Tjena gänget

Jag står mellan att köpa en CTC EcoPart i612M (12kw) eller en NIBE s1156-13kw. Bägge är inverter styrda och kommer anpassa sig efter borrhåll. Bägge har uppkoppling till internet och smarta hem. Bägge verkar också ha ungefär samma tillbehör osv... SCOP medel är lite bättre på NIBE: 5.88 vs 5.5 så knappt skillnad.

Har idag en Nibe Fighter 1130 (10kw) så bägge ovan kommer passa in bra.

Fått nästan samma pris på bägge, kan kanske få ner CTC lite till (4000-6000kr) men kommer säkert inte bli stor skillnad.
Leverantör/installatör av CTC är i närheten, leverantören/installatör av NIBE är mycket längre bort med allt det innebär i framtiden för service o annat..

Bägge ägs av Nibe men min bild är att Nibe är lite mer "premium" än CTC men det kanske inte stämmer längre?

Vad säger ni, vad hade ni valt?

Huset värme är vattenburen element o det funkar bra med min 10kw gamla NIBE. Vi har en separat vattentank på ca 300L som vi kommer behålla oavsett NIBE eller CTC.
 
Båda är säkert bra värmepumpar. NIBE är kanske något bättre på styrsystem och bättre/enklare tillgång till dokumentation och reservdelar. Finns CTC-firman i närheten medans NIBE är mycket längre bort så är det ett stort plus att väja CTC om priset är okej som jag ser det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jag hade valt Nibe.
Jag har haft Nibe FLVP och nu Nibe bergvärme S1255.
Det finns verkligen folk överallt som kan dessa maskiner och kan ge råd och tips med allt.
 
R
Installerade en CTC GSI 12kw förra året är jättenöjd, det viktigaste är att din VVS gubbe jobbar med det du väljer så jag håller med Josth..
 
H
Erfan80 Erfan80 skrev:
Tjena gänget

Jag står mellan att köpa en CTC EcoPart i612M (12kw) eller en NIBE s1156-13kw. Bägge är inverter styrda och kommer anpassa sig efter borrhåll. Bägge har uppkoppling till internet och smarta hem. Bägge verkar också ha ungefär samma tillbehör osv... SCOP medel är lite bättre på NIBE: 5.88 vs 5.5 så knappt skillnad.

Har idag en Nibe Fighter 1130 (10kw) så bägge ovan kommer passa in bra.

Fått nästan samma pris på bägge, kan kanske få ner CTC lite till (4000-6000kr) men kommer säkert inte bli stor skillnad.
Leverantör/installatör av CTC är i närheten, leverantören/installatör av NIBE är mycket längre bort med allt det innebär i framtiden för service o annat..

Bägge ägs av Nibe men min bild är att Nibe är lite mer "premium" än CTC men det kanske inte stämmer längre?

Vad säger ni, vad hade ni valt?

Huset värme är vattenburen element o det funkar bra med min 10kw gamla NIBE. Vi har en separat vattentank på ca 300L som vi kommer behålla oavsett NIBE eller CTC.
Du får aldrig scop 5.8 med radiatorer, det är med golvvärme.

Kolla in Mitsubishi Geodan. Nibe har Mitsubishi kompressorer i sig. Det är få tillverkare som tillverkar frekvensstyrda kompressorer.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Du får aldrig scop 5.8 med radiatorer, det är med golvvärme.

Kolla in Mitsubishi Geodan. Nibe har Mitsubishi kompressorer i sig. Det är få tillverkare som tillverkar frekvensstyrda kompressorer.
Geodan är från Mitsubishi Electric. Nibes kompressorer är från Mitsubishi Heavy (finns väl säkert andra fabrikat också beroende på applikation). Går ju att köpa bergvärmepumpar från Mitsubishi Heavy som är omärkta Nibe.

Jag har ingen erfarenhet av CTC så kan inte uttala mig. Min luft/vatten är från Mitsubishi Electric. Men skulle jag köpa någon jord/bergvärmepump hade jag föredragit Nibe. Deras användargränssnitt är väldigt bra.
 
Jo jag kommer nog försöka hålla mig till någon som är i närheten. Har hittat en annan som också har bra pris på Nibe + installation så nu har jag bägge i närheten. Fick ner CTC 6000kr till så jag har hamnat på 126 000kr med installation.

Och Nibe precis under 130 000kr med installation så nu skiljer det sig bara lite över 4000kr mellan dessa.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H
R Real-House skrev:
Geodan är från Mitsubishi Electric. Nibes kompressorer är från Mitsubishi Heavy (finns väl säkert andra fabrikat också beroende på applikation). Går ju att köpa bergvärmepumpar från Mitsubishi Heavy som är omärkta Nibe.

Jag har ingen erfarenhet av CTC så kan inte uttala mig. Min luft/vatten är från Mitsubishi Electric. Men skulle jag köpa någon jord/bergvärmepump hade jag föredragit Nibe. Deras användargränssnitt är väldigt bra.
Nej Nibe har Mitsubishi electric kompressorer.
 
