Hej, jag har precis haft ett element inne på lackering och har monterat tillbaka det på sin plats. När jag nu fyllt det med vatten igen och luftat så märker jag att den övre gängan läcker en aning. Det är inte mycket, endast några droppar under en halvtimme-timme men det ska såklart vara helt tätt. Jag har spännt gängan, men vill inte dra åt den för hårt. Hur hårt ska den behövas spännas? Vad kan det annars finnas för anledning till detta? Kanske behöver "konan" rengöras innan det sätt tillbaka?
 
  • Nytt lackerat vattenradiatorselement kopplat till rör med lätt läckage vid övre gängan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konnan kanske inte ligger rätt, när du satte ihop det så kanke det spände lite, lossa muttern på den och se hur det ser, det behövs inte mycket för att läcka lite. torka av konnan med scotten från köket. Ha på lite tätpasta, sånt man till lin. Kanske du måste lyfta mågra mm på elementet i andra ändan.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Konnan kanske inte ligger rätt, när du satte ihop det så kanke det spände lite, lossa muttern på den och se hur det ser, det behövs inte mycket för att läcka lite. torka av konnan med scotten från köket. Ha på lite tätpasta, sånt man till lin. Kanske du måste lyfta mågra mm på elementet i andra ändan.
Jag ska testa detta! Är inte helt orimligt att det är så då kronan inte kontrollerades innan montering. Vad menar du med "scotten"? 😇
 
pantheon pantheon skrev:
Vad menar du med "scotten"? 😇
En Scotch-Brite® som är avsedd för köket, finns nämligen flera olika typer, vissa gör minimalt med repor vissa gör grova repor.
 
  • Gilla
pantheon
  • Laddar…
Tack för tips! Nu ligger det gängpasta i båda gängorna och det läcker inte längre. Det behövdes heller inte dras åt så fasansfullt hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.