Hej!

Ska snart montera köksfläkten och funderar lite på om man ska lägga lite extra energi på monteringen av fläkten eller om man ska göra det enkelt för sig.

Jag bygger IKEA Metod kök och fläkten jag valt är deras Underverk:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70389139/

Jag kommer att sätta täcksidor i samma färg som luckorna under överskåpen för att fräsa in belysning i.
Täcksidorna kommer att sticka ut från underskåpet så att dom går "flush" mot dörrarna då jag tycker det är snyggare.

Ska jag avsluta täcksidorna på vardera sida av fläkten eller ska man även sätta täcksida där fläkten ska sitta?
Sätter jag täcksida även där så krävs noggrann urssågning i täcksidan samt att den medföljande jiggen för håltagning ej kan användas (hålen behöver då borras nya ca 18mm längre ner i skåpet för montering.

Hur skulle ni göra?

Grått är skåp över / under.
Brun är bänkskiva.
Röd illustrerar täcksida.
Svart illustrerar fläkt.


Se min skiss nedan.
 
  • Skiss över köksinredning med överskåp, bänkskiva och planerad plats för fläkten och täcksidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag är inte säker på hur du menar men du bör inte ha en täcksida på undersidan av fläkten för där brukar det alltid bli rätt smutsigt av fettstänk så där är det bäst att inte ha trä eller annat som inte tål riktigt hård rengöring.
 
Tanken var i det alternativet att fälla in fläkten i en täcksida och därmed få en enhetlig jämn kant under hela raden med överskåp. Istället för attunderkant fläkt sitter 18mm högre.

Skulle en täcksida klara av mindre rengöring än undersidan av skåpet menar du då?
Det är ju gjort av träfiber med något melaminliknande som ytskikt.
 
BirgitS
En fläkt brukar ha plåt, eller möjligen delvis plast, på undersidan och det tål ju skrubbande på ett helt annat sätt än täcksidan. Du kan ju kanske försöka med en smal list längst fram på fläkten som är lätt att ta bort om det blir fult.

Eller så lagar du mat på något annat sätt som inte smutsar ner fläkten lika mycket som vi gör. Hur smutsig blir din nuvarande fläkt på undersidan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
En fläkt brukar ha plåt, eller möjligen delvis plast, på undersidan och det tål ju skrubbande på ett helt annat sätt än täcksidan. Du kan ju kanske försöka med en smal list längst fram på fläkten som är lätt att ta bort om det blir fult.

Eller så lagar du mat på något annat sätt som inte smutsar ner fläkten lika mycket som vi gör. Hur smutsig blir din nuvarande fläkt på undersidan?
Fläkten är ju rostfri om du klickar på länken, det handlar alltså om att isåfall sänka ned den 18mm och ha en täcksida ovan fläkten.
Svårt att förklara i text.

Tanken är från IKEA att montera den dikt mot underkant köksskåp.
Se bifogad bild där det är förberett utan täcksida. Där är tanken alltså att den rostfria kanten ska monteras mot underkant skåp men då blir det inte jättesnyggt om jag sätter täcksidor på var sida.
 
  • Plats för installation av köksfläkt utan täcksida under köksskåp, med verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Förlåt jag har nog missuppfattat hur du tänkte, jag fick intrycket av att du ville sätta en täcksida på undersidan av fläkten, med hål för knapp, belysning och filter.

Det jag föreslog var att du monterar fläkten som det är tänkt och sen sätter en smal och 18 mm hög list längst fram på fläktens undersida. Då kommer det att se ut som en jämn kant när man står i köket. Listen kan ju vara en smal remsa av en täckskiva eller passbit. Listen kommer då att kunna tas ner för utbyte om den inte längre går att hålla ren.

Men om man går tillbaks 15 år i tiden när man hade lysrör bakom 5 cm höga dekorlister och inbyggda fläktar i köksskåpen så satte man ju inte någon dekorlist under fläkten utan lät det vara ett "hack" i linjen utan att någon reagerade på det.
 
Har samma fundering som du, och undrar hur slutresultatet blev med täcksidan under fläkten? Vad bestämde du dig för att göra?
 
Nyrenoverat kök med grå skåp, vita kakelväggar och träbänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp med en integrerad köksfläkt ovanför kaklad vägg, avslutat installationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sulan2018 skrev:
Har samma fundering som du, och undrar hur slutresultatet blev med täcksidan under fläkten? Vad bestämde du dig för att göra?

Hej!

Avslutade det faktiskt igår.
Jag beslutade att inte sätta fläkten i täcksida utan montera den som det var tänkt.
Jag är nöjd med resultatet iaf!
 
  • Gilla
Linneahn och 1 till
  • Laddar…
Hade också exakt samma problem, valde liksom trådstartaren att montera fläkten enligt manualen, men satte sedan upp en tunn list sågad från en täcksida framför och bakom med smältlim mot själva fläkten. Tänkte att det kan vara kul att se en annan lösning.
 
  • Köksfläkt monterad med tunna lister och smältlim, häll och vita kakelväggar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp ovanför kakelklädd vägg där en fläkt är dold med en tunn list monterad framför och bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lasse 52 och 2 till
  • Laddar…
Hej
Är ni fortfarande nöjda med era lösningar?
Jag är mest sugen på att göra liknande Etirol.
Antingen en smal list mot fläkten m smältlim eller nåt, alternativt såga ut ett stort hål i täcksidan under skåpet och hoppas att den tunna listen i framkant håller. Knäcks den får man såga bort snyggt och leva utan list.
Hur skulle ni göra om ni byggda nytt idag?

Är ni nöjda m själva fläkten Underverk förresten?
Känns det ok med vredet, kapaciteten och ljudnivån?
 
Vi är fortfarande supernöjda, tror att alternativet att såga ut ett hål blir alldeles för bräckligt. Hade definitivt gjort likadant idag. Tycker fläkten är riktigt bra, hög effekt och låg ljudnivå. Högsta läget låter rätt mycket, men näst högsta är så bra att vi använder nästan aldrig högsta.
 
  • Gilla
Genvägen
  • Laddar…
Jag känner mig oxå nöjd med min lösning fortfarande :)

Fläkten gör det den ska, väsnas en del. Men vilken fläkt gör inte det.
Förresten så pajade ratten på fläkten och motorn började låte superilla.
Ringde till IKEA, precis innan semestrarna.
Kom ut en elektriker för några veckor sen och bör de delarna som var dåliga.
Tog kanske väl lång tid från anmälan till färdigställande men jag är bara här på helger så det störde inte farligt.
Bra service å komma ut och fixa på plats. Är typ 10 mil till närmaste IKEA.

G Genvägen skrev:
Hej
Är ni fortfarande nöjda med era lösningar?
Jag är mest sugen på att göra liknande Etirol.
Antingen en smal list mot fläkten m smältlim eller nåt, alternativt såga ut ett stort hål i täcksidan under skåpet och hoppas att den tunna listen i framkant håller. Knäcks den får man såga bort snyggt och leva utan list.
Hur skulle ni göra om ni byggda nytt idag?

Är ni nöjda m själva fläkten Underverk förresten?
Känns det ok med vredet, kapaciteten och ljudnivån?
 
Jag ska lägga till att OM man väljer att sänka fläkten x-mm så kommer det att bli otroligt svårt att skruva/justera dörr-gångjärn.
 
A
L lukemc skrev:
Jag ska lägga till att OM man väljer att sänka fläkten x-mm så kommer det att bli otroligt svårt att skruva/justera dörr-gångjärn.
Tänk! om inte TS har lyckats med detta på 5-år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.