Tjenare!

Jag ska bygga altan till svärmor, och fastigheten står på berg vid vattnet. Enligt utsago ska det vara ~20cm grävande innan man är nere på berget. Min plan är att gräva ut tills vi är nere på berget, borra 14mm hål cirka 10-15 cm ner i berget för armering, och sen skicka ner ett 12mm-armeringsjärn tillsammans med ankarmassa för att hålla på plats. Sen gjutrör på det och gjuta upp en plint.

Har dock inte gjutit plint på berg tidigare så är osäker på om det här är rätt sätt att göra det på. Ska man inte ha något grus i botten när man gjuter på berg? Låter tillvägagångssättet rimligt?

Tack på förhand :)
 
A agilde skrev:
Tjenare!

Jag ska bygga altan till svärmor, och fastigheten står på berg vid vattnet. Enligt utsago ska det vara ~20cm grävande innan man är nere på berget. Min plan är att gräva ut tills vi är nere på berget, borra 14mm hål cirka 10-15 cm ner i berget för armering, och sen skicka ner ett 12mm-armeringsjärnå
Det låter rimligt, om berget inte är starkt lutande tycker jag du kan skippa ankasmassan och gjuta fast kamjärnen med en sluring av cement.
 
  • Gilla
Et1975
  • Laddar…
Karrock
Försök gjuta direkt på rent berg så fäster det bra.
Det finns olika bud om stort hål och ankarmassa håller bättre än 12mm hål för 12mm järn och slägga ned.

Är det så grunt kan det även vara en idé att bara ta plintjärn med ankarmassa och skippa betongen helt.
 
Wow här får man svar snabbt 😀

Tanken med att gjuta var för att komma upp en liten bit och "jämna ut" det ojämna underlaget. Har lekt med tanken att bara skicka stolpsko direkt i berget, men då behöver vi istället gå upp med stolpar en bit för att det ska bli jämt upp till bärlinan. Tänker också att om jag gjuter så blir det lite mer förlåtande med att jag kan justera placeringen på järnen i linje under gjutningen, medans borrar jag ner järnet i berget så är det väldigt noga att de hamnar exakt i linje. Men jag kanske övertänker det 🤔
 
Har funderat en vända till och tanken på att sätta stolpskor direkt i berget lockar lite mer nu när jag varit plats och undersökt. När man sätter fast dessa, räcker det med grovbetong eller är ankarmassa att föredra?
 
Karrock
Inte grovbetong. Den har lite för stora gruskorn för att fylla mellan stål och hål. Ren cement eller ankarmassa.

För vi pratar om en galvad armeringspigg med skruvbleck i ett ca 20mm hål väl?

Edit! Stolpsko heter det som jag menar.

Men plintjärn kan funka också, då med grovbetong.
 
Karrock
K kniv skrev:
Köp ren cement och blanda till, kallas sluring.
[länk]
Eller bultbruk som det heter i bergbranchen. Vct på ca 0,3 (kg vatten per kg cement)
 
A agilde skrev:
Wow här får man svar snabbt 😀

Tanken med att gjuta var för att komma upp en liten bit och "jämna ut" det ojämna underlaget. Har lekt med tanken att bara skicka stolpsko direkt i berget, men då behöver vi istället gå upp med stolpar en bit för att det ska bli jämt upp till bärlinan. Tänker också att om jag gjuter så blir det lite mer förlåtande med att jag kan justera placeringen på järnen i linje under gjutningen, medans borrar jag ner järnet i berget så är det väldigt noga att de hamnar exakt i linje. Men jag kanske övertänker det 🤔
Det med linje, bara spänna snöre så har du den. Borra i berget och sätt ner järn som är ca 5cm kortare än vad plinten ska bii. Sen gjutrör som träs över järnen, blir nog att karva lite nertill så domm mallar mot berget,
Rören fixeras så dom står i linje och i lod, sen blandas lite betong och slås ner ca 5 -10 cm i botten, ruska lite på järnen och vänta till dagen därpå, fyll upp med nassor och trampa till lite lätt omgring rören, då är rören fixerade och fyttar sig inte. Sen mäter du av höjden på rören i den våg som ska vara och kapar dom.Du kan nu gjuta hela vägen upp, med slå bara i lite i taget och med en pinne gunga i betongen så all luft går ut, det syns när vatten liggar ovanpå ,det går att knacka på röret med en hammare så det vibbrerar lite när du kommer en bit upp i röret och betongen sjunker ner. Vill du ha stolpskor för att fästa bärlinorna så går det gnugga ner dom i betongen på topp och rikta in efter snöre. eller lägga en bärlina tvärs över stolpskorna och fästa med två skruv, garanterar att dom kommer att dom kommer att ligga i linje.
 
  • Gilla
agilde
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Inte grovbetong. Den har lite för stora gruskorn för att fylla mellan stål och hål. Ren cement eller ankarmassa.

För vi pratar om en galvad armeringspigg med skruvbleck i ett ca 20mm hål väl?

Edit! Stolpsko heter det som jag menar.

Men plintjärn kan funka också, då med grovbetong.
Ren cement låter ju rätt behändigt också. Bara blanda då med 0,3kg vatten per kg cement, utan att tillsätta något grus eller sand?

Precis det är stolpsko som jag tänkt skicka ner, typ denna: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-u-117-x-96-mm-2000050482
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Jag har slagit ned 16mm stolpskor i 16mm borrhål med slägga och skiftnyckel (för att vrida den åt rätt håll vid varje slag, den vill gärna snurra). Sedan stolpar på som bärlinan fästs i.
 
K
A agilde skrev:
Ren cement låter ju rätt behändigt också. Bara blanda då med 0,3kg vatten per kg cement, utan att tillsätta något grus eller sand?

Precis det är stolpsko som jag tänkt skicka ner, typ denna: [länk]
Precis bara cement och vatten
 
Tack så mycket för all input! Det gick finfint att borra i berget och fästa armeringsjärnet 😀

Nu till nästa fundering, har insett att det inte är sådär jättevarmt ute hela tiden. Vi hade tänkt gjuta imorgon eftermiddag, och på natten till måndag ska det bli ner mot 3 grader. Resterande dagar i veckan ska det vara mellan -3 och 3 grader (natt- respektive dagtid). Är det för kallt för att gjuta med vanlig betong? 🤔
 
Maalox
A agilde skrev:
Är det för kallt för att gjuta med vanlig betong?
Jag gjöt en sula tidigare i våras, valde att vänta till jag hittade en lucka i prognosen med +5 grader i 72h. Första 24-48h är rätt kritiska som jag förstått det, går det under 5 grader så riskerar hållfastheten på slutresultatet att sjunka rejält.
 
K
Under +5 grader så ska vinteråtgärder till. Det betyder täck med pressening, och om möjligt kanske även värmefläkt under. Detta bör man ha tills dess att betongen nått 5MPa.
- Och när har den gjort det då är ju frågan…?
Det beror på ett samband mellan en rad olika faktorer, så som temp, kvalité mm. En tumregel är iaf 3 dygn för en något sådär normal DIY gjutning.
När det härdat får du testa och hacka och skrapa lite på betongen, är det som lera/smular sönder lätt så har den frusit under härdningen och är bara att göra om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.