Hej,

Vi har en körsbärsbänkskiva som är i stort behov av att snyggas till. Är dock inte säker på om den är behandlad med hårdvax eller lack. Någon här som är människa att bedöma?

Hur ska jag få ordning på denna? Är det bara att hugga i med lilla slipmaskinen och jobba sig ner till finare och finare sandpapper?

Köket är från 2001.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få. Sliten körsbärsbänkskiva med repor och slitage, delvis under kaffemaskin, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten körsbärsbänkskiva med repor och matt yta nära en brödrost och en kaffeburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten körsbärsbänkskiva med fläckar och missfärgningar vid en metallist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara att slipa på. Är ingen expert men brukar sluta på 240-papper. Använder excenterslip för att inte få slipmärken.

Vi har mahogny-skivor som jag behandlar med Naturhaus Hartöl Spezial och Naturhaus Hartwachs. Dessa borde fungera bra till körsbär också.
 
  • Gilla
Omelius
  • Laddar…
Den där är lackad.
Börja med grovt, typ 50 för att få bort lacken, finare papper kommer bara sätta igen.
Du kommer få jobba en stund gissar jag, men äldre härdlack är hårdare än idag och lättare att slipa.
 
G
Eller skrapa med en Bahco 650 skrapa innan du slipar, annars sätts pappret ihop.
 
Stort tack för alla svar! Är det viktigt att få bort all gammal lack för att få ett bra slutresultat? Tänker att det blir lite pill vid stänkskydd, nedsänkt vask och häll.

Slipa längs stavriktningen eller det spelar mindre roll?
 
Ja, du måste få bort allt. Slipriktningen spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.