Jag behöver ta fram ett par ritningar för en carport vi önskar göra ändringar på för att ansöka om bygglov.
Mitt underlag blir tidigare ritningar som jag behöver "rita av" och lägga till mina ändringar.
Började med gratisverisionen av SketchUp, men jag får lite känslan av att den kanske inte räcker?

Startade med planritningen och jag ritade upp själva stommen (här blev jag också lite fundersam kring hur det ser ut) och när jag sen kollar på att skriva ut visar den inte så pass detaljerat som jag behöver.
Den är inställd på millimeter, måtten är hämtade från ritningarna jag har.
De behöver vara i scala 1:100
Skärmdump av ett påbörjat ritprojekt i SketchUp med enkel linjeplanritning och sidopanelen visar modellinställningar för längdenheter i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad planritning av en carport med måttangivelser och markering av förvaringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva väggen är 1mm på ritningen och samma har jag gjort i bilden ovan som inte syns om man inte zoomar in en massa. Vid utskrift syns de inte alls. Varför ser inte mina ytterväggar i SketchUp ut som de jag har på ritningen?
 
Kanske hjälper lite.
 
  • Tabell som visar olika skalförhållanden mellan centimeter och meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Kanske hjälper lite.
Tack, jag har angett mm från ritningen i SketchUp. 3656*10133 blir ju fel då. Jag måste omvandla de till cm.
 
T Tremoten skrev:
Tack, jag har angett mm från ritningen i SketchUp. 3656*10133 blir ju fel då. Jag måste omvandla de till cm.
Oj verka räkna om i grader?Jag hade licens på sketchup men gillade det inte utan använder ett ryskt cad program som heter kompas 18.Titta på lite youtube filmer så snabbar du upp mycket om sketchup.
 
Jag kan hjälpa dej att komma igång om du har Teamviewer på datorn.
 
T ToreJ01 skrev:
Jag kan hjälpa dej att komma igång om du har Teamviewer på datorn.
Tack för erbjudandet. Jag fick till en ritning och körde gratis provperiod på 7 dagar så fick jag ut alla dokument. Väntar svar från kommunen nu, så får vi se om jag ska sadla om till CAD-ritare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.