...jag funderar lite på varför det är så viktigt att bo granne med servicegubben för värmepumpen?

Den regelbundna servicen som behövs (ja ungefär ingen alls) kan man ju göra själv och blir det ett riktigt fel en gång var tionde år så spelar det ju inte så stor roll var firman finns....

På 21-22år har jag drabbats av 1. läckande packning till elpatronen och 2 trasig cirkulationspump. Båda samtidigt. I mitt fall bytte jag detta själv men även om man inte gör det kanske det är skitsamma om installatören får åka en halvtimme...
 
  • Gilla
Rickard1973
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...jag funderar lite på varför det är så viktigt att bo granne med servicegubben för värmepumpen?

Den regelbundna servicen som behövs (ja ungefär ingen alls) kan man ju göra själv och blir det ett riktigt fel en gång var tionde år så spelar det ju inte så stor roll var firman finns....

På 21-22år har jag drabbats av 1. läckande packning till elpatronen och 2 trasig cirkulationspump. Båda samtidigt. I mitt fall bytte jag detta själv men även om man inte gör det kanske det är skitsamma om installatören får åka en halvtimme...
Bägge har många års garanti och ännu mer om man gör service vid en viss interval, det kan man inte göra själv, behöver vara gjord av en tillverkare godkänd tekniker om man vill ha förlängd garanti (kan ha fel, får dubbelkolla detta).

Sen kan det ju egentligen göras av vem som helst som har rätt att serva dessa enligt tillverkaren så installatören behöver tekniskt sett inte vara i närheten men goda långsiktiga relationer brukar vara bra i längden.
 
  • Gilla
dannan
  • Laddar…
Nibe har inga sådana krav vad jag kan se, tvärtom säger de själva att det inte krävs årlig inspektion, vilket förstås är helt rimligt eftersom det inte finns något att göra som kräver en fackman:

När du köper en värmepump från NIBE ingår 3 års garanti och 6 års kostnadsfri trygghetsförsäkring, båda med start på installationsdagen. Därefter kan du – utan krav på årlig inspektion – förlänga försäkringen i upp till 18 år för bergvärme- och frånluftsvärmepumpar och 16 år för en luftvattenvärmepump. Garantin gäller även tillbehör och kyldelar. Skulle något behöva bytas ut i pumpen, så omfattas dessa reservdelar av 2 års materialgaranti.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nibe har inga sådana krav vad jag kan se, tvärtom säger de själva att det inte krävs årlig inspektion, vilket förstås är helt rimligt eftersom det inte finns något att göra som kräver en fackman:

När du köper en värmepump från NIBE ingår 3 års garanti och 6 års kostnadsfri trygghetsförsäkring, båda med start på installationsdagen. Därefter kan du – utan krav på årlig inspektion – förlänga försäkringen i upp till 18 år för bergvärme- och frånluftsvärmepumpar och 16 år för en luftvattenvärmepump. Garantin gäller även tillbehör och kyldelar. Skulle något behöva bytas ut i pumpen, så omfattas dessa reservdelar av 2 års materialgaranti.
Kanske tänker på en annan värmepump än Nibe, kanske var CTC eller någon annan märke.
Läst så mycket om pumpar senaste veckorna så jag börjar blanda ihop info :D
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Erfan80 Erfan80 skrev:
Tjena gänget

Jag står mellan att köpa en CTC EcoPart i612M (12kw) eller en NIBE s1156-13kw. Bägge är inverter styrda och kommer anpassa sig efter borrhåll. Bägge har uppkoppling till internet och smarta hem. Bägge verkar också ha ungefär samma tillbehör osv... SCOP medel är lite bättre på NIBE: 5.88 vs 5.5 så knappt skillnad.

Har idag en Nibe Fighter 1130 (10kw) så bägge ovan kommer passa in bra.

Fått nästan samma pris på bägge, kan kanske få ner CTC lite till (4000-6000kr) men kommer säkert inte bli stor skillnad.
Leverantör/installatör av CTC är i närheten, leverantören/installatör av NIBE är mycket längre bort med allt det innebär i framtiden för service o annat..

Bägge ägs av Nibe men min bild är att Nibe är lite mer "premium" än CTC men det kanske inte stämmer längre?

Vad säger ni, vad hade ni valt?

Huset värme är vattenburen element o det funkar bra med min 10kw gamla NIBE. Vi har en separat vattentank på ca 300L som vi kommer behålla oavsett NIBE eller CTC.
Har du kommit till skott ? Vad blev det ?
 
Det blev en Nibe s1156
 
Erfan80 Erfan80 skrev:
Det blev en Nibe s1156
Bra val, önskar jag gjort detsamma ! Har en CTC GSi 616 installerad i december 2023 som orsakar enormt många ologiska start och stopp och de utlovade DT på värmebärare uppnås inte. Helt klart ett problem med programvaran men som CTC och återförsäljare menar är ett fel på mitt värmesystem. Ligger nu hos ARN.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.