Hej. Det är så att jag har 1st 1000w/400v element i hobbyrummet.
Jag undrar om jag kan koppla in ett till på samma kablar (med hjälp av en dosa) utan att fördärva något i proppskåpet. Felbelastning osv.
Det skulle isåfall handla om 2st 1000w/400v element. Dessa sitter i en källare och är alltid på, sommar som vinter.
 
S
Om du kan göra det beror helt på hur mycket mer belastning du har idag, förutom ditt element i hobbyrummet, på samma gruppledning. Jag har svårt att tro att ditt element matas från separata säkringar.
 
Ja, om du inte har någonting annat inkopplat på samma säkring. En 10-amp säkring kan belastas med lite drygt 2000W. Så du ligger precis på gränsen till vad som är lämpligt.
 
S
andersmc skrev:
Ja, om du inte har någonting annat inkopplat på samma säkring. En 10-amp säkring kan belastas med lite drygt 2000W. Så du ligger precis på gränsen till vad som är lämpligt.
Nu pratar du 1-fasinstallation men Kungporre har förmodligen en trefasgrupp till sina element. Då gäller lite andra siffror och troligtvis andra ledarareor och säkringar.
 
Det finns inga trefaselement. Det är två faser framdragen. 400V x 10A=4kW
 
S
Men jag har aldrig sagt att det är ett trefaselement, utan att det förmodligen är anslutet till en trefasgrupp.
 
Hej igen
Tackar för svaren, men jag var kanske lite otydlig.
Propparna är 3*10Amp. Och dessa går till bla Kök, vardagsrum, hobbyrummet och tvättstugan. Vi har satt in en luft/luft pump, så det är bara elementet i köket och i källaren som är på. I tvättstugan och hobbyrummet är elementen på 1000w och i köket vet jag inte.
MVH Lars
 
Det blir altså tre element kvar och då borde det tredje nya kopplas mellan de faser som bara driver ett element DVS elementen blir deltakopplade och belastar trefasen helt jämt och fint.

Prototypen

PS hur går det om det blir riktigt kallt, är det elvärme som gäller? DS
 
Ja det är frågan. Vi har direktel till värmen, så om det blir kallt är det problem.
Har funderat på att isåfall stänga av det ena elementet i hobbyrummet, för huset är anpassat för ett element där. Är elementet avstängt så är det ingen belastning.
Men som vintern ser ut här i Skåne verkar det otroligt om det skulle gå under tex -15 garder.
Hur elementen är kopplade på de 3 faserna är lite svårt att lista ut.
Tack för all hjälp. Lasse :D
 
Låna en voltmeter för växelspänning och mät påett element itaget (eller titta på elementet ifall det redan har en lampa eller diod som lyser när det ska värma och spänning är framme) och skruva ur en propp itaget och gör ett litet schema. Efter en stund har du det hela helt klart. Det sitter ju en säkring i varje fas så du ska kunna släcka varje element med två säkringar, en itaget.
 
Det är lite knepigt med 400 V element, har man jämnt belastad delta koppling så får man 200 V över 2/3 av elementen och om de då lyser eller inte..... Det är alltid 2 säkringar inblandade till varje element.

Prototypen
 
S
Jag skulle iallafall dragit ut en ny matning till det nya elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.