Hej - har gamla armaturer i garaget med massa trådar? Hur byter jag enklast dessa mot nya LED-armaturer där det endast krävs blå och brun kabel? Se bild…
 
  • Gamla lysrörsarmatur i garage med synliga kablar och anslutningsdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätta en kopplingsdosor, där kablarna skarvas och avgrenas till armaturerna.

Eventuellt byta ut kablarna, det beror på om belysningen ligger på en/flera faser och/eller kan tändas sektionsvis.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sätta en kopplingsdosor, där kablarna skarvas och avgrenas till armaturerna.

Eventuellt byta ut kablarna, det beror på om belysningen ligger på en/flera faser och/eller kan tändas sektionsvis.
Kablarna kommer via en kopplingsdosa och den tjocka kabeln som går in i proppskåpet har alla de kablarna som syns i sig. Får nog ta hit en elektriker
 
Köp en likvärdig led armatur och dra in de gamla kablaget lika fast på de nya.
 
K _KirderF_ skrev:
Köp en likvärdig led armatur och dra in de gamla kablaget lika fast på de nya.
Tack - vet du vad jag kan söka på för att se till att det är en likvärdig armatur?
 
L Larzzz skrev:
Tack - vet du vad jag kan söka på för att se till att det är en likvärdig armatur?

Det lär väl vara en 120cm lång led armatur som nästan ser ut som den du har nu. Jula säljer lite andra modeller där kablarna bara ska in i ändarna. De kan ju funka beroende på hur det ser ut i dit tak på sidorna om denna.
 
K _KirderF_ skrev:
Det lär väl vara en 120cm lång led armatur som nästan ser ut som den du har nu. Jula säljer lite andra modeller där kablarna bara ska in i ändarna. De kan ju funka beroende på hur det ser ut i dit tak på sidorna om denna.
Det är de på jula jag kollat på. De verkar inte ha jord. Fattar dock inte varför de har FEM inkommande? Vad behöver man mer än blå, brun och jord?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
En del led-armaturer har bara anslutning i ena änden och bara för en kabel, vissa har anslutning i bägge ändar men risken är att jordtråd saknas, extremt få armaturer har vidarematning av alla tre faserna.

Det är typ bara armaturer för "industri" som har trefasig vidarematning.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En del led-armaturer har bara anslutning i ena änden och bara för en kabel, vissa har anslutning i bägge ändar men risken är att jordtråd saknas, extremt få armaturer har vidarematning av alla tre faserna.

Det är typ bara armaturer för "industri" som har trefasig vidarematning.
Mycket möjligt att det är sådana armaturer jag har då enligt bild? Ok - så det känns som den sämsta lösningen att hitta liknande armaturer?
 
L Larzzz skrev:
Fattar dock inte varför de har FEM inkommande? Vad behöver man mer än blå, brun och jord?
Som jag skrev tidigare så kan det var två skäl,
1) det är så många armaturer så att man vill jämna ut belastningen över alla tre faserna, därav trefasmatning, var tredje armatur är kopplad på respektive fas.
2) man vill kunna tända armaturerna i olika grupper, dåtidens dimmerfunktion.


Tyvärr så saknar många ledarmaturer vidarematning av skyddsjorden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Som jag skrev tidigare så kan det var två skäl,
1) det är så många armaturer så att man vill jämna ut belastningen över alla tre faserna, därav trefasmatning, var tredje armatur är kopplad på respektive fas.
2) man vill kunna tända armaturerna i olika grupper, dåtidens dimmerfunktion.


Tyvärr så saknar många ledarmaturer vidarematning av skyddsjorden.
Tack för svar. Jag har massor av vanliga el-uttag bredvid. Skulle det vara ett alternativ att koppla in en stickpropp kopplad mot en strömbrytare och vidare mot tre fyra armaturer av LED-typ med bara blå brun jord ingång?
 
K _KirderF_ skrev:
Du kanske har trapp funktion i garaget eller att de går ner till uttag på andra sida.

Har du någon kontakt så kan man få loss exempel såna här. Finns andra fabrikat också typ designlight

[länk]
Tack men köpa specialararmaturer från Ahlsell känns för overkill då tar jag hellre dit en elektriker som kopplar så att jag kan få dit enklare armaturer
 
Sätt led-rör i bef. armaturer
 
R reez skrev:
Sätt led-rör i bef. armaturer
Grejen är att armaturerna saknar plastkåpa vilket gör att jag vill byta dem också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.