Jag ska bygga staket nu i påstkhelgen. Blev dock orolig kring om det finns kablar i marken. Hur hade forumet tänkt kring detta?

Bild på uteplatsen där vi ska bygga staket.
 
  • Uteplats med stenplattor, möbler och en hund framför en tegelvägg, platsen där ett staket ska byggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledningskollen är din bästa vän, men där får du inte svar nu under påskhelgen.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Ledningskollen är din bästa vän, men där får du inte svar nu under påskhelgen.
Nä, precis. Det var lite därför jag slängde ut frågan. Bör man avvakta?
 
C
Jag ser ett fasadmätarskåp på bilden, så en serviskabel lär ju finnas i krokarna iallafall.
Men vad är det för markarbeten du tänker dig?
Handgräver man kan man ju iaktta viss försiktighet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
Hur djupt ska du gräva?
 
C cpalm skrev:
Jag ser ett fasadmätarskåp på bilden, så en serviskabel lär ju finnas i krokarna iallafall.
Men vad är det för markarbeten du tänker dig?
Handgräver man kan man ju iaktta viss försiktighet.
Jepp. Det är mitt och grannens skåp. Precis under skåpet sitter en skylt: Kabel i mark, står det på den med en pil nedåt.

Ska köra ner jordankare till staketstolparna. Cirka 60 cm.
 
K kniv skrev:
Hur djupt ska du gräva?
Cirka 60 cm.
 
K
Då hade jag definitivt tagit hjälp av ledningskollen innan jag grävt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K kniv skrev:
Då hade jag definitivt tagit hjälp av ledningskollen innan jag grävt.
Det är djupet du reagerar på? :)
 
Markkabel till skåpet, vet du var den är ansluten till nätet då, någonstans ute i ett skåp vid vägen eller en stolpe upp i himlen och luftledning.
 
J jonaserik skrev:
Markkabel till skåpet, vet du var den är ansluten till nätet då, någonstans ute i ett skåp vid vägen eller en stolpe upp i himlen och luftledning.
Det är nog något skåp, gissar jag. Inga kablar uppe i luften här.
 
Kan lägga till att planen var att gräva för hand (såklart). Men lutar åt att köra ledningskollen först. Vet int hur lätt det är att dra av en kabel men risken känns onekligen otäck.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
T Tariax skrev:
Kan lägga till att planen var att gräva för hand (såklart). Men lutar åt att köra ledningskollen först. Vet int hur lätt det är att dra av en kabel men risken känns onekligen otäck.
Ganska svårt att gräva av en kabel med spade men väldigt lätt med en grävmaskin.
 
Tommty
betydligt enklare att gräva av en fiberkabel dock...
 
Fått tag i denna ritning men det är väl bara elen? Tjocka svarta strecken alltså.
 
  • En del av en byggritning som visar tjocka svarta streck som antagligen representerar elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.