Hej,
någon som har erfarenhet av rening av dricksvatten mha UV-led?

Vi vill rena ett brunnsvatten från ev bakterier ( vattnet ser bra ut, luktar o smakar bra) och tar tacksamt emot tips på lösningar.

Förutsättningar
- sommarstuga som kallställs vintertid
- vill rena på inkommande vatten (inte på alla tappställen)
- ”normalt tryck” på inkommande vatten
- delad brunn på annans tomt så reningen ska vara i stugan.

(bilden tagen från nätet på ”nånting liknande det jag tänker”)
 
  • UV-vattenrenare med digital display och kopplingsdelar för rening av brunnsvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående uv-rening skulle jag nog välja en lösning med uv-c lysrör istället för lysdioder då det är mycket enklare att få till en hög uteffekt på ett lysrör i uv-bandet än med lysdioder.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för input, har du erfarenhet av en sådan lösning? Konkreta tips?

Jag lutar mot led-spåret för att det känns mer driftsäkert (eller framförallt längre hållbarhet) och nättare men har ingen erfarenhet så alla vinklarna tips är bra.
 
S Steppen skrev:
Tack för input, har du erfarenhet av en sådan lösning? Konkreta tips?

Jag lutar mot led-spåret för att det känns mer driftsäkert (eller framförallt längre hållbarhet) och nättare men har ingen erfarenhet så alla vinklarna tips är bra.
Jag har ingen specifik rekommendation just nu. Dock är lysrör för uv-c en väl beprövad metod för vattenrening både för dricksvatten och i pooler. Lysrören dessutom relativt billiga. Jag säger egentligen inte att LEDar för samma applikation är dåligt, men det är inte uppenbart prisvärt heller :)

Dock är det viktigt att du köper ett LED-baserat filter med bra specar (och gott rykte) då många skojare säljer "filter" med blå lysdioder... med klassiska lysrör är det svårare att fuska.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Måste du ha en för nästan 10 kkr, har du prover på ditt vatten hur det är i kvalitet.
 
ang kostnad har jag förstått att lysrören he ganska kort livslängd och att anläggningen därmed blir väldigt dyr i drift.

10kkr? Syftar du på någon specifik lösning?
 
S Steppen skrev:
ang kostnad har jag förstått att lysrören he ganska kort livslängd och att anläggningen därmed blir väldigt dyr i drift.

10kkr? Syftar du på någon specifik lösning?
Nej, är ingen vattenreningsgubbe, bara en tanke i det hela på priser, har du gjort vattenprov. Tekniken går framåt, så det går med LED i dag, men det vet jag inget om. Så det blir att tänka vad du vill ha, med info från andra på forumet.
 
Nej jag har inte gjort vattenprov då den misstänkta bakterien inte ingår i ett standard-test utan kostar 2kkr att testa. Resultatet av ett sådant test är svårt att använda enl smittskyddsenheten på landstinget eftersom bakterietätheten (av denna bakterie) kan gå i skov. Dvs svårt att lita på ett negativt prov då indikationer på smitta funnits.
 
Ingen som har erfarenheter på detta område?
 
Är det hållbarhet du är ute efter så är det inte LED du ska ha. De UV-dioder med rätt våglängd som finns idag är dyra och har dålig livslängd jämfört med ett traditionellt UV-rör
 
S Steppen skrev:
Tack för input, har du erfarenhet av en sådan lösning? Konkreta tips?

Jag lutar mot led-spåret för att det känns mer driftsäkert (eller framförallt längre hållbarhet) och nättare men har ingen erfarenhet så alla vinklarna tips är bra.
Det är inga problem med LED om du ordnar en liten cirkulerande krets mot tex en hydrofor. Enda som krävs är en liten enkel pump som inte behöver någon märkvärdig tryckuppsättning eller stort flöde. Så drar du nytta av den logaritmiska verkan allteftersom du med ditt delflöde omsätter i tanken och behöver inte de normalt höga effekterna man ofta ser i tex vattenverk med stora flöden och verkan på en begränsad sträcka.

Se bara till att du inte blir som sagt lurad med fel dioder osv. Det är annars en bra teknik rätt använd sen är frågan om du behöver det. Har du analyserat behovet och ev andra sätt att komma framåt än mer och mer utrustning?

Själv har jag varit med i speciella sammanhang där det används LED mot alger, svamp och även typer av jordbakterier i vattenlösningar. Där ersätter det mycket annat hokuspokus med både olika kemikalier, doserutrustningar och komplicerade mätningar direkt i processen.
 
Det första att reda ut måste vara om UV-lampan verkligen dödar bakterierna du vill bli av med? Sådant kan man ju inte gissa om.

Utifrån ett poolperspektiv kan jag säga att en bra lampa kostar 10-15kkr och själva lysröret är dyrt i sverige men billigt i tyskland. Livslängd cirka 9000 timmar vilket är ett år kontinuerligt. I tappvattenfallet antar jag att man har någon styrning för att bara ha lampan tänd när man faktiskt tappar vatten, så den dör väl antagligen av att slås av och på snarare än drifttiden....?
 
Riktigt dåligt för livslängden på konventionella UV-källor är att manövrera dem till-från även lågfrekvent som tex per dygn. Och sen även se till att man förreglar så de inte är till utan flöde genom.

Verkan om man har rätt spektrum kan man gissa lite kring om man vill den är i princip tillräcklig för bakterier man har i brunnen. För TS om det ordnas cirkulerande delflöde mot tex hydrofor är även en relativt liten direkt verkan i armaturen stor på sikt i den kopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.