Hejsan hade tänkt bygga ett L format utekök med tryckimpregnerad trall det ska bara bli en L formad skiva har även en AABBQ kol och gasolgrill som jag hade tänkt skulle stå mellan skivorna.
Det röda på bilden tänkte jag är trall som sluter vid grillen.
Kommer även kanske ha en pizza ugn från AABBQ stående på bänken.
Frågan är om man kan bygga detta med trall eller allt kommer brinna upp ? 😂
 
  • En dubbel kol- och gasolgrill från AABBQ står på en stenlagd uteplats med en träpanelbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Existerande utekök med diskbänk och täckt grill, potentiell plats för L-format utekök med trall och pizzaugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kol- och gasolgrill intill en husvägg, med en illustration av röd trall markerad vid grillens sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bagarstuga
  • Laddar…
Jag har hört att har man kolgrill är det väldigt dumt att ha grillen på den då man inte ser om glöd faller ned under och kan ta fart utan man ser (eller kan släcka)
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har hört att har man kolgrill är det väldigt dumt att ha grillen på den då man inte ser om glöd faller ned under och kan ta fart utan man ser (eller kan släcka)
Nu använder vi aldrig kolgrillen utan bara gasolgrillen typ men tänkte lite att man kan ju bygga det och känner man att det blir hög värme så kan man ju få någon plåt tillverkad som man drar på vid sidorna mot grillen på trallen ?
 
Lite OT men kopplade helt fel med den där avataren 😂 Du har fått konkurrens @Mikael_L
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
Hejsan hade tänkt bygga ett L format utekök med tryckimpregnerad trall det ska bara bli en L formad skiva har även en AABBQ kol och gasolgrill som jag hade tänkt skulle stå mellan skivorna.
Det röda på bilden tänkte jag är trall som sluter vid grillen.
Kommer även kanske ha en pizza ugn från AABBQ stående på bänken.
Frågan är om man kan bygga detta med trall eller allt kommer brinna upp ? 😂
Svar nej. Bygga med trä runt öppen eld, gasol eller kol eller pizzaugn är rätt puckat.

Ja det kanske går bra.
Tills det inte gör det.

Metall, mura eller gjuta.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
S
Hälften av alla svenskar lär ha grillen på sin altan eller trall. Att det skulle börja brinna i trallen, får ses som en följd av extrem oaktsamhet och att vederbörande isf kör med engångsgrill direkt på trallen och lämnar både grillkol och tändvätska bredvid den, samt lämnar den och åker till IKEA.

Givetvis kan trådis ha sin grill på en trall.
 
  • Gilla
  • Haha
katho75 och 7 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Hälften av alla svenskar lär ha grillen på sin altan eller trall. Att det skulle börja brinna i trallen, får ses som en följd av extrem oaktsamhet och att vederbörande isf kör med engångsgrill direkt på trallen och lämnar både grillkol och tändvätska bredvid den, samt lämnar den och åker till IKEA.

Givetvis kan trådis ha sin grill på en trall.
Tanken är ju inte att den ska stå på trall utan att jag ska göra en bänkskiva som slutar vid grillen
 
hsd
Brandskyddsföreningen:

Här är några råd när du ska grilla:
Kontrollera först och främst att det inte råder eldningsförbud.
Följ grillens bruksanvisning.
Grillen ska stå på ett plant och helst obrännbart underlag minst en meter från brännbar vägg, husvagn eller tält. Ett tält övertänds snabbt om det börjar brinna.
Lämna aldrig grillen utan tillsyn.
Ha alltid vatten eller en brandsläckare till hands för att kunna släcka en eventuell brand.
Om det börjar brinna/en brand bryter ut? Ring 112 och larma räddningstjänsten.

Kolla med räddningstjänsten i Din kommun
 
  • Gilla
  • Haha
basseman och 3 till
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
Tanken är ju inte att den ska stå på trall utan att jag ska göra en bänkskiva som slutar vid grillen
Precis. Gör inte det.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S
gustavholm gustavholm skrev:
Tanken är ju inte att den ska stå på trall utan att jag ska göra en bänkskiva som slutar vid grillen
Ja det är inget som helst problem. Vet du hur många gasolgrillar som leveraras med en träställning? En trall brinner inte heller upp.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja det är inget som helst problem. Vet du hur många gasolgrillar som leveraras med en träställning? En trall brinner inte heller upp.
Jag har bara sett underreden i metall, så jag hade gissat på noll, men du kan säkert svara på din egen fråga. Hur många är det?

Värme brukar inte i första hand gå neråt, så även om en ställning inte blir för varm kan något vid sidan eller ovanför bli det.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte göra som denna killen kanske lättare att se vad jag har i huvudet.
Dock inte lika stort men tänker speciellt vid grillen.
 
  • Gilla
  • Älska
Alex Wagner och 3 till
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Jag har bara sett underreden i metall, så jag hade gissat på noll, men du kan säkert svara på din egen fråga. Hur många är det?

Värme brukar inte i första hand gå neråt, så även om en ställning inte blir för varm kan något vid sidan eller ovanför bli det.
Det kan du kolla upp själv genom att googla, samt även lista ut på egen hand, hur brandfarligt det är att ha en gasolgrill på en trall. En liten hint kan jag ge dig, då det verkar behövas. Det är extremt ofarligt.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Det kan du kolla upp själv genom att googla, samt även lista ut på egen hand, hur brandfarligt det är att ha en gasolgrill på en trall. En liten hint kan jag ge dig, då det verkar behövas. Det är extremt ofarligt.
Om du läser vad jag skriver så handlar det inte om trall, utan om lämpligheten att ha en träbänk ända fram till grillen. Det borde du själv ”kunna lista ut på egen hand” då jag faktiskt skrev det. Jag har inte fått trä att brinna på det sättet, men ett avställningsbord som stått mot gasolgrillen mörknade rejält närmast grillen, så jag väljer att inte ha trä direkt mot grill i fortsättningen. Du gör såklart som du vill.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Jag instämmer med att inte ha trä tätt intill en grill, varken gasol eller kol. Något dött material alla gånger.
Klart säkrast att ha något dött material under också men är man aktsam så tror jag man inte lyckas bränna upp trallen. Med aktsam är förutsättningen att man har en hel grill och använder den som är tänkt, dvs med fettuppsamlaren t ex.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.