Efter att ha låtit illa en tid och därefter stannat några gånger så har nu slutligen fläkten för den utgående luften (den övre) i min Rexovent RDAA-1-4-0-1 stannat helt. Fläkten som suger in luft från huset går fortfarande. Anläggningen är från 1991.
Var uppe på vinden och konstaterade att motorn i den stannade fläkten var brännhet. Den gick dock att snurra på. Lite senare när den svalnat så går den INTE att snurra på!? Monterade ur denna och kom fram till att den heter EBM R4E160-AB01-12. En sådan verkar finnas att beställa till varierande priser lite här och där.
Min frågor är:
- Går det att byta lager i denna? (har lite svårt att se hur man ska få isär den)
- Är det att rekommendera att byta hela i stället för att försöka reparera?
- Bör man byta kondensator samtidigt och vart sitter denna?
- Behöver hålla ned kostnaderna för detta, men om man nu måste byta denna fläkt ska man eller bör man även byta den andra nedre fläkten samtidigt? Eller kan man vänta och hoppas att den snurrar ett tag till? Ingen risk för obalans i systemet med en ny och en gammal fläkt?
- Tips på bra och prisvärd leverantör av dessa fläktar?
Tackar på förhand för svar och tips!
Bild på en fläktmotor med tekniska specifikationer, i fokus är etiketten med modellnummer EBM R4E160-AB01-12.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen här som har erfarenhet av detta som jag beskrivit ovan och kan ge lite input?
 
Letar du på nätet kan du säkert hitta kompletta ersättningsfläktar med ny kondensator som också ska bytas, till ett rimligt pris. Går att byta lager. Man får börja från andra hållet mot vad bilden visar och ta bort det lilla plåtblecket i mitten med en vass kniv. Sedan kan det sitta någon låsring som kan tas bort. Därefter kan man knacka ur motoraxeln med en lämplig dorn så att man kommer åt lagren. Nästan helt säkert är det två st 608-lager.
 
  • Illustration som visar steg för byte av fläktlager med delar uppmärkta samt instruktionstext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en del trådar och även filmer på Youtube som visar arbetsgången för lagerbyte.
Som Josth visar/skriver så får du angripa motorn från andra sidan. Där bör du finna ett tunt plåtlock som du sprätter bort med ex. en kniv.

Sedan ska säkringsring tas bort, därefter kan rotorn tas ut. Knacka ut de två lagren.
Knacka dit nya, använd ex. en hylsa som pressar på lagrets ytterkant. Köp ej lager på Biltema etc utan köp SKF-lager. Sedan kan motorn rulla i 20-30 år.
 
Tack Josth och etompau för bra tips! Nu har jag plockat isär den, tagit ut lagren och beställt nya (även låsringen då jag råkade deformera den). Har tvättat fläkthjulet som var ordentligt skitigt, men det var inte lätt att komma åt mellan fläktbladen då de sitter väldigt tätt. Nu väntar jag bara på leverans av lagren, sedan hoppas jag att den ska fungera 🙂.
Apropå att sprätta bort det tunna plåtlocket, så var det en historia i sig som fick hela min dag att gå... Den for iväg med en rackarns fart och försvann. Jag har vänt upp och ned på hela mitt kök, flera gånger om. Dragit ut spisen, klättrat uppe bland köksskåpen och gått igenom alla krukväxter m.m. Till slut var det bara att dra ut kyl- och frysskåpen. Fick bara ut dom 40cm så jag fick klättra upp på stege och titta bakom. Och där nere i dammet låg den rackarn! Lång käpp med dubbelhäftande tejp i änden gjorde susen och jag fick upp den. Nu har jag i alla fall ett ovanligt välstädat kök 😃. Tips till andra som ska göra detta: håll en trasa eller handduk över när detta plåtbleck ska "sprättas loss".
Lägger upp några bilder, utan att göra anspråk på att visa hur man gör. Mer som lite info hur det kan se ut för den som vill göra samma sak någon gång.
Typskylt på en Fläkt med modellnummer och tekniska specifikationer, visande upp tillverkning och kapacitetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengjort fläkthjul med tekniska specifikationer synliga, omgivet av täta fläktblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläkthjul med borttagen rotor och synligt inre lager, omgivet av damm och sporadisk smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den tunna brickan syns här ovan i mitten.
Elektromotorrotor med borttaget lager och deformerad låsring på ett pappersunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är rotorn borttagen och lagret utslaget med ett dorn. Låsringen lossas först med lämplig tång (vilket jag inte hade och därför deformerade den).
Närbild av en demonterad fläktrotor med synliga fläktblad och centralt placerat axeländen, smuts och märken runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här sitter det inre/nedre lagret kvar och bör lätt kunna dras upp. I mitt fall hade det kärvat fast så det fick bli lite våld. Håll rätt på det två motstående brickorna som ligger bakom lagret, så att dom hamnar rätt sedan.
Nedtaget och smutsigt kullager på prickig yttertextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett 608-lager av bra kvalitet satt i. Men över 32 års konstant drift tar ut sin rätt till slut. Imponerande att det hållit så länge. Lite skillnad mot den Systemair-fläkt jag har i en lokal, där höll lagren bara drygt 3 år!
Fläkt inuti en mekanisk enhet med synlig axel och avlägsnat nedre lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre/nedre lagret borta. Bara ett rengöra både här inne och sedan hela fläkthjulet.
Rotor av en fläktmotor med synlig fläck på lindningens lack och åldersrelaterade tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser rotorn ut. FRÅGA: Bör jag vara orolig för denna fläck i lacken över lindningarna? Gör det något?
Närbild på demonterad fläktmotor med borttaget lager och synlig lagerhållning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ovansidan på rotorn där man ser det lilla tunna aluminiumlocket som måste sprättas bort innan man når låsringen och kan lossa denna. Håll koll på den så den inte far iväg 🙂.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Kan meddela att jag äntligen fått hem leveransen av nya dubbeltätade SKF-lager. PostNord är som bekant inte snabba 😠. Bytte lager i båda fläktmotorerna, gjorde ren fläkthjulen och återmonterade allt. Nu fungerar min Rexovent perfekt igen! Och går dessutom tystare än vad den gjort på senare tid. Så skönt, för det var verkligen inte något skönt klimat inne i huset när ventilationen inte gick.
Utgifter har man så det räcker ändå, så det var skönt att slippa byta hela fläktmotorerna, eller hela aggregatet. Nu kostade det mig inte mer än några hundralappar. Bara hoppas att det snurrar på nu ett antal år igen 🙂. Tack för tipsen och informationen jag fick här ovan 👍.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.