richardtenggren
A aka_the_barf skrev:
Dagens BMS optimerar inte batterierna för olika "förhållanden" då kemin är den samma. den bekymrar sig om säkerhet och förstör inte batteriet för att få ut mer effekt då det kan leda till bränder. Däremot saknar tex borrmaskins batterier tex aktiv kylning och eller förvärmning vilket är den största skillnaden.

Har sällan svårt att argumentera mot dagens elbilar: Batterier har jag stor erfarenhet av i övriga applikationer och problemet är batterierna inte bilen som sådan. Tekniken vi använder idag är ifrån tidigt 70 tal och det mest moderna batteriet idag, järnluftbatteriet är ämnat för stationära backup system.
Bor du inte i villa eller kan ladda på annat sätt finns det få saker som talar för en elbil. Jag kan själv tänka mig en elbil men idag är priserna för branta helt enkelt. Min nuvarande lilla aygo kostade mig 15000kr i inköp och kostar mig ungefär 700kr i månaden med alla kostnader inräknade, även drivmedel. Kom med en elbil med samma kostnad så kommer jag stå först i kön även med dagens batteri teknik.
Ska jag köpa en ELbil för 500k ska den vara bättre än min aygo på precis ALLT.
Din tid kommer, men någon stackare betalade troligen mer än 15 kkr för Aygon en gång i tiden också, även om det kan kännas befängt…

Men tycker det är bra att du har låga krav, förutom prisbilden då :)
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Dagens BMS optimerar inte batterierna för olika "förhållanden" då kemin är den samma. den bekymrar sig om säkerhet och förstör inte batteriet för att få ut mer effekt då det kan leda till bränder. Däremot saknar tex borrmaskins batterier tex aktiv kylning och eller förvärmning vilket är den största skillnaden.
Det verkar som att du har koll på batterier och BMS:er. Därför behöver du säkert ingen som pekar ut skillnaderna mellan hur de hanteras i elbilar jämfört med borrmaskiner. Det syns inte minst genom att du pekar ut fler skillnader själv. Men just därför att du vet bättre blir det lite märkligt när du gör jämförelsen mellan borrmaskiner och elbilar. BMS:erna optimerar för olika förhållanden just eftersom förhållandena är olika. Inte eftersom kemin är olika.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Ingen BMS kan helt förhindra degraderingen av kemin i batterierna, den kan bara bromsa den genom att se till att batteriet inte utsätts för extrema påfrestningar.

Det är ju en självklarhet att saker som man tar bra hand om håller längre, men det finns alltid en gräns. Och börjar en bil bli över 10 år så börjar också många andra saker degraderas, som leder i hjulupphängning och styrning, bromsar och bromsrör, rost i plåtdelar etc. Det är ju därför gamla bilar brukar vara relativt billiga, köparen vet att det lär komma reparationskostnader snart. Så priset hamnar på den nivå där köparen anser att den potentiella totalkostnaden, inklusive kommande reparationer, blir överkomlig.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Din tid kommer, men någon stackare betalade troligen mer än 15 kkr för Aygon en gång i tiden också, även om det kan kännas befängt…

Men tycker det är bra att du har låga krav, förutom prisbilden då :)
Ska jag röra mig från A till B behöver jag ingen fin eller dyr bil för, dessutom har jag svårt för folk som köper en dyr bil och kör dom i allt salt som förstör dom, kapitalförstöring i dess renaste form. mina fina bilar vilar i garaget till sommaren.
Pengarna jag sparar kan jag göra roligare saker för.

A Avemo skrev:
Det verkar som att du har koll på batterier och BMS:er. Därför behöver du säkert ingen som pekar ut skillnaderna mellan hur de hanteras i elbilar jämfört med borrmaskiner. Det syns inte minst genom att du pekar ut fler skillnader själv. Men just därför att du vet bättre blir det lite märkligt när du gör jämförelsen mellan borrmaskiner och elbilar. BMS:erna optimerar för olika förhållanden just eftersom förhållandena är olika. Inte eftersom kemin är olika.
Skillnaderna är begränsningarna som båda systemen har men målen är exakt likadana. Du kan inte pressa ett batteri hårdare än ett annat då går det sönder. Blir ett batteri i min borrmaskin varmt eller i en elbil kommer elbilen kyla det. borrmaskinen stänger av sig till det kallnat. Skiter någon av systemen i detta kommer batteriet gå sönder och eventuellt börja brinna.
Hade förhållandena varit samma hade de betett sig på exakt samma sätt, just för att kemin är den samma.

