F
B b218492 skrev:
Ja, borde göra det, funkar det inte?
Nej jag får sms om det är probleme t ex elavbrott eller dylikt. Men jag trodde jag skulle få sms vid på och av larmning. Har dock inte testat utlösa larmet. Vad gör man då? Kan man avlarma via mobilen?
 
F
B b218492 skrev:
Kanske för sent svar men med en Powerlink IP-modul i PM10:an kan du ansluta till nätverket och med Visonic-GO kan du styra larmet via deras server visonic.tycomonitor.com. Ingen redundans via mobilnätet visserligen men så länge larmet har internetförbindelse funkar det.
Man får fortfarande SMS t ex utan simkort eller? Den här GO, sett att det finns mobilapp. Men jag vill nog inte koppla kamerorna till deras server direkt. Går det att stänga av?
 
B
B b218492 skrev:
Kanske för sent svar men med en Powerlink IP-modul i PM10:an kan du ansluta till nätverket och med Visonic-GO kan du styra larmet via deras server visonic.tycomonitor.com. Ingen redundans via mobilnätet visserligen men så länge larmet har internetförbindelse funkar det.
Om man enbart kör IP, får man fortfarande SMS/Samtal om larmet går? Behöver man notifiera larmcentralen?
 
B blork skrev:
Om man enbart kör IP, får man fortfarande SMS/Samtal om larmet går? Behöver man notifiera larmcentralen?
Tolkar frågan som att PM10:an:
- är ansluten via IP-modul till ett lokalt nätverk med internetuppkoppling
- inte är ansluten till mobilnätet via SIM-modul
- är konfigurerad att skicka meddelanden till en larmcentral (bemannad eller automatisk)

Mina svar på frågorna blir då:
- "får man fortfarande SMS/Samtal om larmet går?".
Det är upp till hur larmcentralen hanterar ett inkommande larmmeddelande dvs om en person ringer upp eller om ett SMS skickas ut.
- "Behöver man notifiera larmcentralen?
Ser inte behovet, larmcentralen kan ändå inte se skillnad på om meddelandet ursprungligen skickades via en trådansluten IP-modul eller via moblinätsansluten SIM-modul.

Notera att konfigurationen saknar redundans dvs om exvis det lokala nätverket slås ut pga strömavbrott eller av annan orsak så kommer inga larmmeddelanden att kunna skickas. En lösning för att slippa köpa en SIM-modul med 4G-stöd kan vara att komplettera med SMS-rapportering direkt i PM10:an men då krävs ett SIM-kort med möjlighet att skicka SMS.
 
F Fideliox skrev:
Nej jag får sms om det är probleme t ex elavbrott eller dylikt. Men jag trodde jag skulle få sms vid på och av larmning. Har dock inte testat utlösa larmet. Vad gör man då? Kan man avlarma via mobilen?
Tolkar manualen som att PM10 saknar stöd för SMS vid tillkoppling/frånkoppling
 
  • Svensk text, instruktioner för händelserapportering och styrning via telefon och SMS för säkerhetssystem.
F Fideliox skrev:
Nej jag får sms om det är probleme t ex elavbrott eller dylikt. Men jag trodde jag skulle få sms vid på och av larmning. Har dock inte testat utlösa larmet. Vad gör man då? Kan man avlarma via mobilen?
Har inte testat det men visst ser det ut som att PM10:an kan styras via SMS.
 
  • Svensk text, SMS-kommandolista för fjärrkontroll och styrning av säkerhetssystem via telefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
B b218492 skrev:
Tolkar manualen som att PM10 saknar stöd för SMS vid tillkoppling/frånkoppling
Nog jag som inte fattar. Bläddrar jag till privat rapport så finns bara dessa:
 
B
Tack för utförligt svar!
B b218492 skrev:
Tolkar frågan som att PM10:an:
- är ansluten via IP-modul till ett lokalt nätverk med internetuppkoppling
- inte är ansluten till mobilnätet via SIM-modul
- är konfigurerad att skicka meddelanden till en larmcentral (bemannad eller automatisk)
Det stämmer! Dock undrar jag även över samma scenario fast utan larmcentral koppling.


B b218492 skrev:
Mina svar på frågorna blir då:
- "får man fortfarande SMS/Samtal om larmet går?".
Det är upp till hur larmcentralen hanterar ett inkommande larmmeddelande dvs om en person ringer upp eller om ett SMS skickas ut.
- "Behöver man notifiera larmcentralen?
Ser inte behovet, larmcentralen kan ändå inte se skillnad på om meddelandet ursprungligen skickades via en trådansluten IP-modul eller via moblinätsansluten SIM-modul.
Jag är så kass på larm. Men om larmet utlöses så bör ju larmcentralen notifieras på ngt vis och idag bör det ju ske med SMS då jag bara har simkort idag. Så du menar att med en IP modul och utan GSM modulen så kommer det funka likadant i princip. Den kan alltså skicka sms över ethernet så att säga?


