Hej!
Tänkte be om hjälp och få klarhet varför mina takfönster läcker….
Har haft olika hantverkare genom åren som inte kunnat hjälpa….
Vid kraftiga regnväder droppar det in från hörnen och i mitten. (Se bild) Har försökt täta lister själv där jag misstänkt orsak…men nej. Det är en utbyggnad med plåt-tak. Själva plåt-taket håller fin kvalite enligt experter.

Någon som har liknade erfarenhet?
Med vänlig hälsning, Marcus
 
  • Takfönster på plåttak med tecken på vattenläckage runt fönstrets kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande takfönster med vattenspår på vit innertakvägg och utsikt till träd utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsbild av ett takfönster med synliga tätningslister, ett plåttak i bakgrunden och ett löv på fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en takfönsters list som visar tecken på vattenskador och potentiell läckagepunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett vått plåttak med en läckande takfönster och vattensamlingar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster på plåttak med synliga tätningsproblem vid hörnen och i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage runt kanten på ett inomhustakfönster med fuktfläckar och droppspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som taket är för platt för denna här typen av takfönster, om jag nu ser rätt så är det därför dom läcker och kommer inte bli bra oavsett åtgärd i såna fal.
 
I johan ivarsson skrev:
Ser ut som taket är för platt för denna här typen av takfönster, om jag nu ser rätt så är det därför dom läcker och kommer inte bli bra oavsett åtgärd i såna fal.
Tack för input! Jo, där har du en poäng….taket är i plattaste laget o rundad kupol hade varit bättre….
Men blir inte klok på var vattnet kommer in ändå…
 
Dom är ju inte godtjända eller byggda för platta tak oftast är 15 grader minimum lutning för den typen som du har men kan variera lite mellan modell/tillverkare.
Du kan antigen testa att ta bort alla lister på fönstret och foga bakom alla lister sen återmontera dom sen även foga igen allt så det inte går att öppna fönstret längre och hoppas det funkar.
Den riktiga lösningen är att byta ut fönstret till ett som är gjort för låg lutande tak.
 
I johan ivarsson skrev:
Dom är ju inte godtjända eller byggda för platta tak oftast är 15 grader minimum lutning för den typen som du har men kan variera lite mellan modell/tillverkare.
Du kan antigen testa att ta bort alla lister på fönstret och foga bakom alla lister sen återmontera dom sen även foga igen allt så det inte går att öppna fönstret längre och hoppas det funkar.
Den riktiga lösningen är att byta ut fönstret till ett som är gjort för låg lutande tak.
Stort tack Johan! Har varit inne på den lösningen….bra att få den ”verifierad!”
Då får jag ”hoppas” att det är där det läcker….
En lösning vi tänkt om det är själva fönstret/Karm som läcker är att låta tillverka ett lock i plexiglas….att sätt över hela fönstret.Vi vill gärna behålla det fina ljuset in….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.