BMSer är ett otyg och ju snabbare vi får batterier som klarar sig utan dessa ju bättre. Tänk ett batteri som klarar värme/kyla och som du kan ladda till 100% hur snabbt du vill och få ut max effekt ur ända ned till 0% utan några risker överhuvudtaget.
 
N Nerre skrev:
Ingen BMS kan helt förhindra degraderingen av kemin i batterierna, den kan bara bromsa den genom att se till att batteriet inte utsätts för extrema påfrestningar.
Precis. Och där görs beroende på tillämpning en avvägning av vad som är viktigast av att maximera livslängd eller prestanda. I ena änden har vi till exempel RC-flyg som inte har många skydd alls och det uttryckligen anges att man inte skall ladda batterier utan uppsikt. Köparen är fullt beredd att offra livslängden för att få bättre prestanda. Mindre extrema är elverktygen som har prioritet på säkerheten, men inte nödvändigtvis livslängden. Och ytterligare några steg upp finns elbilarna där det i högsta grad är intressant att hålla uppe livslängden.

N Nerre skrev:
Det är ju en självklarhet att saker som man tar bra hand om håller längre, men det finns alltid en gräns. Och börjar en bil bli över 10 år så börjar också många andra saker degraderas, som leder i hjulupphängning och styrning, bromsar och bromsrör, rost i plåtdelar etc.
Precis. I det avseendet skiljer sig elbilar inte alls från bränsledrivna bilar.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Ja men hur mår batterierna efter 10 år? Eller 20 år? Ingen som riktigt vet mer än att batterier är en färskvara som behöver vårdas på rätt sätt(sköter BMS så länge laddning finns). Mina litium batterier brukar hålla runt 10 år innan de tappar så mycket att tex drar man på med borrmaskinen så droppar volten så mycket att säkerhets kretsen klipper. Andra ger upp helt.
Köper man en beggad 10år+ elbil är nog ett batteribyte bra att ta med i beräkningen.
Ingen som riktigt vet....
Det finns tillräckligt med data vid de här laget som säger att de inte är ett problem.
Själv kör jag en. 2012 nissan leaf med 19k mil på mätaren. Såklart går den inte lika långt som ny men kris och panik är det inte.
Sambons 2016 har gått 16k mil och är i ännu bättre skick.
Och då är ändå nissan inte så bra på att vårda batteriet.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Skillnaderna är begränsningarna som båda systemen har men målen är exakt likadana.
Det är ju just detta som inte stämmer. Målen är inte desamma. Och som sagt inte begränsningarna heller. Med annan teknik runt batteriet och en annan målsättning med dess användning kan resultatet bli ett helt annat. Du vet ju. Så varför förnekar du?

En modellflygplansmotor fungerar i stort likadant som en bilmotor eller en gräsklipparmotor. Men de kan inte förväntas få lika många drifttimmar innan de är slut. Därför att målet med dem är olika har olika prioriteringar gjorts.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
BMSer är ett otyg och ju snabbare vi får batterier som klarar sig utan dessa ju bättre.
Förstår jag dig rätt i att först var allt kasst för att batterierna kan gå sönder, sen när andra visat att det är ytterst osannolikt att så sker så är det istället kasst att det behövs ett system som hindrar att grejerna går sönder då du hellre hade haft ett batteri där anoden var gjord av sockervadd och katoden av enhörningshorn?

Jag kan nog inte annat än hålla med, när jag tänker efter.
 
  • Haha
deetee och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Alexn72 skrev:
Ingen som riktigt vet....
Det finns tillräckligt med data vid de här laget som säger att de inte är ett problem.
Själv kör jag en. 2012 nissan leaf med 19k mil på mätaren. Såklart går den inte lika långt som ny men kris och panik är det inte.
Sambons 2016 har gått 16k mil och är i ännu bättre skick.
Och då är ändå nissan inte så bra på att vårda batteriet.
Nissan gen 1 (som de där bilarna är) hade ingen aktiv kylning eller värmning av batteriet.
En passiv luftkylning är det enda.
I början upptäckte man att Leaf som användes på extremt varma platser (jämfört med Sverige) fick problem med batteriet pga värme, 2014 ändrades batterikemin lite för att förbättra situationen lite.

Nissan gen 1 (ock kanske 2) är känt att vara bland de sämsta bilarna (av någorlunda storsäljande modeller) på att ta hand om batteriet vad gäller kyla och värme.
Sen har det varit en del snack om hur de olika batteripacken har varit, 30kWh har dåligt rykte, 24 och 40kWh har bättre rykte.

