Ska lägga shingel på ett tak med 30 graders lutning. Det är ju inte jättebrant och jag är absolut inte höjdrädd.

Men när jag lade taket och pappen hade jag läkt som jag kunde stödja på. Fyllde igen skruvhålen med asfaltsklister.

Hur är det att lägga shingeln som ju ska läggas nedifrån? Är den kanske såpass stryktålig och har så hög friktion att det känns stabilt att krypa runt på taket?

Några tips från er som lagt shingel på 30-tak eller brantare?
 
Z zingo skrev:
Ska lägga shingel på ett tak med 30 graders lutning. Det är ju inte jättebrant och jag är absolut inte höjdrädd.

Men när jag lade taket och pappen hade jag läkt som jag kunde stödja på. Fyllde igen skruvhålen med asfaltsklister.

Hur är det att lägga shingeln som ju ska läggas nedifrån? Är den kanske såpass stryktålig och har så hög friktion att det känns stabilt att krypa runt på taket?

Några tips från er som lagt shingel på 30-tak eller brantare?
Svar JA. Mycket bra fäste att sitta eller stå på den
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Ska lägga shingel på ett tak med 30 graders lutning. Det är ju inte jättebrant och jag är absolut inte höjdrädd.

Men när jag lade taket och pappen hade jag läkt som jag kunde stödja på. Fyllde igen skruvhålen med asfaltsklister.

Hur är det att lägga shingeln som ju ska läggas nedifrån? Är den kanske såpass stryktålig och har så hög friktion att det känns stabilt att krypa runt på taket?

Några tips från er som lagt shingel på 30-tak eller brantare?
Har lagt det på 24 graders lutning, då var det inga problem.

Du kan ju också aanvända en takstolsstege, som hänger över nock.Jag snickrade ihop en när jag lade underlagspapppen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har lagt det på 24 graders lutning, då var det inga problem.

Du kan ju också aanvända en takstolsstege, som hänger över nock.Jag snickrade ihop en när jag lade underlagspapppen.
Tack. Tänkte också på takstolsstege men tänkte att det blir knepigt att få dit shingeln utan att flytta runt stegen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.