Jag använde en hårtork för några år sedan på en hyffsat ny kylfrys, och plasten klarade det inte alls. Väggarna blev mjuka och deformerade på insidan av frysen vilket gjorde att en av lådorna inte går att få in efter det. Så rekommenderar inte att blåsa varmluft in i frysen. Inte värt risken.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Ångtvätt is tha shit
 
Har i alla år använt sambons hårfön liggandes på en stol å blåsa varmluft mot frysen å lite handdukar under, hårfönen har nån gång gått sönder nån vecka efter mitt lilla hyss å då har ja köpt en ny åt na i present å blivit glatt belönad. Hon vet än idag inte om att ja någonsin använt hennes hårfönar mer än att torka hundens tassar nån enstaka gång
 
  • Haha
  • Gilla
segv och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren och tipsen. I o m att det blev 7 minusgrader nu i kväll så passade jag på. Jag använde hett vatten i två kastruller som jag alternerade. Det tog ungefär två timmar och få bort isen som faktiskt var mer än jag trodde. Nu har jag torkat den torrt inuti med papper och ska snart sätta igång den igen. Samtidigt fick jag också nu en anledning att titta igenom innehållet ordentligt och kunde slänga en del som jag hade sparat.
 
2 timmar...
Görs på en halvtimme här.
 
G
Många bra tips på hur man kan smälta isen snabbt, men det största problemet tycker jag är allt spill med vattnet. Pipen som ofta följer med håller inte tätt, och hälften av vattnet hamnar på golvet.
Jag har klippt till en remsa hushållssvamp och satt mellan för att det ska bli tätt.
Den låter jag sedan ligga kvar under pipen till nästa avfrostning.
En hushållssvamp klippt och placerad under pipen på ett kylskåp för att förhindra vattenläckage vid avfrostning.
 
Jag använder alltid 2fläktar som blåser rumsluften in i skåpet.
Efter några minuter strömmar det vatten urfrysen. Lite tidningspapper och maskeringstejp räcker fint att styra vattnet ner i spill-lådan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C clippan skrev:
Hej, har en kyl/frys där 2 fryslådor börjar gå trögt att dra ut/in, beroende på isbildning. Tänkte avvakta tills det blir ordentligt kallt ute så jag kan buffertlagra frysinnehållet på balkongen. Men det verkar inte bli så kallt på ett tag och jag är lite orolig för att dra sönder de trilskande lådorna( de är av plast). Om jag stänger av frysen och hjälper till att få bort isen m h a värmepistol är det ok? Då får jag väl rimligtvis bort isen någorlunda fort men kan frysen ta skada av det?
Jag använder mig av en våtdammsugare, går fort och utan spill. Suger du längst in så kommer varm luft från rummet in i frysen och hjälper till att tina isen. Den vita porösa isen går väldigt fort att bli av med. Brukar ta 45min hela operationen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.