Trots allt detta, samt att de äldsta leaf är över 10 år nu och såldes rätt mycket av, så verkar det inte höras så mycket om att de här bilarna nu åker på skroten för att batterierna är slut. Utan precis som för er, så är det många som knallar på och går i daglig drift. De kanske har tappat ett par mil i räckvidd, men de funkar för nuvarande ägare.

Vad har ni för räckvidd idag? (och vilken slags körning gäller det, dvs hastighet, sommar/vinter etc, det där som påverkar räckvidden).
Det finns två indikatorer, dels antalet "bars" i huvuddisplayen, dels något i menyn tror jag, som visar batteriets kapacitet/laddningsnivå. Vad visar dessa på era bilar? Har det minskat något?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
BMSer är ett otyg och ju snabbare vi får batterier som klarar sig utan dessa ju bättre. Tänk ett batteri som klarar värme/kyla och som du kan ladda till 100% hur snabbt du vill och få ut max effekt ur ända ned till 0% utan några risker överhuvudtaget.
Alla batterier som laddas behöver en BMS, iallafall delar av funktionen. En vanlig CTEK laddare eller en Ikea AA laddare har rent tekniskt ett överladdningsskydd likt BMS enheterna i skruvdragare och bilbatterier.

Skruvdragare och Ebilar är olika. Det är inte samma celler då de flesta skruvdragare använder billiga "skräpceller" Sen är det lite olika kemi/process mellan de celler som faktiskt används

Skruvdragare prioriterar lågt pris och hyffsat snabb laddning/urladdning.
Mobiler prioriterar densitet och tillgänglig SOC, och trummar på livslängd
Eblilar är lite mer balanserade och har oftast prioriterat livslängd, en bil med större batteri har dessutom färre fulla cykler körda då max intervallerna bara används i extremfallen.

Sen ligger bilarnas BMS och begränsar hastigheten för laddning/urladdning vid olika spänningsnivåer (SOC) och dom har lite större säkerhetsmarginal mellan max och min så det är ett cap på hur mycket SOC man vill tillåta. Där jobbas det på att kunna förutse gränserna för vilka nivåer som påverkar degraderingen. Man vill Maxa cellen utan att degradera onödigt fort.

En Tesla med NMC celler verkar ändå hålla bra. De äldre cellerna är något sämre än de nyare och Tesla Model 3 har ett stabilt batteri och det är många 2019 modeller som jag ser nu som har gått över 35.000mil och batteriet verkar takta med stabilt. Men också en del som fått in vatten i batteriet och man riskerar där att behöva byta. Det kan väl jämnställas med ett motorras vid 25.000mil. Ovanligt att det händer och begagnade batterier finns att tillgå. Ganska smidigt att byta batteri på de flesta elbilar.

2020 fick Model 3 SR 55kWh LFP Batteri, dessa har lägre degradering men lite sämre prestanda i kallt väder. Har inte hört om några problem med detta ännu
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men begagnade elbilar är ju billigare och billigare, nu finns det Teslor under 200'
Ja det finns några billiga Teslor, men de försvinner i snabb takt ut ur landet. Förmodligen något undervärderade, och i kombination med låg konkurs så blir de attraktiva söderut.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ja det finns några billiga Teslor, men de försvinner i snabb takt ut ur landet. Förmodligen något undervärderade, och i kombination med låg konkurs så blir de attraktiva söderut.
För egen del så känns det som att det börjar bli ett bra läge på begagnade elbilar i år. Hypen lägger sig och man kommer efter sommaren kunna betala vad en elbil rimligtvis är värd.

Pris/Bruksvärde skiljer ju fortfarande mycket på olika bilar beroende på rykte och image
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Ja men hur mår batterierna efter 10 år? Eller 20 år? Ingen som riktigt vet mer än att batterier är en färskvara som behöver vårdas på rätt sätt(sköter BMS så länge laddning finns). Mina litium batterier brukar hålla runt 10 år innan de tappar så mycket att tex drar man på med borrmaskinen så droppar volten så mycket att säkerhets kretsen klipper. Andra ger upp helt.
Köper man en beggad 10år+ elbil är nog ett batteribyte bra att ta med i beräkningen.
Min äldsta litiumbatterier till verktygen är 16 år. De känns inte sämre än de nyare. Men jag har inte mätt så det är kanske ingen relevant jämförelse.
Ett bättre exempel är kanske gräsklipparen, inköpt 2011. Förra sommaren, säsong 13, gick den 2 tim på en laddning. Vad jag minns så var det ungefär samma 2011.
Men jag har bytt i flera dammsugare som inte varit så gamla.
Så enstaka exempel är inte någon sanning utan det kan variera ganska mycket.
 
