Håller på att bygga trall runt pool där jag placerat rullen med poolskyddet i en låda som ska sänkas ner i trallen. Lådan är stor, 360 cm x 50 cm. Locket ska bestå av trallvirke med ambitionen att den ska vara "osynlig" när den är stängd. Eftersom det endast är en liten springa mellan trallbrädorna undrar jag hur jag ska få till öppningen till lådan så att den går att öppna 90 grader och när den är stängd ska trallmönstret inte brytas av lådans lock? Misstänker att jag behöver någon form av gångjärn som öppnar OCH lyfter? Någon form av klaffgångjärn? Eftersom locket är tungt (ca 30 kg) tänker jag sätta in två gascylindrar à 150 N.
 
Jag gjorde två stora lock/dörrar på svärföräldrarnas tralldäck för att komma åt septitankarna som jag däckade över i en slänt för nåt år sedan. Hade inga större problem att göra konstruktionen infälld och ”helt” osynlig förutom luckhandtagen https://www.xlbygg.se/produkt/luckhandtag-massing-55420-millers-76x53mm/?
Ska se vilka gångjärn jag använde. Var inget hokuspokus. Återkommer.
 
  • Gilla
Chabo73
  • Laddar…
U
Klaffgångjärn är rätt otympliga. Ska du ändå ha gasfjädrar skulle jag tittat på dolda gångjärn för ytterdörrar. Det är en form av lamellgångjärn.

ett annat alternativ är att sätta stänger i galvlarna på luckan som en roterande entrédörr (eng. pivot door) men det kräver att själva luckan är ganska styv
 
  • Gilla
Oskar Dalkvist
  • Laddar…
Luckorna jag skapade var ca 65x90cm per styck. Jag gjorde helt enkelt så att jag lät trallbrädan på trädäcket som är närmast gångjärnen vara enkelt borttagbar. Borrade och försänkte borrhålen för trallskruven. Så trallskruven bara lätt håller nere brädan. Den när skruvas loss när brunnarna ska tömmas. Brädan döljer de enkla gångjärnen som jag fäste i kortlingen/regelvirket och luckan. Den lösningen funkar förmodligen inte på ditt projekt då luckan kommer öppnas betydligt mer frekvent.
 
U Swetox skrev:
Klaffgångjärn är rätt otympliga. Ska du ändå ha gasfjädrar skulle jag tittat på dolda gångjärn för ytterdörrar. Det är en form av lamellgångjärn.

ett annat alternativ är att sätta stänger i galvlarna på luckan som en roterande entrédörr (eng. pivot door) men det kräver att själva luckan är ganska styv
Tack för tips! Kollade på något dolt gångjärn och ska titta runt lite..
 
Har tittat på "pianogångjärn" som är långsmala. Eftersom locket till lådan inte kommer vara fäst i lådan, utan i trallen funderar jag på om man kan fästa locket med sådana gångjärn i trallens sida (28 mm). Osäker på om det är för klent för att hålla en vikt på 30 kg, å andra sidan kommer vikten fördelas över 3,6 m - och avlastas av gasfjäder.
 
Alternativt kan man ju strunta i att göra det som en lucka, och bara ha det som ett lock som man lyfter ur/i vid behov. Då är det enklare att göra det dolt, förutom att du behöver någon form av nersänkt handtag eller repstump i var ände för att komma åt och lyfta. Jag har en sån lucka för att komma åt breddavloppet till min pool, men den luckan är ju såklart mycket mindre.
 
Källarlucksgångjärn skulle jag titta på
 
(Om jag har förstått frågan rätt vill säga) :)
 
@Chabo73
Ska bygga exakt samma sak på vårt trall runt poolen och är nyfiken på hur det blev. Har du några bilder och info om hur du gjorde?
Också nyfiken vad för låda du sänkt ner. Jag har helt enkelt byggt ett fack urgrävt i marken under, av regler så det också dränerar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.