Jag har en sommarstuga som är byggd på 60-talet. Taket är korrugerad plåt som vilar på glest utlagda brädor på takstolarna. Det ligger gammal isolering med sågspån på vinden och innertaket som ser ut att vara spånskivor eller tretex. Jag har lite ”stuglukt” men inga andra tecken på fukt, inga fläckar i innertaket osv.

Jag sågade upp en inspektionslucka till vinden och blev lite förvånad, hade väntat mig ett tak av underlag av råspånt men det var bara alltså bara plåt direkt. Är detta vanligt i hus från den här tiden? Hur illa är det? Håller på att renovera resten av stugan och behöver väl ta mig an taket så småningom men skulle gärna skjuta det på framtiden några år. Tacksam för era synpunkter!
 
  • Vy av en vind med synliga takstolar, isolering och plastöverdrag, inget undertak synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Titta efter hur pappen ser ut. Har den blivit blöt av läckage eller stora mängder kondens? I så då fall är det inte superbra. Ser pappen/isoleringen intakt ut så verkar ju konstruktionen fungera.
 
Karrock Karrock skrev:
Titta efter hur pappen ser ut. Har den blivit blöt av läckage eller stora mängder kondens? I så då fall är det inte superbra. Ser pappen/isoleringen intakt ut så verkar ju konstruktionen fungera.
Tack! Jag har inte varit inne på vinden men det är kanske rimligt för att göra en ordentlig inspektion. Från vad jag har kunnat se från luckan så är pappen torr.
 
Det är väldigt vanligt. Trots allt fungerar det som regel fint. Det finns nog tillfällen då det blir kondens på insidan av plåten. Men spån tål att bli fuktigt, och torkar utan problem vid god ventilation.
Det såg lika ut på min villa. Jag har lagt ströläkt, bärläkt och betongpannor, direkt på plåten. Sen har jag tillägsisolerat vinden med träullit.
 
  • Gilla
PHAS
  • Laddar…
Det brukar fungera bra så länge man har sågspån på vinden. Spånet tål några droppar kondens.
 
  • Gilla
PHAS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.