Hejsan,

Vi skall bygga ett attefallshus/friggebod där en del skall vara förråd och den andra delen inredd som gäststuga. Vi har tagit ritningar direkt ifrån byggmax hemsida och skall bygga det med lösvirke.

Den kommer stå på ett lätt sluttande berg och jag funderar lite på hur man skall göra grundarbetet. Har läst mig till att det rekommenderas att gjuta plintar. Mina funderingar är följande:

1. Snickra ihop formen som skall sitta på plintarna.

2. Borra hål i berget och sätta ner rostfria armeringsjärn med ankarmassa. Fråga: Hur många armeringsjärn bör man ha i ett gjutrör på 200mm dia?

3. Bör jag gjuta in en justerbar balksko eller lägger man formen direkt på betongen med takpapp i mellan? Om ja på balksko, jag tror inte plintarna blir speciellt höga, skall jag borra ett extra hål i berget för att sänka ner balkskon i?

4. Vår friggebod kommer vara 5,4m lång. Tror ni antalet plintar räcker som Byggmax har på ritningen eller skall jag ha några plintar i mitten också?

Se bifogade bilder.

Balksko: https://www.biltema.se/bygg/byggbes...xIZP4NPXPaGSxGBU07-tWOSk660093-0aAjtaEALw_wcB

Attefallshus: https://www.byggmax.se/byggstomme-attefallshus-22-7200x3940-mm-med-loft-p68735980

Eller hade ni gjort på annat sätt än ovan beskrivet?

Tack på förhand
 
  • Naturlig tomt med lätt sluttande berg och vegetation som avses för bygge av attefallshus eller friggebod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av grått lösvirke till attefallshusets stomme från Byggmax.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över placering av plintar för grund till attefallshus, med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mattias Kyhlstedt
  • Laddar…
R
A Alexander.Eh skrev:
Hejsan,

Vi skall bygga ett attefallshus/friggebod där en del skall vara förråd och den andra delen inredd som gäststuga. Vi har tagit ritningar direkt ifrån byggmax hemsida och skall bygga det med lösvirke.

Den kommer stå på ett lätt sluttande berg och jag funderar lite på hur man skall göra grundarbetet. Har läst mig till att det rekommenderas att gjuta plintar. Mina funderingar är följande:

1. Snickra ihop formen som skall sitta på plintarna.
Det blir bra och snyggt med fyrkantiga..
A Alexander.Eh skrev:
2. Borra hål i berget och sätta ner rostfria armeringsjärn med ankarmassa. Fråga: Hur många armeringsjärn bör man ha i ett gjutrör på 200mm dia?
Använder du RF 10-12mm järn så räcker 2-3st per plint..
A Alexander.Eh skrev:
3. Bör jag gjuta in en justerbar balksko eller lägger man formen direkt på betongen med takpapp i mellan? Om ja på balksko, jag tror inte plintarna blir speciellt höga, skall jag borra ett extra hål i berget för att sänka ner balkskon i?
Jag skulle lagt bjälklaget på plintarna med syllpapp emellan..
A Alexander.Eh skrev:
4. Vår friggebod kommer vara 5,4m lång. Tror ni antalet plintar räcker som Byggmax har på ritningen eller skall jag ha några plintar i mitten också?
Vilken längd på bjälkarna ska du ha samt vilken dimension?
 
Tack för svar! Då blir det viktigt o få alla i samma höjd 😄

Bjälkarna skall vara 220x45, längd oklart men de skall ju vara 5.4m totalt. Hittar jag några som jag inte behöver skarva så gör jag gärna det.

Hur skarvar man de annars?

Om man lägger de direkt på plinten med syllpapp, behöver virket va tryckt eller funkar de med obehandlad?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.