Jag är på gång att instalera ack-tank i mitt hus, koppla den till en vattenmantlad kamin och solceller i första hand.

På detta formum har jag läst många inlägg som förespråkar slingor i ackumulator tanken till varmvatten. Jag läste på Konsuentverkets hemsida att temperaturen måste vara hög 80-90 grader i tanken för att vattnet skall bli varmt. Medan en förådstank normalt klarar sig med 50 grader.

Varmvattnet till golvvärmen har jag läst är max 35, och kranvatten är väl inte mer än 50 grader heller? Blir det inte en besparing att slippa värma upp ack-tanken i onödan?

En sak till jag funderat på i samband med detta är att köra tvätt och diskmaskier på varmvatten. Det går en diskmaskin och minst ett par tvättmaskiner om dagen, varav en är en stor grovtvättmaskin som aldrig går med tvättar kallare än 60grader. Enda nackdelen jag kan se är att det kommer behövas någon slags termostat som reglerar vattnet till den vanliga tvättmaskinen om man skulle vilja tvätta i 30 grader.

Någon som har erfarenheter av detta eller har åsikter.
 
Om tvättmaskiner fick jag lära mig då det inte finns att köpa maskiner med trefasanslutning, tvättmedlet behöver olika temperaturer för att verka rätt och temperaturen får inte stiga för snabbt (trefas=hög effekt=snabb uppvärmning) Att skölja i varmt vatten kanske inte är helt ekonomiskt.
Lika gäller för diskmaskin.

Det finns tvättmaskiner med både kall och varmvattenanslutning, såg en på Mallorca. Där är ström väldigt dyrt och solvärme väldigt billigt.

Du får importera.

Protte
 
Låter konstigt...ska du ha en effektiv tank + solpaneler går en förådsberedare stenbort! Se till att du har dubbla slingor till varmvattnet, alternativt en tappvattenautomat vilket är ännu några % bättre, och om du har råd, gärna dubble slingor till solpanelerna. Det är också möjligt att låta panelerna gå genom en plattvärmeväxlare och skikta med termiska ventiler. Köper du en acktank med förådsberedare och en horisontell solslinga i botten på tanken som vissa säljer som "soltank" kommer du garanterat bli besviken över din investering...

mvh
 
abbe1001 skrev:
Låter konstigt...ska du ha en effektiv tank + solpaneler går en förådsberedare stenbort! Se till att du har dubbla slingor till varmvattnet, alternativt en tappvattenautomat vilket är ännu några % bättre, och om du har råd, gärna dubble slingor till solpanelerna. Det är också möjligt att låta panelerna gå genom en plattvärmeväxlare och skikta med termiska ventiler. Köper du en acktank med förådsberedare och en horisontell solslinga i botten på tanken som vissa säljer som "soltank" kommer du garanterat bli besviken över din investering...

mvh
Man kan ju använda solslingan i botten som förvärmning till förrådsberedaren.
 
Jag har 2st slingor och jag och frugan kan ta en dusch när tanken är i 45 grader.
Och då är det en bekväm dusch. Satsa på dubbla slingor
 
vedeldaren skrev:
Man kan ju använda solslingan i botten som förvärmning till förrådsberedaren.
Rent praktiskt blir det så dålig effekt att du kan skippa solpaneler med den inkopplingen...lönar sig aldrig. Vore rent ut sagt vansinne och köpa grejor för en nyinstallation med dessa förutsättningar som mål. Satsa lite mer på tanken så får du ut betydligt högre verkningsgrad.

mvh
 
Då verkar den allmänna meningen vara att det räcker att hålla 50grader i en ack-tank med dubbla slingor? Skall läsa på om tappvärmeautomat. Jag är beredd att investera för ett bra system, utrymme är begränsningen.
abbe1001 sköt högt över huvudet på mig med termiska ventiler och plattvärmeväxlare, det får jag utmana instalatören med.

Ang min andra fråga om tvätt och disk så blir lösnignen en pro maskin med anslutning för varm och kallvatten.
 
