Nissens
Clarken37 skrev:
40 år gamla? Jag hade över 4% ränta 2011. Var INGEN som tyckte det var konstigt eller onormalt då
Kan ju ha berott på att både inflation och lönepåslag var högre då. Realräntan är mer relevant.
 
  • Gilla
|e||e och 2 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Var det INGEN som tyckte det var konstigt när man kunde få lån till 2% bara ett år innan?
Hade du frågat mig så hade jag tyckt de va konstigt, men jag klev in runt 2008-9 lånade då 100% av bostadens värde. 95% på bostadslån mot 2% ränta och de sista 5%iga topplånet fick jag runt 5% ränta på.

Det var glada lånetider då, efter den lilla ekonomiska dipp som rådde några år innan.

[bild]
Vad jag minns har jag haft kring 2% ränta i princip oavbrutet sedan 2009 ända tills nu på sistone då.
Nej ingen tyckte det var någon skräckränta vad jag minns. Inte i närheten av vad man hör idag.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan ju ha berott på att både inflation och lönepåslag var högre då. Realräntan är mer relevant.
Än mer intressant reallöneutvecklingen och därmed köpkraften. Vart ju ett rejält hack i kurvan vid denna inflationenspuckeln, man räknar väl med att köpkraften skall vara återställd till 2021 års nivåer nånstans runt 2030
 
Clarken37 skrev:
Nej ingen tyckte det var någon skräckränta vad jag minns. Inte i närheten av vad man hör idag.
Fast är det verkligen så illa? Jag uppfattar att det är krigsrubriker i tidningarna och varje riksbanksmöte ska analyseras in i minsta detalj, men jag märker verkligen ingen skillnad på hur folk lever. Är folk så bra på att upprätthålla en fasad ? Ingen jag vet som flyttat bland barnens skolkompisar och det är ändå ett underlag på kanske 100 barn där nog snittbelåningen bland föräldrarna är 5.000.000 och uppåt…
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
A
D din granne skrev:
Äkta tortyr är att sitta i bilköerna och det gör mängder med människor frivilligt ensamma i sin bil. Mycket bättre på en buss eller tåg, då kan man jobba eller göra något annat.
Jag håller verkligen med om att det är tortyr att pendla med bil i rusningstrafik.

Fast bor man inte innanför tunnelbanenätet så tar lokaltrafiken evigheter. Bara du missar den värsta ruschen tar en resa från Tyresö eller Täby till centralen kanske 25 min med bil och kanske 1.15 kommunalt dörr till dörr. Man vaskar alltså nästan 2 timmar per dag kommunalt utanför bilen om man inte bor precis vid pendeln och jobbet ligger där likaså
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Kan ju ha berott på att både inflation och lönepåslag var högre då. Realräntan är mer relevant.
Inte på kortare sikt. Inflationen var inte alls märkvärdig 2010-2014 annat än en peak runt 3% 2011 ish
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Fast är det verkligen så illa? Jag uppfattar att det är krigsrubriker i tidningarna och varje riksbanksmöte ska analyseras in i minsta detalj, men jag märker verkligen ingen skillnad på hur folk lever. Är folk så bra på att upprätthålla en fasad ? Ingen jag vet som flyttat bland barnens skolkompisar och det är ändå ett underlag på kanske 100 barn där nog snittbelåningen bland föräldrarna är 5.000.000 och uppåt…
Flyttat ska det ju mycket till för att folk ska göra såklart. Men självklart har konsumtionen gått ned rejält.

Har hört massor av exempel liknande TS. Folk som inte kan flytta då deras insats är utplånad och som sitter med månadskostnader så höga att de inte har råd med mycket annat än att äta och betala räkningar
 
Clarken37 skrev:
Flyttat ska det ju mycket till för att folk ska göra såklart. Men självklart har konsumtionen gått ned rejält.

Har hört massor av exempel liknande TS. Folk som inte kan flytta då deras insats är utplånad och som sitter med månadskostnader så höga att de inte har råd med mycket annat än att äta och betala räkningar
Jo så kan det ju vara, skulle dock säga att en majoritet inte upplevs som påverkade i övrigt heller. Det är fortfarande 2-3 fjällresor, en rejäl sommarsemester och nån solresa på hösten som är melodin.
Skulle inte säga att bilparken blivit särskilt mycket äldre heller
Barnen hemma från skolan i princip hela sommaren och alla lov så det verkar ju inte jobbas extra heller…

Eller är det så att det är bufferten som ryker?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
F
Clarken37 skrev:
Nej ingen tyckte det var någon skräckränta vad jag minns. Inte i närheten av vad man hör idag.
Man kan ju också tänka sig att ens bild bara såg annorlunda ut när inte konsumerade sociala plattformar och nyheter 24/7.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Clarken37 skrev:
Inte på kortare sikt. Inflationen var inte alls märkvärdig 2010-2014 annat än en peak runt 3% 2011 ish
Som sagt, kolla realräntan istället…
 