A Avemo skrev:
Det är ju just detta som inte stämmer. Målen är inte desamma. Och som sagt inte begränsningarna heller. Med annan teknik runt batteriet och en annan målsättning med dess användning kan resultatet bli ett helt annat. Du vet ju. Så varför förnekar du?

En modellflygplansmotor fungerar i stort likadant som en bilmotor eller en gräsklipparmotor. Men de kan inte förväntas få lika många drifttimmar innan de är slut. Därför att målet med dem är olika har olika prioriteringar gjorts.
Du kan inte tänja på gränserna för batterier då går de sönder, så enkelt är det. Är det samma typ av batterier gäller samma regler.

Flygplans motorer och gräsklipparmotorer skiljer sig ganska så stort. Även om principen är densamma.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förstår jag dig rätt i att först var allt kasst för att batterierna kan gå sönder, sen när andra visat att det är ytterst osannolikt att så sker så är det istället kasst att det behövs ett system som hindrar att grejerna går sönder då du hellre hade haft ett batteri där anoden var gjord av sockervadd och katoden av enhörningshorn?

Jag kan nog inte annat än hålla med, när jag tänker efter.
Ett batteri som klarar alla olika förutsättningar utan att behöva något skydd vore väll bra?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alla batterier som laddas behöver en BMS, iallafall delar av funktionen. En vanlig CTEK laddare eller en Ikea AA laddare har rent tekniskt ett överladdningsskydd likt BMS enheterna i skruvdragare och bilbatterier.

Skruvdragare och Ebilar är olika. Det är inte samma celler då de flesta skruvdragare använder billiga "skräpceller" Sen är det lite olika kemi/process mellan de celler som faktiskt används

Skruvdragare prioriterar lågt pris och hyffsat snabb laddning/urladdning.
Mobiler prioriterar densitet och tillgänglig SOC, och trummar på livslängd
Eblilar är lite mer balanserade och har oftast prioriterat livslängd, en bil med större batteri har dessutom färre fulla cykler körda då max intervallerna bara används i extremfallen.

Sen ligger bilarnas BMS och begränsar hastigheten för laddning/urladdning vid olika spänningsnivåer (SOC) och dom har lite större säkerhetsmarginal mellan max och min så det är ett cap på hur mycket SOC man vill tillåta. Där jobbas det på att kunna förutse gränserna för vilka nivåer som påverkar degraderingen. Man vill Maxa cellen utan att degradera onödigt fort.

En Tesla med NMC celler verkar ändå hålla bra. De äldre cellerna är något sämre än de nyare och Tesla Model 3 har ett stabilt batteri och det är många 2019 modeller som jag ser nu som har gått över 35.000mil och batteriet verkar takta med stabilt. Men också en del som fått in vatten i batteriet och man riskerar där att behöva byta. Det kan väl jämnställas med ett motorras vid 25.000mil. Ovanligt att det händer och begagnade batterier finns att tillgå. Ganska smidigt att byta batteri på de flesta elbilar.

2020 fick Model 3 SR 55kWh LFP Batteri, dessa har lägre degradering men lite sämre prestanda i kallt väder. Har inte hört om några problem med detta ännu


De flesta litium baserade batterier idag har väldigt liten skillnad mellan sig. Den största "gamechangern" är LFP eller mer känt som lifepo4, inte nog med att den är säker den är väldigt tålig dessutom. Funderar på denna typ till backup system men priserna är rätt saftiga.

Tesla är en av de som lyckats bäst med sitt batterisystem måste jag säga.

Sköter man om en modernbil är motoras vid 25000 mil rätt ovanligt, men många sköter ju inte om sin bil dessvärre. En kompis 740 passerar snart 50k mil utan motoras, men han tar hand om sin bil också. Den är från 1986 har jag för mig.

Denna saknar BMS kan jag lova 😉 Den är perfekt att "jumpa" de flesta batterier. även om litium varianterna är rätt slitna och där får man koppla förbi batteriets inbyggda BMS om de fallit så lågt i volt att de vägrar ta laddning. Testa inte det hemma om du inte vet EXAKT vad du gör.
Gammal batteriladdare av märket Brenner bredvid ett tätat bly-syrebatteri från Leoch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.