Jag har kört min vanliga disk maskin på varmvatten i 4 år och det funkar bra.
Disken blir ren.
Ang slingor vs beredare så har du den fördelen med med dubbla slingor att du kan köra med dubbla blandningsventiler. Dvs den tar i första hand värme från den nedre slinga"solvärmt vatten".Om inte det vattnet blir tillräckligt varmt så tar den vatten från den övre= Bättre skiktning av tanken
 
Om du inte har ett rent extremt gott förtroende för din installatör + fina referenser från andra installationer de gjort med solvärme så skulle jag ha läs en del på de forum där användare delar med sig erfarenhet från sina installationer. Läs också allt du kommer över *först* om solvärme innan du lyssnar på vad rörkrökarna tycker. Betalar man så mycket som du kommer göra så vill man ha så hög verkningsgrad som möjligt från panelerna...annars blir man nog bara sur. :)

mvh
 
Köp en tank med dubbla 15 meters slingor för vv o dessa ska vara något utdragna, Den nedre/förvärmningsslingan kan du ha från botten o 90-100 cm upp på tanken o den övre ca 50 cm från toppen o neråt..
Dessa kopplas ihop med dubbla blandningsventlier så att det tas först i botten o om det inte räcker till blandas det in från den övre slingan, Detta för att få kallare tank i botten vilket gör att du får bättre utbyte från solfångarna..
Elpatron uttag ska sitta högt el direkt under den övre vv slingan så att minsta möjliga volym behöver värmas, Gärna ha termostaten till den uppe på tanken så inte elpatron startar förrän tanken blir kall ända upp..
Solslingor behöver du inte utan det går lika bra med värmeväxlare då det blir några tusen billigare, Gärna med styrning så det går växla om tanken ska värmas i topp/botten...

Har du golvvärme så koppla in en bivalent shunt så det tas värme i första hand från botten, Då har du kvar vv o solen kan klara att värma huset vår/höst bättre...

VV ska va över 60° i förrådsberedare för att inte få legionellabakterier men det går få vv tills den är tom men o andra sidan är det sämre om den är tömd då det tar en stund att värma upp den igen (blev livat här igår då det blev slut vv när det tappades upp bad vilket gjorde att det tog ca 20 min innan det gick få mer vv) med slinga finns inte dessa problem utan så länge/fort du har varmt i tank toppen finns det vv...

Det finns tvättmaskiner som har varm/kallvatten anslutning men dessa kostar ca 20000:-, Miele bl.a har några men jag tvivlar på att man tjänar igen den dyrare maskinen.. Blandningsventil ställd på 30° borde ju ge lite tycker man då man inte behöver värma vattnet från 5° med el iaf...

Vet inte om det bara är äldre diskmaskiner som min som sköljer i vv så jag anser att den ska kopplas till vv om man har billigare vv än från elberedare, Farsan sa att deras oxå sköljer i vv...
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Nu tror jag att jag är övertygad. Tack för bra kommentarer.

Har gjort av med ett par medeldyra tvättmaskiner de senaste åren, så det är inte bara en fråga om varmvatten att välja en dyrare tvättmaskin.
 
joros skrev:
Nu tror jag att jag är övertygad. Tack för bra kommentarer.

Har gjort av med ett par medeldyra tvättmaskiner de senaste åren, så det är inte bara en fråga om varmvatten att välja en dyrare tvättmaskin.
Hade själv en Miele som fans då vi köpte huset som va 13 år o gick utmärkt men den tålde inte att jag tvättade 4" spik i den, Men morsan sa att dom hade haft många maskiner på ålderdomshemmet där hon jobbade o dom häll bara nått år sen va dom paj..
Då köpte dom en "vanlig" Miele dit o den gick tydligen än o va 12-13 år nu, Den går istort hela dagarna..

Den billigaste Mielen med kall/vv kostar 22500:- enligt pricerunner http://www.hallbacks.se/?pid=140452
 
Det finns en betydligt billigare Cylinda (tror jag) med dubbelanslutning
 
http://www.hallbacks.se/?pid=384105 en Miele för 13495 med kall å varmvattenanslutning

tvättar man i snitt 350 tvättar/år kan man nog spara in priset för den dyrare maskinen under sin livslängd om man har billigt/gratis vv fr sol el VP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.