Hej,
Jag har grävt ur källaren och lagt cellplast och ovanpå det armeringsnät. I nätet ska golvvärmeslang fästas och sen flytspackel. Hur fäster jag armeringsnätet i cellplasten? Gissar att det finns någon produkt för det men att jag inte känner till namnet och därför inte hittar den.
/Anders
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
R
A andersgd skrev:
Hej,
Jag har grävt ur källaren och lagt cellplast och ovanpå det armeringsnät. I nätet ska golvvärmeslang fästas och sen flytspackel. Hur fäster jag armeringsnätet i cellplasten? Gissar att det finns någon produkt för det men att jag inte känner till namnet och därför inte hittar den.
/Anders
Man fäster inte nätet i cellplasten utan man går med tvårutor omlott vid skarvning och najar ihop näten, näten behöver distansieras upp ifrån cellplasten med armeringsdistanser..
Lämpligen så hamnar armeringen i centrum av gjutningen..
 
R
Purre Purre skrev:
Du fäster det inte i cellplasten utan ställer bara distanser på cellplasten som nätet sätts fast i
[länk]
Helt fel armeringsdistans till cellplast.
Bättre med plastlinjaler..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag har håller på med samma sak och är nyfiken på vilka tips och råd du har fått angående uppbyggd av grunden.
Jag hade tänkt från början att lägga markduk, ca 10cm singel, 300mm cellplast, åldersbeständig plast för att inte cement ska rinna ner i springor.
Då var det en annan som sa till mig att man inte ska bygga så i gamla källare utan markduk och jäma av med singel sen ska man enbart använda pordrän/isodränd 300mm och sedan markduk innan gjutning så det inte rinner ner i isolering och det så det kan andas fullt ut.
 
R
Plasten hade jag skippat, man behöver ingen markduk ovanpå cellplasten utan den går ganska enkelt att få tillräckligt tät i skarvarna..
 
Men frågan var naturligtvis armeringsnät och det hade jag kört på Purres alternativ.

Rejäl
Så då tycker du att det första alternativet är bäst dvs inte pordrän?
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
R
H Henrik 75 skrev:
Men frågan var naturligtvis armeringsnät och det hade jag kört på Purres alternativ.

Rejäl
Så då tycker du att det första alternativet är bäst dvs inte pordrän?
Har du inga större fuktproblem så ser jag ingen vinning i att köra podrän..
 
Efter att ha grävt ur har jag lagt en markduk ovh ovanpå den jämnat av med singel och som kapillärbrytande och dränerande skikt. Jag har valt att använda XPS som står emot fult bättre och har något bättre isolering, nackdelen är att den kostar lite mer men jag har bara 10 kvm. Har jämnat av på några ställen där det är spårat för avloppsrör med XPS-betong. Jag kommer få hjälp av en firma att göra spacklingen och de ville ha en markduk ovanpå, tror inte det är nödvändigt men de ville ha det och får det så. Ovanpå det armeringsnät som rörisen vill ska fästas i isoleringen, han kommer stripa golvvärmen i armeringen.
 
A andersgd skrev:
Efter att ha grävt ur har jag lagt en markduk ovh ovanpå den jämnat av med singel och som kapillärbrytande och dränerande skikt. Jag har valt att använda XPS som står emot fult bättre och har något bättre isolering, nackdelen är att den kostar lite mer men jag har bara 10 kvm. Har jämnat av på några ställen där det är spårat för avloppsrör med XPS-betong. Jag kommer få hjälp av en firma att göra spacklingen och de ville ha en markduk ovanpå, tror inte det är nödvändigt men de ville ha det och får det så. Ovanpå det armeringsnät som rörisen vill ska fästas i isoleringen, han kommer stripa golvvärmen i armeringen.
Jaha nu får jag börja fundera igen.
Funkt har jag inte haft problem med så man kanske ska gå på XPS istället. Hur djupt grävde du ur?
Är det ett måste att flytspackla efter gjutning?
Jag hade tänkt göra allt själv förutom själva gjutningen och då hoppas på att det blir plant så jag ska kunna lägga klinkers direkt på.
Har inte funderat klart om jag ska ha 16 eller 20mm slang.
Kanske 7-8cm gjutning.
 
H Henrik 75 skrev:
Jag har håller på med samma sak och är nyfiken på vilka tips och råd du har fått angående uppbyggd av grunden.
Jag hade tänkt från början att lägga markduk, ca 10cm singel, 300mm cellplast, åldersbeständig plast för att inte cement ska rinna ner i springor.
Då var det en annan som sa till mig att man inte ska bygga så i gamla källare utan markduk och jäma av med singel sen ska man enbart använda pordrän/isodränd 300mm och sedan markduk innan gjutning så det inte rinner ner i isolering och det så det kan andas fullt ut.
Ska man köra med Isodrän har jag läst mig till att man inte ens ska använda singlet utan skippa det och cellplasten. Sen ska den hålla minst 70kPa också.

https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/platta-pa-mark

Illustration av platta på mark med Isodrän, visar cellplast, dräneringslager och uttorkningsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Henrik 75 skrev:
Jaha nu får jag börja fundera igen.
Funkt har jag inte haft problem med så man kanske ska gå på XPS istället. Hur djupt grävde du ur?
Är det ett måste att flytspackla efter gjutning?
Jag hade tänkt göra allt själv förutom själva gjutningen och då hoppas på att det blir plant så jag ska kunna lägga klinkers direkt på.
Har inte funderat klart om jag ska ha 16 eller 20mm slang.
Kanske 7-8cm gjutning.
Jag grävde ur ca 25 cm. Har 5-10 cm singel och 100mm XPS.
 
C
Purre Purre skrev:
Ska man köra med Isodrän har jag läst mig till att man inte ens ska använda singlet utan skippa det och cellplasten. Sen ska den hålla minst 70kPa också.
Grejen är ju prisskillnaden, även för EPS vs. XPS?
Tänkte först isolera med cellglasblock, men fick offert och insåg att man lika gärna kan isolera med kokain.
 
C cpalm skrev:
Grejen är ju prisskillnaden, även för EPS vs. XPS?
Tänkte först isolera med cellglasblock, men fick offert och insåg att man lika gärna kan isolera med kokain.
🤣🤣 kokain har väl inte så högt isoleringsvärde😂
Vad blev det?
Hur gjorde du?
Från grunden alltså.
Jag har nog gräft ur ca 40cm men då ska jag även byta avloppsrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.