Hej!

Funderar på att sätta igång och renovera vår tvättstuga. Förutsättningar och placering.

Tvättstugan finns i källaren. En långsidevägg och en kortsidevägg vetter mot källarvägg som är under mark. Isolerat med Isodrän på utsidan runt hela huset.

Vattenburen värme i hela huset (bergvärmepump). 1 radiator finns i tvättstugan. Ingen värme i klinkersgolvet finns. Golvet är idag ganska kallt att gå på.

Väggarna har idag kakel med puts under. Stommen är av lättbetong. Golvet är av klinkers. Platta på mark.

Måtten är: 3700x1650mm

Mina frågor:

1. Jag vet inte om jag ska ha någon uppvärming av golvet. Känns som en onödig elkostnad att installera elvärmegolv. Känns även som extremt mycket jobb om jag ska lägga in vattenburen golvvärme i en tvättstuga. Man kanske borde skippa golvvärme helt eftersom det bara ska vara en tvättstuga?

2. Det finns idag en gammal gjutjärnsgolvbrunn. Den ska bort och ersättas med en ny, Ska man ha en vanlig golvbrunn (badrum) när det endast är tvättmaskinen som ska nyttja den? Ska även koppla på smalare avloppsrör eftersom vi har tänkt att vi ska ha en bänk med tvätt-ho.

3. Någon ide att ha tätskikt någonstans? Finns ej idag.

Tacksam för tips och ideér.
 
1. bedömer golvvärme som att kostnad och arbetsinsatsen blir större än nyttan. Tänker du torka tvätten fritt på tvättlinor skaffa en liten avfuktare för pengarna i stället och kanske en golvtrall av ädelträ om du tycker du står och fryser om fötterna på någon ställe. Små utgifter jämfört med elräkning för oisolerad elgolvvärme och gör mindre ont i ryggen än utgrävningar för isolering ;).
3. nej, ingen tättsikt i källargolv
gaia
 
Tack för svaret.

Nuvarande tvättstuga har idag en golvbrunn. Den ska jag byta ut men placeringen kommer att vara densamma. Dock så kommer jag att koppla på två mindre rör på stammen som ska gå till tvättmaskin och tvättho. Eller behöver jag bara ett rör? Precis som det ser ut i köket när diskho och diskmaskin går ut på samma avloppsrör?

Misstänker att det enligt branschregler ska vara manschett och tätskikt runt ny golvbrunn?

En annan fråga som jag nog bör ställa i elforumet är 3-fas till tvättmaskinen. Idag har vi bara 220volt till den. Är fördelen att vattnet värmsupp fortare med 3-fas?
 
Nej, tätskikt ska man inte vid risk för tillskjutande fukt, precis som gaia säger. Detta är helt enligt branschreglerna.
 
Du kan koppla tvättmaskinsavloppet till tvättställsavloppet på samma sätt som man gör med en diskmaskinen. Du behöver alltså inget separat avlopp för tvättmaskinen.
 
3-fas 400 V ger lite snabbare uppvärmining av tvättvattnet. En tvätt går ca 10 min snabbare än med 1-fas 230 V.
Om du inte redan har det så bör du passa låta installera en jordfelsbrytare.

Skall man vara riktigt noga så går de flesta tvättmaskiner som ansluts till 400 V på 2-faser, men eftersom även nollan måste vara framdragen så behövs minst en fyrledare.
 
Gjorde tvärtom. Tog bort 3-fas och drog fram två nya 220V till tvättmaskin och torktumlare.
 
Varför gick du från trefas till enfas?
 
om man har en duch hörna i tvättstugan ska man ha tätskikt där då? har i stort sätt en lika dan tvättstuga som brevik beskriver
ovan
 
Huruvida det är tvättstuga eller inte har inte någon betydelse, men det är att det är källare som gör det lite speciellt. Då är det i normalfallet bra att tätskikta bara där direkt vattenbegjutning kommer ske, men lämna det öppet i övrigt.
 
Har haft liknande funderingar i mitt hus. Dåligt isolerad platta på mark, lättbetong i väggar. Klinker på golvet.
Kostnad och arbetsinsatsen blir för hög i jämförelse med vad det ger. I mitt fall vill jag inte heller ha de fuktvandringar som kan uppstå i omkringliggande konstruktion. Tänk på att undergrunden värms upp av golvvärmen. Det finns alltid fukt där och den kan vandra upp i väggarna. Drabbades av detta i ett tidigare hus och det var inte kul. Alltså; skippa golvvärmen. Den kan bli ett elände.
 
PeterRyet skrev:
Varför gick du från trefas till enfas?
Gammal installation och vid renovering hade jag inga maskiner som behövde 3-fas så det rensades och snyggades till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.