Om det är ett parhus och du skriver att det är ett gemensamt skåp med grannen, varför har då grannen en egen anslutning om det utritade är elkabel? Det är inte VA som ritats in? Var har du hittat kartbilden?
Men även el kan gå i samma stråk.
Det bästa är att göra en utsättning och finns instrument för det.
 
A AndersS skrev:
Om det är ett parhus och du skriver att det är ett gemensamt skåp med grannen, varför har då grannen en egen anslutning om det utritade är elkabel? Det är inte VA som ritats in? Var har du hittat kartbilden?
Men även el kan gå i samma stråk.
Det bästa är att göra en utsättning och finns instrument för det.
Kartbilden är från Jönköpings energi. Kom fram genom deras jour igår.

Det är fyra lägenheter. Två på övervåningen, två på markplan.
 
Använd Ledningskollen är min starka rekommendation. Hos oss "visste" grannarna att serviskabel gick som den blå linjen, men efter att ha använt Ledningskollen så fick vi reda på att den i verkligheten gick som det gula strecket...
 
  • Satellitbild med överlagrade blå och gula linjer som visar antagna och verkliga positioner för en servicledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kommer inte nätägaren och gör en kabelsökning om ni ringer? "Min" nätägare kommer rätt omgående och det kostar inget, skulle man däremot skada kabeln får man betala hela kalaset.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jodå. På vardagar.

Vi skjuter på det och låter ledningskollen komma och märka ut först.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Tål att upprepas: om man använder sig av Ledningskollen innan man sätter spaden i jorden så har man sitt på det torra.
Ledningskollen gör inga egna utsättningar, de ser bara till att alla som äger en registrerad kabel i det aktuella området blir informerade.
Egna kablar inom fastigheten måste man hålla koll på själv, dock är det inte omöjligt att man får dom utsatta också som en ren bonus om de hittas vid sökning.
 
Lite det jag tänker. Beställer ut dom så får bygget vänta i typ 2 veckor. Inte hela världen.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt, du kan få fina streck sprayade. Med el är det en enkel procedur.
 
C
snaggletooth snaggletooth skrev:
Egna kablar inom fastigheten måste man hålla koll på själv, dock är det inte omöjligt att man får dom utsatta också som en ren bonus om de hittas vid sökning.
Ber man att få dem utsatta så får man det. För en kunglig avgift så klart.
 
Det ska inte vara något extra här. Radhusområde med samma indraget i alla hus liksom. Så det är väl el samt fiber och/eller tele.
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
T Tariax skrev:
Det ska inte vara något extra här. Radhusområde med samma indraget i alla hus liksom. Så det är väl el samt fiber och/eller tele.
Min erfarenhet av ledningskollen är att de vet var eventuella kablar ska vara, men om det stämmer i verkligheten beror på hur slarviga de som grävde och han/hon som mätte in kabeln var. Jag fick rådet att handgräva med 1 meters radie från utmärkta kablar.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
De (nätägaren) kan väl komma ut och kolla av var kablarna går?

Det ska handgrävas och slås ner med jordankare. Inga maskiner.
 
T Tariax skrev:
De (nätägaren) kan väl komma ut och kolla av var kablarna går?

Det ska handgrävas och slås ner med jordankare. Inga maskiner.
Ja det gör dom om du anmäler på ledningskollen.se
 
I IconicMoose skrev:
Ja det gör dom om du anmäler på ledningskollen.se
Gjorde det precis. Skrev i ärendet att jag vill att de kommer ut och märker upp var kablarna går. Då kan de väl hitta de kablar som är i marken oaktat vems det är? Gissar att man kör med något verktyg? :)

Geomatikk kom upp som en nätägare när jag skickat in. Kollar dom fiber/tele åt operatörer? T ex Comhem/Tele2 som vi har.
 
T Tariax skrev:
Gjorde det precis. Skrev i ärendet att jag vill att de kommer ut och märker upp var kablarna går. Då kan de väl hitta de kablar som är i marken oaktat vems det är? Gissar att man kör med något verktyg? :)

Geomatikk kom upp som en nätägare när jag skickat in. Kollar dom fiber/tele åt operatörer? T ex Comhem/Tele2 som vi har.
Vet ej vilket företag, men via ledningskollen görs utsättning på alla former av kablar i marken, men dom kommer bara ut om det finns kablar inom området du markerade.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.