Hej, jag håller på att byta strömbrytare i köket. Har bytt flera av de andra i huset som endast har haft 3 kablar, men i denna stötte jag på en vit kabel som jag inte förstår vart den ska?

Är även extra svårt att tyda dessa gamla El-ko brytare som inte har ett schema på baksidan.

Hur kopplar jag detta? Svart förmodar jag är fas och ska till L, brun och gul går till respektive lamputtag. Men vart ska den vita?

Ska jag bara koppla den vita på valfritt X?

Se bild på den gamla vs nya brytaren.
 
  • Hand håller en öppen strömbrytare i en vägg, med synliga kablar i svart, vit, brun och gul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen gammal Elko strömbrytare med synliga ledningar och skruvterminaler på en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strömbrytare urkopplad från väggen med synliga anslutningar och terminaler märkta med L och X.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en ny strömbrytare med synliga kablar och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du tända och släcka på fler ställen än 2
 
J jonaserik skrev:
Kan du tända och släcka på fler ställen än 2
Nej det kan jag inte, detta är den enda brytaren för dessa två lamputtag.
 
J jonaserik skrev:
Kan du tända och släcka på fler ställen än 2
Nej vänta nu ljög jag. Det finns två olika brytare, men endast två.
 
Hur ser det ut där den svarta och vita tåten sitter?
 
Strömbrytaren är troligen kopplad så här:

En öppen väggströmbrytare med märkta anslutningar, färgkodade trådar och skruvterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har det som arbetshypotes. Ta annars fram multimetern och ohmmät brytaren för att ta reda på hur den är kopplad. Det kan vara så att L1 och L2 ska byta hörn horisontellt.

Den vänstra halvan är i så fall trappkopplad med vit och brun mellantrådar. Stämmer det?
Den högra halvan är inte trappkopplad och styr en annan lampa med orange tändtråd.

Men den kan vara sparkopplad också. Det ser man när du tar reda på hur den gamla är kopplad internt.
 
Blir lite konfunderad på ditt svar. den gamla ser ser mer ut som en dubbeltrapp och används bara som strömbrytare, den du köpt är en enkeltrapp och går inte att använda. Du ska ha en kron eller dubbeltrapp.
Det verkar som att det är två matningar ( dubbel fas till brytaren men samma fas från säkringen ) kanske kopplat så i en dosa. Med en kron så blir det bara en fas som ska in på L och pilarna är då ut till olika lampor. sista isoleras bakom brytaren. Vilken som är vilken får man prova sig till, svart är säker en fasledning.
 
prototypen prototypen skrev:
Det står 6-6 på den befintliga
[länk]
så det betyder du får ut och handla en ny dubbeltrapp.

Protte
Insåg det själv just eftersom jag helt glömt bort den andra brytaren som går till samma lampor..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Strömbrytaren är troligen kopplad så här:
Eller så här:
Eluttag öppnat i vägg med markerad kabelföring och anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir lite konfunderad på ditt svar. den gamla ser ser mer ut som en dubbeltrapp och används bara som strömbrytare, den du köpt är en enkeltrapp och går inte att använda. Du ska ha en kron eller dubbeltrapp.
Det verkar som att det är två matningar ( dubbel fas till brytaren men samma fas från säkringen ) kanske kopplat så i en dosa. Med en kron så blir det bara en fas som ska in på L och pilarna är då ut till olika lampor. sista isoleras bakom brytaren. Vilken som är vilken får man prova sig till, svart är säker en fasledning.
Det stämmer.. när du ställde frågan om det finns fler brytare än två så tändes det en lampa ovanför mitt huvud 😆 har ju en ”gömd” andra brytare vilket innebär att denna kron brytare jag köpt ej kommer fungera..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.