ansenlig. Kommunen kan dock bevilja viss ersättning för egen avloppsanläggning som är yngre än 10 år. [länk]
Kostnaden är 266 150 och VA- bolaget står för LTA/LPS-pump.

LTA: https://www.varmdo.se/byggabomiljo/...stighetsagare.4.1a82111d16e6c321a36937a1.html

Anslutningsavgift:
https://www.varmdo.se/byggabomiljo/...projektevlinge.4.b682b26170b0856e0a4cf51.html


Jag har själv en sådan och den ingick i anslutningsavgiften som inte blev dyrare pga det.
 
I det bostadsområde det här gäller så bygger Värmdö kommun ut VA-systemet som självfallssystem och inte som LTA-system. Står tydligt i meddelandet till fastighetsägarna för etapp 1. Då måste fastighetsägaren själv bekosta och installera en pumpstation för avloppet om självfall till förbindelsepunkten inte kommer att fungera.

Denna fastighet har även ett komplementhus med indragen VA på tomten och då tillkommer en lägenhetsavgift för detta utöver den ordinarie anslutningsavgiften för den fastigheten. Jag fick det till ca 400 KSEK i sammanlagd anslutningsavgift till kommunen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har man anlagt en egen fullt godkänd reningsanläggning som är yngre än 10 år gammal har man rätt till viss kompensation för detta från kommunen kanske man ska tillägga. Men det rör sig förmodligen inte om några stora belopp kan man gissa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.