Har varit lite slarvig med att kolla min förbrukning men nu när jag kollade så har min förbrukning av el gått från 300-400 kWh per månad till dryga 1000kwh finns det någon logisk förklaring?
Enda som har hänt sedan förra året är en nybyggd villa jämte oss, men inte kan det väl bli så fel?
 
K
R Rocky McQueen skrev:
Har varit lite slarvig med att kolla min förbrukning men nu när jag kollade så har min förbrukning av el gått från 300-400 kWh per månad till dryga 1000kwh finns det någon logisk förklaring?
Enda som har hänt sedan förra året är en nybyggd villa jämte oss, men inte kan det väl bli så fel?
Om du inte delger mer information än vad du gjort är min gissning att det inte finns minsta möjlighet att någon ska kunna ge dig ett vettigt svar.
 
Infravärme?
Elbil?
Eftervärmare FTX?
Elradiator förråd?
 
Karrock
Det är inte så enkelt att du jämför sommarförbrukning med vinterförbrukning? Då är det fullt rimliga siffror.

Förr eller senare kommer den obligatoriska frågan om grannen kanske har ett hönshus nära din tomt.
 
  • Gilla
tobben87 och 5 till
  • Laddar…
R Rocky McQueen skrev:
Har varit lite slarvig med att kolla min förbrukning men nu när jag kollade så har min förbrukning av el gått från 300-400 kWh per månad till dryga 1000kwh finns det någon logisk förklaring?
Enda som har hänt sedan förra året är en nybyggd villa jämte oss, men inte kan det väl bli så fel?
 
Längst ner ser man ju ökningen varit...
 
Inget föröndrat, inga bilar, inget som går på el...
 
Vad har ni för uppvärmning? Mer än dubbelt förbrukning jämfört med föregående år, jag gissar på en värmepump som har slagit över till elpatron.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Förra årets förbrukning på typ 400 kWh/mån verkar ju vara orimligt låg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JSten skrev:
Vad har ni för uppvärmning? Mer än dubbelt förbrukning jämfört med föregående år, jag gissar på en värmepump som har slagit över till elpatron.
Pellets så den har ju inte påverkat elen...sen att vi som inte påverkade elpriset men gick från 49kr till 99kr per säck inte fick något stöd...bra politik...
 
K Kane skrev:
Förra årets förbrukning på typ 400 kWh/mån verkar ju vara orimligt låg.
Fast den är ju sanning så varför ifrågasätta?
 
namnbyte
K Kane skrev:
Förra årets förbrukning på typ 400 kWh/mån verkar ju vara orimligt låg.
Det är lågt, men inte orimligt. Vi ligger också däromkring som standard, 1,5 plans villa I Skåne, fjärrvärme.
 
R Rocky McQueen skrev:
Pellets så den har ju inte påverkat elen...sen att vi som inte påverkade elpriset men gick från 49kr till 99kr per säck inte fick något stöd...bra politik...
Det började öka i oktober, ungefär samma nivå december-februari.

Typisk förändring pga elvärme/elpanna eller liknande.

Elgolvvärme?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det började öka i oktober, ungefär samma nivå december-februari.

Typisk förändring pga elvärme/elpanna eller liknande.

Elgolvvärme?
Ingen elvärme, bara pelletspanna. Inte köpt några elslukande saker.

Kan typ en gammal frys börja dra massor el när den börjar ge upp?
Kylskåp, spis, tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin är inte någon av dem mer än 3 år så dom bör ju vara som dom ska.
 
Om du har fått ny elmätare och har elnätet hos någon av de stora ägarna (eon, vattenfall osv) borde du kunna se din förbrukning per kvart eller timme i nån app eller mina sidor. Då kan du se när på dygnet elen förbrukas.

Ibland går det även att se din aktuella energiförbrukning direkt på elmätaren, man kan få bläddra med en knapp för att se olika mätvärden. Om det går så kan du (eller en medhjälpare om mätaren inte sitter vid elcentralen) slå av en säkring i taget och se hur mycket förbrukningen minskar. 600 kWh extra i månaden borde vara strax över 800W konstant effekt. Har svårt att tänka mig att en frys kan dra så mycket, det borde bli väldigt varmt i rummet där den står.

Du har inte elpatron på pannan som går in ibland? Tänker man kanske kommit åt termostaten och skruvat upp den av misstag eller något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.