Har kommit över ett stort gammalt trähjul som jag nu vill hänga i taket. Våra tak är inte superstarka och detta hjul väger närmare 50 kg🙈 Våra tak är någon slags lättbetong under och sedan satt trä. Hur säkrar jag det på bästa sätt? Vill inte riskera att det lossnar och nån får det över sig.
Eller är det bara att ge upp idén om att ha det i taket och hitta något annat syfte med hjulet.
 
  • Gammalt, stort trähjul med ekrar ligger på ett ljust trägolv, med tecken på åldring och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort gammalt trähjul med ekrar liggande på ett vitmålat golv, avsett att hängas i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bodda olsson
  • Laddar…
Lättbetongankare tycker jag du ska satsa på (Claes Ohlsson art 40-9226-2 för 40kr bör passa)
 
Det är ovanlig konstruktion på det hjulet. Jag trodde de där tvådelade gjutjärnsnaven bara fanns i Amerika.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
BirgitS
T Therese Viklund skrev:
Våra tak är någon slags lättbetong under och sedan satt trä.
Hur tjockt lager lättbetong?
Kan det vara puts i stället för lättbetong?
Hur gammalt är huset?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur tjockt lager lättbetong?
Kan det vara puts i stället för lättbetong?
Hur gammalt är huset?
Jag gissar att det är såna plattor under trätaket. Huset är byggt 67 tror jag det var.
 
  • Vitt tak med diagonala foglinjer och en lampa på väggen, möjligtvis dolda plattor under; typiskt för 60-talets byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det är någon sorts skiva/platta är det knappast lättbetong i alla fall.
 
H heimlaga skrev:
Det är ovanlig konstruktion på det hjulet. Jag trodde de där tvådelade gjutjärnsnaven bara fanns i Amerika.
Naven kan ju vara importerade 1900 och resten lokaltillverkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.