1 093 388 läst · 10 758 svar
1093k läst
10,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 206 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 206 inlägg
Har för mig det var en 1,2 L, har nog de gamla överlåtelsepappren kvar i nån pärm.A AndersS skrev:
Nästa bil var en 2,0 L, 170 hk och ett vridmoment som gjorde mig till drottningen av omkörningar.
Åtminstone kändes det så.
Kadett C 1974-79, fanns som sedan, hette Limousin i papperna, kombi/Caravan och halvkombi/City och Coupe. Stora motorn fanns bara i Coupen, annars var det 1,2 med 58-60 eller 62 hk beroende på årsmodell.
Vi köpte vår City -79 till sambon på Huddinge biltorg 1987, den var i nyskick och lämnades direkt in på rostskyddsbehandling hos Bröderna Bäver (Ingen aning om varför de hette så) de var rikskända och hämtade bilar för rostskyddsbehandling runt hela landet. En behandling hos bröderna Bäver tog 1-2 veckor, de plockade ur inredningen. tvättade över allt, blästrade om det fanns rost och torkade bilen i flera dagar innan den behandlades "Man kan inte behandla en blöt bil som andra firmor gör"
Bilen fick heta Gumman 2, hennes tidigare Ascona hette Gumman efter sitt regnummer GUM 910.
I samma veva köpte jag själv en Suzuki GTI, så vi hade varsin pytteliten bil....och sambon blev av nån okänd anledning gravid....varken Cityn eller Sviften rymde en dåtida barnvagn.
Jag gissar att alla Kadett C gick till skroten p.g.a rost med fungerande motor.
1,2an var i klass med en B18 i hållbarhet, den bara gick och gick och gick. Gick den inte hade man varit slarvig med brytarspetsarna.
Kompisen hade en Limousin vid namn Barbro, den vägrade starta en gång....den var brytarspetsarna.
Senare hade jag själv en Caravan -79 (78-79 känns igen på blinkers i framskärmarna) Med stötdämpare fram från en SAAB 99 och bak från en Ford Taunus, eller om det var tvärs om, och 225 däck på breddade plåtfäljar så låg den som ett strykjärn på vägen, vek inte en millimeter. Det jag förlorade på rakorna, tog jag igen i kurvorna.
Hittar inte bilden nu, men tidigare nämnda Barbro blev plogbil i sitt senare liv.
Vi köpte vår City -79 till sambon på Huddinge biltorg 1987, den var i nyskick och lämnades direkt in på rostskyddsbehandling hos Bröderna Bäver (Ingen aning om varför de hette så) de var rikskända och hämtade bilar för rostskyddsbehandling runt hela landet. En behandling hos bröderna Bäver tog 1-2 veckor, de plockade ur inredningen. tvättade över allt, blästrade om det fanns rost och torkade bilen i flera dagar innan den behandlades "Man kan inte behandla en blöt bil som andra firmor gör"
Bilen fick heta Gumman 2, hennes tidigare Ascona hette Gumman efter sitt regnummer GUM 910.
I samma veva köpte jag själv en Suzuki GTI, så vi hade varsin pytteliten bil....och sambon blev av nån okänd anledning gravid....varken Cityn eller Sviften rymde en dåtida barnvagn.
Jag gissar att alla Kadett C gick till skroten p.g.a rost med fungerande motor.
1,2an var i klass med en B18 i hållbarhet, den bara gick och gick och gick. Gick den inte hade man varit slarvig med brytarspetsarna.
Kompisen hade en Limousin vid namn Barbro, den vägrade starta en gång....den var brytarspetsarna.
Senare hade jag själv en Caravan -79 (78-79 känns igen på blinkers i framskärmarna) Med stötdämpare fram från en SAAB 99 och bak från en Ford Taunus, eller om det var tvärs om, och 225 däck på breddade plåtfäljar så låg den som ett strykjärn på vägen, vek inte en millimeter. Det jag förlorade på rakorna, tog jag igen i kurvorna.
Hittar inte bilden nu, men tidigare nämnda Barbro blev plogbil i sitt senare liv.
I motsats till tråden så handlar det här om nått som förekommer även idag, fast på ett litet annat sätt. Ni vet öststatsligor som själ rattar, mediaskrärmar och strålkastare på bilar, framförallt dyra sådana.
Barbro, C Kadetten jag skrev om tidigare råkade ut för det, men jag är lite tveksam att en liga utförde den stöten.
Hur som, Barbro hade inga fungerande dörrlås, förardörren låstes med knoppen på insidan innan dörren slängdes igen, sen gick man runt bilen, drog ut låscylindern som saknade klipps och vred hela cylindern o stoppade in den igen.
Men det hände att Barbro stod olåst på gatan i stan ibland, detta hade nog hänt denna gång.
Barbros ägare klev in en kväll och såg att handsfacket var öppet, lite papper på sätet och att laddarkabeln till Panasonic telefonen var borta.
Han tyckte ljuset var lite dåligt, men åkte bara på belysta gator. När han kom tillbaka såg han att båda strålkastarna inte lös.
Han ringde mig "Har du H4 lampor hemma, båda har slocknat"
Jo, svarade jag "Kommer ut i morgon på dagen"
När vi öppnade huven låg båda locken till strålkastarna på varsitt hjulhus och lamporna var borta !!!
Vet inte hur attraktivt H4 lampor och en Panasonicladdare var i öststaterna på den tiden, men jag misstänker skarpt några lokala förmågor från närmsta parkbänk den gången.
Och om man då går tillbaka till tråden, de här vanliga A lagarna är väl nästan helt borta, de som bara satt på en parkbänk och inte gjorde en fluga förnär mer än att de kunde väsnas lite.
Barbro, C Kadetten jag skrev om tidigare råkade ut för det, men jag är lite tveksam att en liga utförde den stöten.
Hur som, Barbro hade inga fungerande dörrlås, förardörren låstes med knoppen på insidan innan dörren slängdes igen, sen gick man runt bilen, drog ut låscylindern som saknade klipps och vred hela cylindern o stoppade in den igen.
Men det hände att Barbro stod olåst på gatan i stan ibland, detta hade nog hänt denna gång.
Barbros ägare klev in en kväll och såg att handsfacket var öppet, lite papper på sätet och att laddarkabeln till Panasonic telefonen var borta.
Han tyckte ljuset var lite dåligt, men åkte bara på belysta gator. När han kom tillbaka såg han att båda strålkastarna inte lös.
Han ringde mig "Har du H4 lampor hemma, båda har slocknat"
Jo, svarade jag "Kommer ut i morgon på dagen"
När vi öppnade huven låg båda locken till strålkastarna på varsitt hjulhus och lamporna var borta !!!
Vet inte hur attraktivt H4 lampor och en Panasonicladdare var i öststaterna på den tiden, men jag misstänker skarpt några lokala förmågor från närmsta parkbänk den gången.
Och om man då går tillbaka till tråden, de här vanliga A lagarna är väl nästan helt borta, de som bara satt på en parkbänk och inte gjorde en fluga förnär mer än att de kunde väsnas lite.
Jodå de finns kvar, oftast snälla personer som hamnat fel av en eller annan orsak. Brukar kunna påträffas inte långt från systembolagets butiker.Isakare skrev: