Jag bor i ett radhusområde som ägs av en BRF. Den består 15 byggnader där varje byggnad består av 3 till 4 bostäder. Av någon anledning har varje radhuskropp en gemensam energideklaration istället för varje bostad.

Jag anser att detta måste vara fel för att varje bostad har sin egen ventilation, värmepanna och elmätare.
Att ha en gemensam energideklaration för varje radhuskropp låter heltokigt då jag kan ha 18 grader hemma och solceller på taket samtidigt som min granne har 25 grader hemma året runt.

Kan man få detta justerat hos kommunen/lantmäteriet? Om ja, kommer det kosta även om man kan yrka på felaktig indelning?
 
BirgitS
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag tolkar Boverket så är energideklarationen per byggnad och inte per bostad: [länk]
På samma sätt så är det en energideklaration för ett stort flerfamiljshus fast vissa har 18 grader i sina lägenheter och andra har 23.
Det stämmer, men frågan är då vad som anses vara en byggnad. Jag anser dem vara olika byggnader.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/ovk/en--och-tvabostadshus-i-ovk-sammanhang/
Det kan ibland vara svårt att avgöra om något utgör en byggnad eller flera byggnader. Till exempel kan en "radhusliknande" bebyggelse med sex bostadslägenheter utgöra antingen ett flerbostadshus med sex bostäder eller sex sammanbyggda enbostadshus, dvs. radhus.
 
Ett krav är: "För att något ska betecknas som ett en- eller tvåbostadshus måste det enligt praxis även disponera över en egen tomt som ligger i anslutning till bostaden och utgör mer än bara en uteplats." I en brf är det alltid föreningen som äger marken gemensamt och alla i föreningen har rätt att vistas där de tycker om.
 
Hur kan du ha solceller i en BRF som din granne ej kan nyttja/ta del av? Varför har du 18 grader och din granne 25?
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ett krav är: "För att något ska betecknas som ett en- eller tvåbostadshus måste det enligt praxis även disponera över en egen tomt som ligger i anslutning till bostaden och utgör mer än bara en uteplats." I en brf är det alltid föreningen som äger marken gemensamt och alla i föreningen har rätt att vistas där de tycker om.
Varje bostad har sin egen tomt och den är endast tillgängling genom att först passera genom huset och sen ut via bakdörren. Tomten är helt inhägnad och bör alltså ses som tillhörande bostaden och inte allmänheten.

Jag tror inte det du citerade har med vem som rättsligt äger tomten, utan snarare vilka som anses ha tillträde till den.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C ChrisA90 skrev:
Det stämmer, men frågan är då vad som anses vara en byggnad. Jag anser dem vara olika byggnader.
[länk]
Om radhuslängan ligger på en enda fastighet (vilket jag antar eftersom det är en BRF) så är det rimligt att det är en enda byggnadskropp.
 
N Nucky skrev:
Hur kan du ha solceller i en BRF som din granne ej kan nyttja/ta del av? Varför har du 18 grader och din granne 25?
För att solcellerna är anslutna till min elmätare. Vi har separata elmätare och värmepannor/termostater.
 
BirgitS
C ChrisA90 skrev:
Varje bostad har sin egen tomt och den är endast tillgängling genom att först passera genom huset och sen ut via bakdörren. Tomten är helt inhägnad och bör alltså ses som tillhörande bostaden och inte allmänheten.
Det beror väl snarare på vad det står i upplåtelseavtalet.
 
  • Gilla
Josth och 2 till
  • Laddar…
H
C ChrisA90 skrev:
Varje bostad har sin egen tomt och den är endast tillgängling genom att först passera genom huset och sen ut via bakdörren. Tomten är helt inhägnad och bör alltså ses som tillhörande bostaden och inte allmänheten.

Jag tror inte det du citerade har med vem som rättsligt äger tomten, utan snarare vilka som anses ha tillträde till den.
Tror inte varje bostad har egen tomt.
Utan det är en stor fastighet där brf låter er sköta marken med ett avtal säkert.

Brf som vi bodde i där hade alla en egen gräsmatta att sköta om, men en dag så bestämde dom att allt skulle göras fritt för alla då inga lägenheter hade något upplåtelse avtal för gräsmattan.
Brf tog över skötseln.
Många som var sura för det var ju deras ansåg dom.
Men det var för att de som bodde på övervåningen skulle ha lika rätt till gräsmatta som alla andra.
 
Ja, det är många gråzoner i vad som gäller osv, speciellt eftersom det rör sig om en BRF. Tack för era input.

Men jag var mer intresserad om någon vet vad som gäller angående justering hos lantmäteriet? Om det nu kan bevisas vara fel, måste BRF ändå stå för justeringskostnaden? Någon som vet?
 
Eneegideklararionen påverkas väl inte av innertemperaturen? 🤔
 
A arkTecko skrev:
Eneegideklararionen påverkas väl inte av innertemperaturen? 🤔
nej, det är sant... men jag ville påpeka att boenden har olika förhållanden. Vissa har solceller, andra inte. Vissa har frånluftspump, andra inte, osv.
 
Och vad skulle det spela roll om du får en annan bokstav i din energideklaration? Tror ej du kan få en egen Energideklaration genomförd som det är så att det är en enda "fastighet"
 
H
C ChrisA90 skrev:
nej, det är sant... men jag ville påpeka att boenden har olika förhållanden. Vissa har solceller, andra inte. Vissa har frånluftspump, andra inte, osv.
Vi hade endast en deklaration per hus kropp där vi bodde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.