Vill måla mitt hus med slamfärg. Dock inte faluröd. Falufärga har numera även brunt, svart och gult, men jag vill helst ha en grön färg. Man kan göra färgen själv, men det verkar vara ett elände eftersom man måste mala färgpigmentet. Finns det ingenstans där man kan köpa slamfärg i andra färger än falufärgerna? ??? ???
 
Gysinge?? Hmmm, jag brukar skryta med att vi Ålänningar brukar ha bättre pejl på Sveriges geografi än vad ni har på vår ;) , men där går jag bet... Var ligger gysinge??
 
Gysinge hittar du ungefär mitt i mellan Sala och Gävle i Sandvikens kommun.
 
OK. Nära och bra. Kanske vi skulle ta en utflykt? Min sambo studerade i Gävle.
 
Tack för tipset!! Toppenställe för en utflykt. Köpte deras katalog och satt och dreglade ;)
 
Har någon erfarenhet av ljusare slamfärger? Enligt vissa källor har ljus slamfärg mycket sämre beständighet och kräver ommålning vartannat år, mot 10-20 år för mörkare färger. Kan detta verkligen stämma? Det är ju inte så kul att måla...Huset planeras till Göteborgsområdet om det nu kan ha betydelse.
För övrigt undrar jag om någon har längre erfarenhet (10-20 år eller mer) av järnvitriolbehandlad fasad på västkusten. Klimatet här är ju inte precis som i Norrland.
 
"För övrigt undrar jag om någon har längre erfarenhet (10-20 år eller mer) av järnvitriolbehandlad fasad"

Huset vi tagit till mall är över 5 år. Står nere vid stranden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.