L Liljeros skrev:
Jo så kan det ju vara, skulle dock säga att en majoritet inte upplevs som påverkade i övrigt heller. Det är fortfarande 2-3 fjällresor, en rejäl sommarsemester och nån solresa på hösten som är melodin.
Skulle inte säga att bilparken blivit särskilt mycket äldre heller
Barnen hemma från skolan i princip hela sommaren och alla lov så det verkar ju inte jobbas extra heller…

Eller är det så att det är bufferten som ryker?
Din bekantskapskrets har nog höga inkomster. Jag brukar påpeka att fattiga ser sig som normalinkomsttagare, men i detta fall tror jag att det är tvärtom. De barnfamiljer som varje år åker på 2-3 fjällresor, rejäl sommarsemester (vilket jag tolkar som USA eller dylikt) och en resa till solen på hösten är inte typiska.

Kontrollfråga: Hur mycket tror du att personerna i dessa kretsar har i månadslön?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Jo så kan det ju vara, skulle dock säga att en majoritet inte upplevs som påverkade i övrigt heller. Det är fortfarande 2-3 fjällresor, en rejäl sommarsemester och nån solresa på hösten som är melodin.
Skulle inte säga att bilparken blivit särskilt mycket äldre heller
Barnen hemma från skolan i princip hela sommaren och alla lov så det verkar ju inte jobbas extra heller…

Eller är det så att det är bufferten som ryker?
Tror det är en kombo. De äldre med låga lån berörs ju knappt. I min vänskapskrets är det fortfarande resor till fjällen men utlandsresorna verkar i princip ha upphört helt. Man har också lagt ned sparandet man hade på 10-20k i månaden. Några har lyckats klippa amorteringen (inte för att de måste utan för att de vill fortsätta konsumera)

Men de flesta har ju INTE heller köpt på toppen till 85% belåningsgrad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Din bekantskapskrets har nog höga inkomster. Jag brukar påpeka att fattiga ser sig som normalinkomsttagare, men i detta fall tror jag att det är tvärtom. De barnfamiljer som varje år åker på 2-3 fjällresor, rejäl sommarsemester (vilket jag tolkar som USA eller dylikt) och en resa till solen på hösten är inte typiska.

Kontrollfråga: Hur mycket tror du att personerna i dessa kretsar har i månadslön?
Jag är fullt medveten om att det inte på något sett är en grupp där man har dåligt med pengar men man bor också i hus för 6-12 miljoner och har lån ungefär i nivå med TS. Det är också en grupp som utmålats att ha överköpt sig på toppen och tidningarna att man måste dra ner på konsumtionen, min inlaga var bara att jag inte sett detta i praktiken och huvuddiskussionen runt fikabordet är inte när nästa räntesänkning kan tänkas komma.

Jag skulle säga att normallönen är 40-60.000 men det finns både dom som ligger lägre och väsentligt högre.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag är fullt medveten om att det inte på något sett är en grupp där man har dåligt med pengar men man bor också i hus för 6-12 miljoner och har lån ungefär i nivå med TS. Det är också en grupp som utmålats att ha överköpt sig på toppen och tidningarna att man måste dra ner på konsumtionen, min inlaga var bara att jag inte sett detta i praktiken och huvuddiskussionen runt fikabordet är inte när nästa räntesänkning kan tänkas komma.

Jag skulle säga att normallönen är 40-60.000 men det finns både dom som ligger lägre och väsentligt högre.
Folk har förköpt sig, men de var därtill så illa tvungna, för dels finns det inga tomma hyresbostäder längre, dels har de sociala problemen eskalerat. När jag gick i skolan på 70-talet var det värsta som hände ett knytnävsslagsmål, idag är det lite värre. Riksbankens ansvarslösa politik och diverse regeringar som bara sett på har ett stort ansvar här.

Men folk har ändå ett eget ansvar, det går inte att skylla ifrån sig. Dock ser jag ytterst få som det verkligen är synd om. Så gott som alla överlever om de bara drar in all konsumtion. Och den här situationen kommer inte att vara för evigt. Max ett par år till så sjunker räntorna och det blir mer drägligt.
 
Bifogar bild på den amerikanska räntan. Riksbanken brukar följa dollarn väl. Det bilden visar är att vi i 40 år har haft fallande räntor. Det intressanta är vad som väntar i framtiden. Flera decennier av högre räntor?

Många spår att riksbanken snart ska sänka räntan. Det kan mycket väl stämma, men jag tror att många drar fel slutsats. Att räntan sänks kommer innebära att lågkonjunkturen blir värre. Att då tro att bostadspriserna automatiskt ska börja stiga igen tror jag är fel.

Mitt amatör-tips är att inte se som bostad som investering. Den perioden kommer inte tillbaka. Självklart kommer attraktiva fastigheter alltid vara eftertraktade.
 
  • Linjediagram som visar amerikanska räntor mellan 1960 och 2020 med en nedåtgående trend.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.