Behöver tips!
Jag bor i ett hus med källare. Källaren består av murade väggar mestadels, både mot yttervägg och mellanväggar. Golvet är betongplatta mot mark.
I tvättstugan funderar jag på att sätta kakel på väggar och ev klinker på golvet. Kan man sätta kakel direkt på vägg, oavsett om det är mot yttervägg eller en mellanvägg, eller ska några andra åtgärder göras först?
Likaså vad gäller för klinkers på golvet? Kan man lägga dem direkt på betonggolvet?
Tacksam för råd och tips från er som har erfarenheter från området.
Tack på förhand!
 
Jag satte kakel o klinker direkt på väggar o golv i min tvättstuga i källaren. Inget tätskikt i någon form.
Vet inte vad reglerna säger nuförtiden, men för tätt i en källare är ju inte bra.

Felet jag gjorde var att inte putsa om och rikta väggarna. Det var ett helvete att kakla på så ojämna väggar. Tog för lång tid och blev inte riktigt bra.
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
Det går bra att kakla rakt på vägg och golv men tänkt på att om du har visst fuktgenomsläpp (platta på mark och oisolerad yttervägg) så ska du helst ha lite mindre format kakel/klinker så att fogarna kan släppa genom ev. fukt.
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
Tack anders07 och Joh_81
 
Jag lyfter tråden då jag har en liknande fråga. Har likadana förutsättningar; hus från 20-talet med 2,5-plansvilla med källare bestående av betongplatta mot mark med väggar i betong, kvaderhuggen granit utvändigt. Alltsammans oisolerat men väl tilltaget. Ska använda källaren som garage och bastu/dusch/relax samt hobbyrum. Dvs ej inredd källare och bara oorganiska material.

Tänkte köra klinkers direkt på betongen och måla både ytter- och innerväggar med en bra silikatfärg efter att ha tagit bort all gammal plastfärg. Men när det kommer till bastu och relax; Kan man köra granitkeramik på väggarna som är mot yttervägg? Eller bör man helst ha bara silikatfärg? Frågan är helt enkelt om granitkeramiken släpper igenom tillräckligt med fukt? Vilken storlek på plattorna ska man köra? Antar att för stora plattor blir problematiskt då det väl mest är i fogarna som fukten kan vandra fritt? Alternativt kan man köra granitkeramik bara på golvet och innerväggarna. Tätskikt bara i duschen och i resten av källaren får fukten vandra fritt är tanken.

Antar att taket inte är lika viktigt att det är diffusionsöppet då det inte utsätts för fukt på samma sätt. Det är delvis betongbjälklag (i bastu/relax) och resten är träbjälklag där taket är kalkputs (reveterad) som sedan tyvärr är övermålad med plastfärg. I den delen som är betongtak så tar jag bort all gammal färg och målar med silikatfärg. Men i den delen med kalkputs på matta som är övermålad är jag rädd för att putsen börjar släppa om jag går på för hårt för att ta bort plastfärgen och jag vill ogärna riva ner hela innertaket. Tar gärna emot tips på hur jag kan få bort den gamla färgen eller om jag bara ska måla över den då taket inte är lika fuktutsatt.

Slutligen undrar jag vilka material som släpper igenom fukt? Vill ju inte riskera att spärra in fukt i golv och vägg. Jag tänker till exempel på primer, flytspackel, kakellim, fogmassa etc.

Blev många frågor detta. Allt inspel mottages tacksamt.

Glad påsk!
 
BirgitS
Capablanca Capablanca skrev:
Jag lyfter tråden då jag har en liknande fråga. Har likadana förutsättningar; hus från 20-talet med 2,5-plansvilla med källare bestående av betongplatta mot mark med väggar i betong, kvaderhuggen granit utvändigt. Alltsammans oisolerat men väl tilltaget. Ska använda källaren som garage och bastu/dusch/relax samt hobbyrum. Dvs ej inredd källare och bara oorganiska material.

Tänkte köra klinkers direkt på betongen och måla både ytter- och innerväggar med en bra silikatfärg efter att ha tagit bort all gammal plastfärg. Men när det kommer till bastu och relax; Kan man köra granitkeramik på väggarna som är mot yttervägg? Eller bör man helst ha bara silikatfärg? Frågan är helt enkelt om granitkeramiken släpper igenom tillräckligt med fukt? Vilken storlek på plattorna ska man köra? Antar att för stora plattor blir problematiskt då det väl mest är i fogarna som fukten kan vandra fritt? Alternativt kan man köra granitkeramik bara på golvet och innerväggarna. Tätskikt bara i duschen och i resten av källaren får fukten vandra fritt är tanken.

Antar att taket inte är lika viktigt att det är diffusionsöppet då det inte utsätts för fukt på samma sätt. Det är delvis betongbjälklag (i bastu/relax) och resten är träbjälklag där taket är kalkputs (reveterad) som sedan tyvärr är övermålad med plastfärg. I den delen som är betongtak så tar jag bort all gammal färg och målar med silikatfärg. Men i den delen med kalkputs på matta som är övermålad är jag rädd för att putsen börjar släppa om jag går på för hårt för att ta bort plastfärgen och jag vill ogärna riva ner hela innertaket. Tar gärna emot tips på hur jag kan få bort den gamla färgen eller om jag bara ska måla över den då taket inte är lika fuktutsatt.

Slutligen undrar jag vilka material som släpper igenom fukt? Vill ju inte riskera att spärra in fukt i golv och vägg. Jag tänker till exempel på primer, flytspackel, kakellim, fogmassa etc.

Blev många frågor detta. Allt inspel mottages tacksamt.

Glad påsk!
Det brukar rekommenderas små klinker- och kakelplattor och breda fogar, med det menar man väl plattor i storlekar som 15x15 och 20x20 resp. minst 3 mm breda fogar.

Granitkeramik släpper knappt igenom fukt och det är därför som den går att använda på ställen där det är fuktigt och minusgrader.

Tätskikt bara på ytor där det ofta blir blött.

Det finns särskilda primer, flytspackel etc. för fuktiga miljöer, de är då t.ex. diffusionsöppna.

Fogmassa liknar betong och släpper igenom fukt.

Tack detsamma!
 
Tack.

Kan tilläggas att vi inte har några fuktproblem alls i källaren som det är just nu. Så tänkte avvakta med dränering och istället "göra rätt" i källaren, dvs ta bort all gammal färg på ytterväggarna och måla med riktig silikatfärg.

-Om vi inte har några fuktproblem idag, går det bra med granitkeramik på golvet, direkt på betongen? Om ja, vilket format? Fungerar stora plattor eller måste man gå ner till 30x30?
-Antar att betonggolvet först måste slipas så att man får bort all gammal färg?
-Ska man undvika att sätta kakel på betong mot yttervägg?
-Behöver man även skrapa bort all gammal färg på innerväggarna?
-Hur är det med taket? Är det också viktigt att få bort all gammal färg därifrån eller spelar det mindre roll?

/C
 
BirgitS
Capablanca Capablanca skrev:
-Om vi inte har några fuktproblem idag, går det bra med granitkeramik på golvet, direkt på betongen? Om ja, vilket format? Fungerar stora plattor eller måste man gå ner till 30x30?
Om jag förstår det rätt så är det idag en betongplatta som fukten kan avdunsta från och i så fall är det ju svårt att veta om det blir några fuktproblem med stora klinkerplattor med smal fog.
 
  • Gilla
Capablanca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.