Jag vill öppna upp en dörr med ungefär 500mm i en bärande vägg. Jag kommer göra en bygganmälan, men jag skulle behöva lite hjälp med ifall jag behöver kontakta en byggnadskontruktör eller inte.

Jag bor i ett Nässjuhus Norrlandshus uppbyggt av moduler (se bild 1). De bärande balkarna består av masonitebalkar (bild 2), förutom där öppningen för köket är. Där sitter det en limträbalk (bild 3).

Där jag har tänkt öppna upp väggen sitter det en masonitbalk i överkant och 45x70-reglar med c/c 60 från golv till tak.
På ena sidan av öppningen behåller jag befintliga reglar och på den andra kommer jag montera upp nya reglar (bild 4). Öppningen kommer bli ungefär 135cm. Klarar en masonitbalk ett spann på 135cm?

Jag har pratat med en granne som har byggt ett likadant hus samtidigt som vårat byggdes. Han säger att det bara är att köra, men jag skulle en till åsikt.
 
  • Arkitektritning av en husplan med markerad bärande vägg där en dörröppning planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning som visar en sektion med en masonitbalk och detaljer för spikning och limträbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bärande vägg med masonitbalkar och reglar för diskussion om byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan med markerad position för tänkt dörröppning i bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte hur jag kan editera min första post så jag skriver ett svar:

Vill förtydliga att det sitter två masonitbalkar i dörröppningen då det är en per sektion. Så min min värld, om jag sätter en (eller t.o.m. två) 45x170 reglar som tar båda balkarna borde stödet bli mer än tillräckligt.

Hittade i appen Lathunden att lättbalkar av typen H200 klarar av en fri längd på 1,66m (om man vill bibehålla 5,0 kN/m²).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.