Nu har livet kommit tillbaka och insekterna har börjat röra på sig.

Ett nytt fenomen för i år runt torpets krypgrund är en stor mängd skogsmyror. De finns även långt från huset men jag har aldrig sett nästan en enda så nära huset. Och nu är de överallt även om de fortfarande är slöa pga kylan.

Kan skogsmyror orsaka skada på bjälklaget? Eller har de andra ärenden här?
 
S
Ta det lugnt. De bryr sig inte om ditt hus.
 
  • Gilla
zingo
  • Laddar…
MultiMan
Börja med att säkerställa att det är skogsmyror och inte hästmyror. Hästmyror vill du inte under några omständigheter ha in i konstruktionen. Hela min lada har varit uppäten av dem.

Närbild på en hästmyra som illustrerar den typ av myra som inte bör finnas i byggkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stackmyra

Illustration av en hästmyra, framifrån, med fokus på dess huvud och kropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hästmyra

Hästmyran är den största myran i Sverige och blir mellan 6-18 mm. Arbetare saknar vingar. Könsindivider (honor/hanar) har vingar.

Hästmyror kan orsaka problem när de bygger sina bon i trämaterial, i gamla träd och stubbar. I naturen är lämpliga boplatser stubbar och stockar som ligger på marken och rot- och stubbdelen av skadade och levande träd. Om du har stora myror som promenerar omkring i huset så kan det röra sig om hästmyror och då bör man inspektera vidare. Hästmyran kallas nämligen allmänt för "Nordens termiter". Ett angrepp av hästmyror kan försvaga husets konstruktion och därav säkerheten för oss människor.

Ibland ser man hästmyror framme mitt på dagen. Mest aktiva är de emellertid under natten. Arbetarna är då på jakt efter föda och vatten, som transporteras hem till boet. Hästmyror lever av döda och levande insekter, växter, växtsafter och det söta sekret (s.k. honungsdagg) som bladlössen avsöndrar. Inomhus söker de gärna upp socker och andra sötsaker såsom kakor, godis och öppnade läskedrycksflaskor.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Börja med att säkerställa att det är skogsmyror och inte hästmyror. Hästmyror vill du inte under några omständigheter ha in i konstruktionen. Hela min lada har varit uppäten av dem.

[bild]
Stackmyra

[bild]

Hästmyra

Hästmyran är den största myran i Sverige och blir mellan 6-18 mm. Arbetare saknar vingar. Könsindivider (honor/hanar) har vingar.

Hästmyror kan orsaka problem när de bygger sina bon i trämaterial, i gamla träd och stubbar. I naturen är lämpliga boplatser stubbar och stockar som ligger på marken och rot- och stubbdelen av skadade och levande träd. Om du har stora myror som promenerar omkring i huset så kan det röra sig om hästmyror och då bör man inspektera vidare. Hästmyran kallas nämligen allmänt för "Nordens termiter". Ett angrepp av hästmyror kan försvaga husets konstruktion och därav säkerheten för oss människor.

Ibland ser man hästmyror framme mitt på dagen. Mest aktiva är de emellertid under natten. Arbetarna är då på jakt efter föda och vatten, som transporteras hem till boet. Hästmyror lever av döda och levande insekter, växter, växtsafter och det söta sekret (s.k. honungsdagg) som bladlössen avsöndrar. Inomhus söker de gärna upp socker och andra sötsaker såsom kakor, godis och öppnade läskedrycksflaskor.
Tack. Nej, det är inte hästmyror. Då hade jag fått panik 😅 Vanliga skogsmyror. Men har inte hittat stacken än så jag tänkte att de kanske hade krypgrunden som ”stack” 😁
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S.k hästmyror har en stort bo någonstans och upprättar satelitbostäder lite var stans där det lämpligt. Vanlig skogsmyra är mer bofast i en stack och håller sig där. Att jag vet är för jag har haft dom i storbo och satelitbostad. Numera borta, när storboet raderades.
 
  • Gilla
zingo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.