B b218492 skrev:
otera att konfigurationen saknar redundans dvs om exvis det lokala nätverket slås ut pga strömavbrott eller av annan orsak så kommer inga larmmeddelanden att kunna skickas. En lösning för att slippa köpa en SIM-modul med 4G-stöd kan vara att komplettera med SMS-rapportering direkt i PM10:an men då krävs ett SIM-kort med möjlighet att skicka SMS.
Absolut är detta en faktor, men vi har inte haft strömavbrott på typ 10 år och har fiber så det är hyfsat stabilt. För mig är det en ok tradeoff. Men jag vet inte riktigt vad du menar med rapporteringen där. Precis som blork har jag slagit på de där privata sms händelserna, men när 2g/3g stängs så komemr det ju inte heller att funka. Kan den också köra över ethernet tro?

F Fideliox skrev:
Nog jag som inte fattar. Bläddrar jag till privat rapport så finns bara dessa:
Här är en bild från manualen. Om du har pm10 så fungerar nog inte valet "alla"? Dumt av dem att inkludera det dock tycker jag. Skärmdump av en svensk manual, handlar om programmering av larmrapportering, markerat avsnitt om AV-alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F
B blork skrev:
Tack för utförligt svar!

Det stämmer! Dock undrar jag även över samma scenario fast utan larmcentral koppling.




Jag är så kass på larm. Men om larmet utlöses så bör ju larmcentralen notifieras på ngt vis och idag bör det ju ske med SMS då jag bara har simkort idag. Så du menar att med en IP modul och utan GSM modulen så kommer det funka likadant i princip. Den kan alltså skicka sms över ethernet så att säga?



Absolut är detta en faktor, men vi har inte haft strömavbrott på typ 10 år och har fiber så det är hyfsat stabilt. För mig är det en ok tradeoff. Men jag vet inte riktigt vad du menar med rapporteringen där. Precis som blork har jag slagit på de där privata sms händelserna, men när 2g/3g stängs så komemr det ju inte heller att funka. Kan den också köra över ethernet tro?



Här är en bild från manualen. Om du har pm10 så fungerar nog inte valet "alla"? Dumt av dem att inkludera det dock tycker jag.[bild]
Hmm ja så kanske det är?! Jag testade precis de där SMS koderna, STATUS <KOD> och det funkar ju. Känns dock sådär att använda SMS :D

Men säg att jag vill accessa t ex kameran eller bilder på ngt vis, kan man göra det utan larmcentral?
 
F
Hur är det med t ex brandlarmet? Det tjuter väl ändå lokalt så att säga utan larmcentral? 😬
 
B b218492 skrev:
Notera att konfigurationen saknar redundans dvs om exvis det lokala nätverket slås ut pga strömavbrott eller av annan orsak så kommer inga larmmeddelanden att kunna skickas. En lösning för att slippa köpa en SIM-modul med 4G-stöd kan vara att komplettera med SMS-rapportering direkt i PM10:an men då krävs ett SIM-kort med möjlighet att skicka SMS.
Vad innebär SMS-rapportering direkt i PM10:an? Då används GSM modulen eller har den annan möjlighet att skicka SMS?
 
T tobiasp skrev:
Vad innebär SMS-rapportering direkt i PM10:an? Då används GSM modulen eller har den annan möjlighet att skicka SMS?
Glöm det jag skrev, snurrade till det fullständigt 🙃
 
  • Gilla
tobiasp
  • Laddar…
F
T tobiasp skrev:
Vad innebär SMS-rapportering direkt i PM10:an? Då används GSM modulen eller har den annan möjlighet att skicka SMS?
Antar att det är GSM eller LTE om man har det.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Hmm ja så kanske det är?! Jag testade precis de där SMS koderna, STATUS <KOD> och det funkar ju. Känns dock sådär att använda SMS :D

Men säg att jag vill accessa t ex kameran eller bilder på ngt vis, kan man göra det utan larmcentral?
Ladda ner Altaniusz, med den har jag en knapp för larma på, en för larma av och en för status. Går nog att lägga till fler också. Bakom dessa ligger egentligen bara dessa sms kommandon men mer lättskött.
 
F Fideliox skrev:
Hur är det med t ex brandlarmet? Det tjuter väl ändå lokalt så att säga utan larmcentral? 😬
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.